"mjäll" i karleden

Widerberg

Trådstartare
Såg igår att hästen har typ mjäll eller nåt i karleden, bara v.f.
Varför får hon det?Hon har aldrig haft det innan. Hur ska jag få bort det?

Sv: "mjäll" i karleden

Kanske är mugg?? Är ju kanske sunkigt i hagarna nu eller har vart det ett tat här iaf.. :smirk: Men om det är mugg ska du väl bara försöka hålla det rent och torrt..Jag pillade bort "mjällen" lite försiktigt med en mjuk borste , tvättade rent med lite vatten och sedan på med lite helosan..Då försvann det mesta efter en vecka eller något..Kan ju vara värt att prova iaf..

Tror inte det är mug, hagen är snustorr :cool:
Men ska tvätta det idag och se om det blir bättre.

Hm..Nån kompis till mig sa att hästarna kunde få mugg av att det var för torrt också, hovslagaren hennes sa det..Men men lycka till och hoppas du kommer på va de e!!

Kan vara en typ av allergi, typ sågspånsallergi.

Så hade min häst också för ett par höstar sedan. Trodde att det var mugg så jag behandlade det som mugg. Det visade sig vara fotskabb, och den är mycket svår att bli av med.
Stampar hon med benen i golvet? Kliar hon sig i karlederna/på skenbenen?

Mvh
Frida

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
649
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Har sen flera år haft det problemet och nu hitta ett schampoo som faktiskt funkar. System4. Men jag tycker inte mitt hår blir jättebra... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 770
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka