Mjölkstockning/juverinfammation

vix

Trådstartare
Vad är säkraste tecken på mjölkstockning? Vad orsakas det av ? Kan man förebygga? Behandling?
 
Sv: Mjölkstockning/juverinfammation

Varma, svullna, rodnade, ömma juver som är svåra att mjölka ur. Feber. Orsakas av att mjölken inte mjölkas ur och att bakterier kommer in genom "mjölkkanalerna". Går det för långt kan det bildas bölder och juvervävnaden dö av.
Drabbar hundar ffa när de är skendräktiga och fyller på juvren utan att de dias. Behandling är oftast febernedsättande, smärtlindring, urmjölkning (vilket gör svinont) och ibland antibiotika.
 
Sv: Mjölkstockning/juverinfammation

Min hund behandlades med galastop den gången hon fick mjölkstockning. All mjölk försvann på 4 dygn.
 
Sv: Mjölkstockning/juverinfammation

Om tiken har valpar då?
(jag har varit i kontakt med vet men känner mig inte riktigt nöjd med svaren)
 
Sv: Mjölkstockning/juverinfammation

Om tiken har valpar så skulle jag försöka mjölka ur så juvren blir mjuka och sedan dra ner lite på tikens mat. Ofta uppstår problemen när man ger för mycket mat, så att tiken producerar mer mjölk än vad valparna klarar av att äta.
Jag hade en gång en kull med en enda valp som 5 veckor gammal råkade ut för en olycka som gjorde att han inte längre kunde dia. Tiken blev bra stinn i juvren, men efter att jag mjölkat ur ett par gånger så började hon sina och på en vecka så sinade hon nästan helt.
 
Sv: Mjölkstockning/juverinfammation

Mjölkstockning kan även uppstå om tiken blir kall om juvret. Nu är det dock inte så kallt ute, så det borde inte vara någon fara. Värme lindrar i alla fall, så du kanske kan lägga en värmedyna mot juvret när hon vilar?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
1 853
Senast: Sirap
·
Utrustning Hur säkra är Freejumps? Dottern rider med en annan typ av säkerhetsstigbygel idag där utsidan viker sig vid tryck, känns väldigt...
Svar
3
· Visningar
275
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Jag hörde på BBC nyligen att det är problem i brittiska nationalparker pga hundar, med fästing/lopp-medel typ SpotOn, som badar i sjöar...
Svar
15
· Visningar
783
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp