Dillen

Trådstartare
Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu är hon som vanligt, inga tecken på höglöp eller liknande. Hur länge ska jag hålla henne borta från hanhundar?
 
Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu är hon som vanligt, inga tecken på höglöp eller liknande. Hur länge ska jag hålla henne borta från hanhundar?
Att de slutar blöda betyder inte att löpet är slut, tvärtom är det oftast då de går in i höglöp. De flesta löper ungefär 3 veckor. Finns de som har längre löp och de som har kortare löp.
 
Att de slutar blöda betyder inte att löpet är slut, tvärtom är det oftast då de går in i höglöp. De flesta löper ungefär 3 veckor. Finns de som har längre löp och de som har kortare löp.
Hur kan man vara säker på att löpet är slut då? Vi umgås nämligen en del med hanhundar, hur länge ska jag hålla mig borta för att vara säker?
 
Hur kan man vara säker på att löpet är slut då? Vi umgås nämligen en del med hanhundar, hur länge ska jag hålla mig borta för att vara säker?
Umgås med hanar kan hon göra hela tiden men inte obevakat såklart.
Håll henne borta 4 veckor om du är osäker och därefter kan du se hur hanarna och hon reagerar när ni möts igen, samt inte ha dom utan uppsikt i början såklart.
 
Vanligen är löpet i ca tre veckor och efter ca två veckor så går tiken vanligen in i höglöp. Hon slutar då blöda eller så går det över till något som mest liknar utspädd hallonsaft. Många oönskade kullar har tillkommit när tikägaren trott att detta betyder att tiken slutat löpa ... i själva verket är det nu hon är fertil.
Räkna med att löpet varar i minst tre veckor. Håll koll på tiken och släpp inte ihop henne med hanhundar hur som helst.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik började löpa (första löpet) den 16/1. Efter tio dagar slutade hon blöda. Nu nästan en månad efter löpet började så har...
Svar
10
· Visningar
613
Senast: Dillen
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 409
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 167
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
506
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp