Mjölk. Att dricka eller inte dricka?

En köttraskalv skulle också bli tunn i sitt uttryck med dålig tillväxt om den föddes upp som mjölkraskalvarna- och fortfarande ingen kalv är klar att vara utan mjölk vid 6 veckors ålder-
Håller med, ingen kalv skall vara utan mjölk från 6 v .
Zalleg verkar dock tycka sig kompetent att avgöra vilka som klarar det!

Håller med, ingen kalv skall vara utan mjölk från 6 v .
Zalleg verkar dock tycka sig kompetent att avgöra vilka som klarar det!
Nepp, har aldrig bestämt vilken / vilka kalvar som ska sluta få mjölk. Har cheferna bestämt.
Någon frågade hur länge en kalv får mjölk och jag svarade.
Har heller aldrig skrivit att där jag jobbat att de bara får mjölk i 6 veckor. Har heller inte skrivit hur många som får mjölk i 6 respektive 12 veckor.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "ett veganskt perspektiv". Ur perspektivet födoframställning, nej då behövs kor givetvis inte eftersom de inte på något vis producerar människoföda (ur ett veganperspektiv). Men det hindrar inte att en ser andra värden. Värdet i biologisk mångfald t ex. Eller varje individs enskilda värde.

Och de värdena är tillräckliga för att veganer och andra ska investera sina pengar i att det hålls kvar olika koraser i våra landskap, om än i en betydligt mindre omfattning ? Jag tror inte på det.

Korna finns för att det finns efterfrågan på mjölk och kött. Annars blir de djurparksdjur i bästa fall.

Lägger ingen värdering i det. Annat än att de skapar ett landskap jag tycker om. Det finns dock en tämligen utbredd uppfattning om att kor på något sätt skulle finnas kvar som landskapsvårdare och fina att titta på, även om alla skulle vara veganer.

Det där är ju i stort sett bara en administrativ och ekonomisk fråga. Samhället lägger ju pengar på miljö- och landskapsvård (via skatten, tex), trots allt. (Samhället briljerar inte inom området, förvisso, men ändå.)

Med lite puts på de ekonomiska, politiskt beslutade, styrmedlen skulle man givetvis kunna hålla kor för landskapsvård på ett lönsamt sätt. Det gäller ju dock väldigt mycket färre kor än de som finns i landet idag. Det går inte att motivera dagens mjölk- och köttproduktion med att korna håller landskapet öppet och ängsfloran diversifierad.

Det där är ju i stort sett bara en administrativ och ekonomisk fråga. Samhället lägger ju pengar på miljö- och landskapsvård (via skatten, tex), trots allt. (Samhället briljerar inte inom området, förvisso, men ändå.)

Med lite puts på de ekonomiska, politiskt beslutade, styrmedlen skulle man givetvis kunna hålla kor för landskapsvård på ett lönsamt sätt. Det gäller ju dock väldigt mycket färre kor än de som finns i landet idag. Det går inte att motivera dagens mjölk- och köttproduktion med att korna håller landskapet öppet och ängsfloran diversifierad.

Den sista meningen var min poäng också. Det är en alldeles för svag anledning. Poängen är mjölken och köttet.

Det är en alldeles för svag anledning. Poängen är mjölken och köttet.
Tycker du. Om man inte ser kött som mat (vilket rätt många här i världen inte gör) och tex (som jag) är laktosintolerant, så är köttet och mjölken väldigt svaga anledningar.

Sen utesluter ju inte det ena det andra. De där landskapsvårdarkorna kan ju också få kalvar och man kan slakta, även om det inte möjliggör dagens (extrema) volymer av kött och mjölk.

Tycker du. Om man inte ser kött som mat (vilket rätt många här i världen inte gör) och tex (som jag) är laktosintolerant, så är köttet och mjölken väldigt svaga anledningar.

Sen utesluter ju inte det ena det andra. De där landskapsvårdarkorna kan ju också få kalvar och man kan slakta, även om det inte möjliggör dagens (extrema) volymer av kött och mjölk.

Och många med mig. Det vi idag är beredda att betala för mjölk o kött, kan inte ersättas av vad vi är beredda att betala utan den produktionen. Då blir det inget. Det är min åsikt. Då blir det utrotning alt djurparksdjur av våra kor. Betalningsviljan grundas på att vi får tillgång till 100tals mejeriprodukter och köttdetaljer som livsmedel.

Sverige skulle växa igen fort utan mjölkkorna. Köttdjuren behöver inte dessa enorma arealer. Man får inte glömma vinterfodret när man pratar om de öppna landskapen. Och tyvärr är det inte mycket som är lönsamt att odla på Sveriges breddgrader i den utsträckning som skulle behövas.
Jag skulle också vilja se ett system där kalvarna fick dia - amkor skulle kunna vara ett alternativ i mindre skala.

Jag tycker att diskussionen om vad vi människor är skapta för att dricka är lite felaktig i sammanhanget. Det är väl ingen som egentligen vet vad vi är skapta för. Resonemanget om att människor inte ska dricka mjölk för att det är något man ger ungar är lite trist. Mjölk dricker de som vill dricka mjölk för att det är gott och det är ju inget fel med det. Öl dricker människor för att det är gott, vin, red bull och coca cola likaså.

Ko och kalvdiskussionen förstår jag dock. Jag tycker kossor behandlas illa, inte kan man väl tycka att komjölksproduktionen med fastbundna kor dygnets alla timmar och att man tar kalven från sin mamma direkt är någon god lösning på hur människor ska få sin mjölk? Att ha kor för att få mjölk tycker jag är en bra idé som sådan, men lite bättre djurhållning kan man väl ha?

Jag ser inte att det är fel att ha något djur för att det ska bli mat åt människor, lika lite som det är fel att ha djur för att människor ska ha roligt (hästar, hundar, kaniner osv), bara de blir väl omhändertagna.

Och förresten, mina barn skulle lätt kunna sätta i sig mer än tre glas mjölk per dag! Deras dagliga intag av vätska betsår dock mest av vatten och inte lika mycket mjölk, även om de gärna skulle ha bara mjölk, misstänker jag.

Jag lanserar härmed teorin att ungar och människor rent av kan vara så närbesläktade att skillnaden dem emellan är försumbar. :0o
Jag vet en som blev bjuden till sin familj (mamma, pappa, syskon) på julmiddag, men som svarade "jag ska träffa släkten" ;) Men ja, jag tänkte lite fel, byt ut människor mot vuxna då, det är ju det jag måste mena ;)

Jag vet en som blev bjuden till sin familj (mamma, pappa, syskon) på julmiddag, men som svarade "jag ska träffa släkten" ;) Men ja, jag tänkte lite fel, byt ut människor mot vuxna då, det är ju det jag måste mena ;)
Menar inte att du tänkte fel. Tankefelet finns inbyggt i "människor inte ska dricka mjölk för att det är något man ger människor."

Nepp, har aldrig bestämt vilken / vilka kalvar som ska sluta få mjölk. Har cheferna bestämt.
Någon frågade hur länge en kalv får mjölk och jag svarade.
Har heller aldrig skrivit att där jag jobbat att de bara får mjölk i 6 veckor. Har heller inte skrivit hur många som får mjölk i 6 respektive 12 veckor.
För kalvarnas del är det skit samma om du eller chefen beslutar. Sex veckor är för tidigt.
Tyvärr är det så att kalvhälsa är rejält eftersatt i dagens mjölkproduktion trots att det är där man tar rekryteringen.

I någon av de senaste numren av National Geographic fanns en väldigt intressant artikel om vad som egentligen är nyttigt för oss att äta, med tanke på hur många dieter som inriktas på hur våra förfäder åt - och hur olika buden är om vad som är "naturligt" för oss att äta.

Artikeln heter Evolution of Diet och slutsatsen som dras där är att vi faktiskt bör äta som våra förfäder åt men att våra förfäder hade väldigt olika matvanor beroende på var på jorden vi kommer från. På vissa ställen har man levt på en nästan helt köttbaserad kost, på andra ställen har kött utgjort en mycket liten del av födan. I Nordeuropa och på några andra ställen har de personer som haft den mutation som gjort oss laktostoleranta en så stor fördel att nästan 100% av befolkningen är laktostoleranta.

Jag vet inte vilket stöd den här teorin har av forskning men jag tycker att den låter väldigt rimlig. Då bör man dock tänka på att vi i dagens läge konsumerar oerhört mycket mer kött här i Sverige än vad vi någonsin gjort. Jag tror kort sagt inte att det är vår blandkost som är problemet utan överkonsumtionen, oavsett om det gäller mjölk, kött eller socker.

Jag tror kort sagt inte att det är vår blandkost som är problemet utan överkonsumtionen, oavsett om det gäller mjölk, kött eller socker.
Jag skulle vilja påstå att sockerförgiftningen är det enskilt största problemet i Sverige, om vi nu ska prata om vad som är dåligt för oss som organismer. Därefter kommer matindustrins fusk med livsmedel, som gör att vi får i oss saker som inte alls är ämnat för oss - men som lurar oss att tro det.
Iofs vandrar de båda hand i hand, då matindustrin väldigt gärna vill fuska med socker.

Jag skulle vilja påstå att sockerförgiftningen är det enskilt största problemet i Sverige, om vi nu ska prata om vad som är dåligt för oss som organismer. Därefter kommer matindustrins fusk med livsmedel, som gör att vi får i oss saker som inte alls är ämnat för oss - men som lurar oss att tro det.
Iofs vandrar de båda hand i hand, då matindustrin väldigt gärna vill fuska med socker.

Jo, jag är beredd att hålla med. Om man jämför hur kosten ser ut för dagens barn med hur när min mamma var barn så ligger den stora skillnaden just i mängden av socker som konsumeras(inte minst i drycker) samt hur mycket helfabrikat som används. Min mamma åt sylt, drack saft och åt kakor - men i mycket måttliga mängder. På helgen serverades efterrätt men då var det en portion som gällde. När hon gick på bio räckte pengarna förutom till godis även till en tablettask - lyx! Vad gäller läsk så var det vid väldigt speciella tillfällen hon kunde få en 33 cl flaska sockerdricka.

Fortfarande när jag var barn på 80-talet var det varsin liten flaska läsk som gällde och första gången jag besökte en snabbmatskedja var jag 7 år, sedan dröjde det säkert några år igen.

Idag går det knappast att få tag på små förpackningar av läsk eller godis längre, allt blir större och större och vi vänjer oss vid att det ska vara så.

Vi amerikaniserar oss.
Där jänkarna var för 20-30 år sedan, där är vi nu.

Jo. Jag tror som sagt inte att det är konsumtionen av något enskilt födoämne(jag räknar inte hårt processade tillsatser som födoämnen) som är problemet utan den generella överkonsumtionen.

Jag älskar mjölk och dricker lätt en liter om dagen, plus yoghurt plus smör plus gräddglass :d ibland när jag handlar får jag höra "Är det inte bättre du köper en egen ko" ;) Men en del dricker ju lätt en 2 liters läsk om dagen och jag tvivlar på att det är nyttigare

Jag väljer dock alltid ekologisk mjölk i första hand och hoppas att den är nyttigare både för mig och för kalvarna

För kalvarnas del är det skit samma om du eller chefen beslutar. Sex veckor är för tidigt.
Tyvärr är det så att kalvhälsa är rejält eftersatt i dagens mjölkproduktion trots att det är där man tar rekryteringen.
Nu börjar detta kännas som ett påhopp? Vill förklara igen att där jag jobbat har vi aldrig slutat med mjölk efter endast 6 veckor! Och jag håller helt med om att 6 v är för tidigt.

Du skrev att jag ser mig kompitent att avgöra vilka kalvar som ska sluta med mjölk efter 6 v , vilket jag inte är då jag inte anser att en kalv ska sluta med mjölk så tidigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka