mjölkproteinfri smörgåstårta?

Pudlan

Trådstartare
Har någon där ute i av er något tips på mjölkfri smörgås tårta? Maken önskar sig en smörgåstårta på födelsedagen. Den får vara mjölkproteinfri så alla kan äta. Har lite hum vad jag skall hitta på men mitt gammla vanlig recept har vispad grädde blandad med lite majonnäs. Vad ersätter jag vispade grädden med? Utsidan blir det sallad i stället för ost.
Har någon gjort det innan behöver jag inte upp finna den igen :)

Mycket tacksam för tips.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Ska du göra en smörgåstårta med "allt möjligt" eller vad tänkte du ha på? Personligen så tycker jag att det är godast med bara skaldjur/lax, och då är det ju inget mjölkprotein i om du inte har det i brödet, och det är ju lätt att undvika. :)
 
Jag gjorde en vegansk smörgåstårta för en tid sedan utan större problem. Jag har aldrig haft grädde på utan kört på creme fraiche och gräddfil så på deras blev det en tofuline(?) CF och matlagningsgrädde för att få bra konsistens ihop med lite kryddor. Liknande smet i som på. Det fanns även en "ost" som var helt okej att ha ovanpå.
 
Jag gjorde en mjölkprotein-fri smörgåstårta för ett tag sedan, då min mamma är allergisk. Jag blandade majonäs med ett substitut för creme fraiche, tror det var havrebaserat. Upptäckte även att en del sorter majonäs innehåller mjölkprotein, men det kanske ni redan har koll på. Den blandningen rörde jag ihop med strimlad rökt skinka. Till nästa lager blandade jag samma havre-creme fraiche med mjölkfri leverpastej, och så massa rökt skinka, skivade ägg och grönsaker på toppen. Blev väldigt gott!
 
Jag gjorde en mjölkprotein-fri smörgåstårta för ett tag sedan, då min mamma är allergisk. Jag blandade majonäs med ett substitut för creme fraiche, tror det var havrebaserat. Upptäckte även att en del sorter majonäs innehåller mjölkprotein, men det kanske ni redan har koll på. Den blandningen rörde jag ihop med strimlad rökt skinka. Till nästa lager blandade jag samma havre-creme fraiche med mjölkfri leverpastej, och så massa rökt skinka, skivade ägg och grönsaker på toppen. Blev väldigt gott!

Kan det ha varit Oatlys iMat fraiche? :) den tycker jag är skitbra både i smak och konsistens, så den rekommenderar jag verkligen @Pudlan :)
 
Jag har gjort vegansk smörgåstårta flera gånger och använt olika varianter på vegetabilisk crème fraiche och färskost. Fyllningarna föredrar jag mindre "gräddiga" men det hör till att utsidan ska vara täckt av vitt klet (under dekorationerna) tycker jag.
 
Har någon där ute i av er något tips på mjölkfri smörgås tårta? Maken önskar sig en smörgåstårta på födelsedagen. Den får vara mjölkproteinfri så alla kan äta. Har lite hum vad jag skall hitta på men mitt gammla vanlig recept har vispad grädde blandad med lite majonnäs. Vad ersätter jag vispade grädden med? Utsidan blir det sallad i stället för ost.
Har någon gjort det innan behöver jag inte upp finna den igen :)

Mycket tacksam för tips.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Mjölkfritt bröd (mer regel än undantag att bröd är mjölkfritt) samt majonnäs. Strunta i crème fraiche och grädde, kommer smaka bättre med bara majonnäs än att du blandar i havre/soja/mandelprodukter.
 
Jag gjorde en mjölkprotein-fri smörgåstårta för ett tag sedan, då min mamma är allergisk. Jag blandade majonäs med ett substitut för creme fraiche, tror det var havrebaserat. Upptäckte även att en del sorter majonäs innehåller mjölkprotein, men det kanske ni redan har koll på. Den blandningen rörde jag ihop med strimlad rökt skinka. Till nästa lager blandade jag samma havre-creme fraiche med mjölkfri leverpastej, och så massa rökt skinka, skivade ägg och grönsaker på toppen. Blev väldigt gott!

Finns det mjölk fri lever pastej? bra nu har jag lärt mig något nytt :) Den skall jag se efter i affären.
Mvh
pudlan
 
Finns det mjölk fri lever pastej? bra nu har jag lärt mig något nytt :) Den skall jag se efter i affären.
Mvh
pudlan
Om du har något att mala med är det busenkelt (och billigt) att göra leverpastej själv. Och jättegott. Brukar krydda den med bacon. Inte så tokigt.
 
Om du har något att mala med är det busenkelt (och billigt) att göra leverpastej själv. Och jättegott. Brukar krydda den med bacon. Inte så tokigt.

Jag klarar inte lever lukten :) Fast jag har inte försökt göra leverpastej. Har en bra köks maskin som mal o man kan stoppa korv o knåda deg med. Vad har du för mängder cirka?
Mvh
Pudlan
 
Jag klarar inte lever lukten :) Fast jag har inte försökt göra leverpastej. Har en bra köks maskin som mal o man kan stoppa korv o knåda deg med. Vad har du för mängder cirka?
Mvh
Pudlan

Har gjort efter den här: http://www.recept.nu/recept_nu/smaratter_ochamp__tillbehor/kott/dansk_leverpastej/

Använt både svinlever och lammlever med bra resultat. Dock utan nejlikor och jag tror att jag tog bort kryddpeppar också. Tycker åtminstone nejlikan hör julen till ;) bytte ansjovis mot ett pkt bacon vid ett tillfälle för jag anser att det är en godare "krydda".

Jag personligen tycker att leverpastej luktar betydligt bättre än levergryta exempelvis.
 
Säger som flera andra redan gjort: enbart riktig majonnäs som "klet" - (olja, ägg och smaksättning - inga mjölkprodukter) jag brukar göra den själv men det går ju att köpa också. Jag brukar också göra egen leverpastej, fast jag använder kycklinglever. Någon msk konjak är jättegott som smaksättning i pastejen!
 
Jag får ta o göra ett försök med leverpastej förstår jag. Levergryta luktar in hallonbåtar i min näsa men maken hade älskat det...
Med vänlig hälsning
pudlan
 
Nu har jag gjort en test smörgåstårta :)
Formfranska som jag skar bort kanterna. Lade om lott o min hungriga make ville ha fyra lager :)
Hade otlys crème fraiche som bas till kletet och ca 2-21/2 matsked majonäs till 2 burkar crème fraiche och en skvätt fryst dill. Delade upp i olika skålar en till varje lager. En med skivad rökt skinka fin skuren i små tärningar, en med skivad kallrökt laxskuren i tärningar, en med tonfisk. Fint skivad gurka hade jag i lax o skinklagret. Skinkan fick sällskap av skivat kokt ägg också. Tonfisklagret fick isbergssallad i tunna små skivor som jag tärnade. Sen hade jag små tomater och röda vindruvor. Kletet blev lagom löst i smörgåstårtan men för löst för att fästa på utsidan. Så någon skönhet blev det inte. Men smakad supet gott :))

Tack för alla tipps!

Med vänlig hälsning
Pudan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp