Mjuk eller hård mellanvägg??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Yamaha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 589
Y

Yamaha

Jag ska köpa släp och har väl kommit ganska långt i funderingarna nu. Det lutar åt ett Christ Comet Aluminium, men jag har inte bestämt mig 100%-igt än.

Men en fundering jag har angående utrustning. Jag får välja mellan mjuk eller hård mellanvägg, bägge tillhör standard. Men vad är bäst? Tillverkarna förespråkar mjuk, själv har jag bara erfarenhet av hård.
Jag skulle uppskatta mkt om ni med erfarenhet av mjuk mellanvägg kan berätta vad ni tycker om den. Och ni med erfarenhet av bägge delarna kanske vill berätta vilket ni föredrar och varför???

Hoppas på många svar nu!! :banana:

Sv: Mjuk eller hård mellanvägg??

Jag har mjuk när jag kör... Nästan alltid bara en häst...
I sommar ska vi köra ner till Skåne med två hästar, så
vi ska köpa en hård tills dess. Känns säkrare med hård
när man kör två hästar, så de håller sig på sin sida...

Men kör man bara en häst föredrar jag mjuk, så att de kan
stå å bredda.

Jag föredrar mjuk då jag har en häst som gillar att stå lite brett med benen.
Men jag kanske skulle välja hård om jag skulle använda släpet för att köra två hästar.

Jag funderade också en hel del på det när jag beställde min nya transport.
Den mjuka är nog bättre om man har en häst som vill stå lite bredare och den blir dessutom inte lika fult sliten som en hård kan bli när de står och trampar.
Har man två hästar är en hård att föredra tycker jag, med tanke på säkerheten.
Jag åker i dag bara med en häst som visserligen inte är bredåkare men jag valde ändå den hårda väggen.
Aanledningen är att jag vid längre resor eller tävlingar brukar använda den tomma delen att lasta foder, hinkar och annat.
Då känndes det säkrare att ha en hård.
Så resonerade jag.

definitivt mjuk, även om man kör 2 hästar kan båda hästarna stå brett och hålla balansen lättare. sen kan ju hästar inte sparka ut åt sidan så de typen av skada är minimal.

Har mjuk vägg i min Christ och jag är jättenöjd. Kör alltid bara med en häst och det har inte varit något problem att lasta grejerna på andra sidan. Min häst är inte bredåkare i vanliga fall men upplever henne som mer lugn och trygg i Christen, så jag kommer att behålla den mjuka väggen.

nicodemus skrev:
definitivt mjuk, även om man kör 2 hästar kan båda hästarna stå brett och hålla balansen lättare. sen kan ju hästar inte sparka ut åt sidan så de typen av skada är minimal.
Kan inte sparka åt sidan:confused: :confused: . Du har aldrig träffat min gamla surmärr du inte;)

Jag har mjuk mellanvägg i mitt släp, har haft hård vägg förr i de gamla släpen. Jag är helnöjd och tycker att det funkar bra, jag kör ofta 2 hästar men det har aldrig blivit någon sparkskada med den mjuka väggen i. Och tittar man på hur hästar åker i lastbil så är det ju nästan aldrig med hel hård vägg där heller.
Dessutom är den ju betydligt lättare i vikt, om man ska plocka den in och ur släpet är det tacksamt, och om man kör med på gränsen för mkt last i kg-mässigt så är det också bra med mjuk lätt vägg.

*svarar alla*

Tack alla för era svar!! :bow:
Inte för att jag blir så mycket klokare :o då argumenten både talar för och emot. Jag får nog helt enkelt sätta mig ner och skriva en plus-och minuslista på saker som är viktiga för mig.

Jag läste i ett par gamla trådar angående samma sak att i något fall hade hästarna fått trampskador med mjuk mellanvägg och att djurambulansens personal förordade hård mellanvägg pga risken för skador om släpet välter.

Jag har även ett par andra funderingar angående Christen:

* Panikbomsystemet?? Hur tycker ni att det fungerar??? Är det inte lite krångligt att behöva ha ett fälgkors med sig jämt?? Tänk om man av någon anledning lagt av det hemma och glömt bort det och sedan inte har något liknande som kan utlösa systemet??? Hinner man inte själv drabbas av panik innan man får ner bommarna??

* Å andra sidan; finns risken att dom fastnar i fram?? Det är ju inte precis gott om plats i fram tack vare krubborna?? Ni som har ett Christ comet(gärna alu) vad gillar ni den lösningen?? Hur upplever ni utrymmet i fram?? Är det trångt att tex stå där och tränsa?? Det är dryga 60 cm i fram, hur rymligt är det i andra transporter??

Shit, innan man har kommit ur dom här funderingarna har man väl blivit gråhårig på kuppen.... :cool: :eek:

Kl

Vi valde mjuk. Är nöjda med det. Håller med ovanstående om fördelarna. Ännu en fördel som inte nämnts är att det blir enklare att flytta väggen till mitten när man har lastat hästen (och den står för långt åt mitten). Trycker då inte på hoven eller benet utan högre upp.

Upplever inte att det skulle vara farligt vid transport av 2 hästar, på modellen du tittar på är det en tjock matta som hänger ända ner och (tycker jag) skyddar.

Var helt klart stor skillnad att lyfta ur väggen också.

Du blir säkert nöjd oavsett val tror jag.

Välkommen, välkommen, dig har jag väntat på...! :D

Visst har väl du ett Christ släp??
I så fall kanske du har lust att dela med dig av dina erfarenheter??

Iaf så har jag bestämt mig för mjuk vägg och även för några tillbehör.

* sommardäck
* alu-fälgar
* stötdämpare på alla fyra
* stödben bak
* belysning i sadelkammaren
* tränshängare

Några reaktioner? Erfarenheter som vill delas med?

Kom igen nu, jag vill veta allt!!!
(detta är ju min största ekonomiska affär näst efter huset och bilen ;) )

:bump: :bump:

Wow, du slår verkligen på stort och tar typ all extrautrustning.

Vi valde Carat eftersom vi vill lägga all vikt på hästen o dra med B-kort. Gillar att ha gott om utrymme fram också.

Mina erfarenheter efter 1 år (ur ett pedantiskt perspektiv)

Väghållningen är kalas. Det bästa jag dragit.

Släpet ser ut som nytt trots att det är ute i sol varje dag. Ytan klarar UV-strålningen bra tydligen, vilket är tur då vårt är svart. (Jag har vaxat som man ska.)

Bultarna och gångjärnen klarar rosten mkt bra. Den enda ytrost som finns är på de 5 små skruvarna som fäster knopparna till rollosnoddarna. Dessa tar 5 minuter att byta och kostar typ inget att köpa. Skulle ändå lägga på rostskyddsfärg på dem om jag var du bara för att det är skönt att slippa det. Om jag jämför med kompisens Sluis som har rost på många detaljer så är det skillnad i kvalitet på bult o skruv mellan märken.

Träribborna på luckmattan håller bra, men kan bli hala om det regnar. Kanske en De lux-matta är att tänka på?

Mattan har hållit bra för oss, inte en repa. Har hört ngn som haft problem med broddar som förstör luckmattan, men vi har inte haft problemen.

Automatiskt stödhjul: En ständig orsak till glädje varje gång vi ska hänga på o av släpet. Det måste dock smörjas innan det blir vinter annars kan det kärva har jag hört.

Inredningen fungerar bra. Dra åt de justerbara bommarna ordentligt bara.

Följ råden som följer med i foldern från Christ, där står var du ska smörja och vilket vax som du kan använda (gäller glasfiber i första hand.)

Törs man fråga varför du väljer alu i stället för glasfiber? Alltid kul att höra hur andra resonerar.

Edit:

Jo visst måste man ha t.ex. en mejsel med sig för att skruva upp panikutlösningen. Har en stor mejsel i dörrfacket enbart för det syftet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle välja till den assymetriska bomsatsen. Verkar himla bra om man bara kör en häst och den är bredåkare eller riktigt stor. Håller med Hannibal om deluxe-mattan, men den är väl standard på Alu? Taklucka skulle jag välja också. I gengäld skulle jag strunta i alu-fälgar och stödben. Dubbdäck?

Jag har mailat flera återförsäljare och kollat priser med all extrautrustning som jag vill ha och det blir inte alls så dyrt om man bara pressar på lite.. :cool:

Just utrymmet fram är väl det som jag funderar mest på. Men då var det en Carat som du har, alltså... Men saknar du inte sadelkammare? Jag tycker att det känns viktigt med sadelkammare så det blir ordning och reda på grejerna. Jag kan tänka mig hur det skulle bli utan; man bara slänger in grejerna i skuffen på bilen och där är det ju stökigt sen förut... :o

Angående träribborna på luckan så har jag för mig att dom inte finns på alu-vagnarna. Det är ribbor men inte i trä. Typ något gummiaktigt, tror jag..

När det gäller den svetsade mattan så transporterar jag aldrig hästar med brodd så det känns inte som att det skulle vara ett problem.

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar och alla råd!! :bow: :bow: Mycket värt!

Visst törs du fråga varför jag väljer aluminium. ;)

Det är av flera anledningar:

Vad jag har hört så är det ur säkerhetsmässig synpunkt det bästa.

Hållbarheten.

Vi åker mycket på dåliga grusvägar med potthål. Då ska alu vara i särklass bäst. Vad jag har hört. ;)

Maran skrev:
Jag skulle välja till den assymetriska bomsatsen. Verkar himla bra om man bara kör en häst och den är bredåkare eller riktigt stor. Håller med Hannibal om deluxe-mattan, men den är väl standard på Alu? Taklucka skulle jag välja också. I gengäld skulle jag strunta i alu-fälgar och stödben. Dubbdäck?

Det känns för mig som att det skulle räcka med mjuk mellanvägg, men vi får väl se. Man kan ju köpa till efteråt också.

Av vilken anledning skulle du välja taklucka? Det är nämligen något som vi diskuterat här hemma. Min man vill ha taklucka medan jag tycker att det känns lite onödigt när det finns två öppningsbara fönster...

Dubbdäcken ingår i priset. :D

Jag skulle välja till taklucka för att få så bra ventilation och så stora variationsmöjligheter som möjligt.

Yamaha skrev:
* Panikbomsystemet?? Hur tycker ni att det fungerar??? Är det inte lite krångligt att behöva ha ett fälgkors med sig jämt?? Tänk om man av någon anledning lagt av det hemma och glömt bort det och sedan inte har något liknande som kan utlösa systemet??? Hinner man inte själv drabbas av panik innan man får ner bommarna??

* Å andra sidan; finns risken att dom fastnar i fram?? Det är ju inte precis gott om plats i fram tack vare krubborna?? Ni som har ett Christ comet(gärna alu) vad gillar ni den lösningen?? Hur upplever ni utrymmet i fram?? Är det trångt att tex stå där och tränsa?? Det är dryga 60 cm i fram, hur rymligt är det i andra transporter??

Shit, innan man har kommit ur dom här funderingarna har man väl blivit gråhårig på kuppen.... :cool: :eek:

Hade skrivit ett långt svar, men det försvann:(

Har inget Christ själv, utan en Star, men har en kompis som har ett.

Jag tycker framförallt som du nämner ovan att det är väldigt lite plats fram, pga sadelkammaren/krubborna. Det var trångt att tränsa etc och då hade vi ändå bara en häst...
Just detta släpet hade fått ett hål fram (litet visserligen). Såg ut som ett stort stenskott hade gjort hål i glasfibet. Sedan var släpet bubbligt på vissa ställen, såg ut som om "färgen" i det yttersta lagret hade släppt. Detta kan ju dock ha varit ett måndagsexemplar och tror att det skulle reklameras också.
Sedan funderar jag lite över luckan bak. (denna hade alltså lucka, inte plast) I och med att den öppnas uppåt, så kan man ju aldrig köra med öppen lucka om man nu skulle vilja det. Jag hade också problem med att stänga den, då där är en sådan fjäder (svårt att förklara), som gjorde att när man väl fick ner luckan, så smällde den lätt igen om man inte höll emot. Detta är nog dock en vanesak!

Jag lät lite negativ ovan, men där fanns en hel del bra saker också. Lätt att koppla av/på. Bra att köra med. Rymlig sadelkammare. Öppningsbara fönster. Och så ett förhållandevis bra pris också!

Det enda som jag tycker är ett problem egentligen är platsbristen fram. Detta löser man ju genom att slopa sadelkammaren, men det är ju inte så kul... Men jag tror att där är mer plats fram i ex. deras största modell.

Nu blev du kanske ännu mer förvirrad;)

Jag köpte ett släp med mjuk mellanvägg som standard men valde att betala 3000 extra för att få en hård...

Jag transporterar ofta två hästar samtidigt och vill INTE riskera att de båda väljer att stå brett och trampar varandra. Transporterar jag endast en häst som vill stå brett så skjuter jag mellanväggen lite åt sidan, fungerar det med. Jag har varit med om att en häst som lastades på ett släp med mjuk mellanväg halkade på mattan och for in med benet under denna mellanvägg och fastnade. Hade det inte varit för att hästen ändå var så lugn kunde det hänt värre saker, men den fick ändå åka till kliniken och plåstras om för dess skador. Jag ser inte så många fördelar med mjuk mellanvägg förutom det där att de kan stå brett.

Jag skulle också välja taklucka just för att kunna variera ventilationsmöjligheter

Jag kan absolut tänka mig att alu klarar stenskott o dyl bäst.

Varför skulle alu vara säkrare än glasfiber? Jag är osäker vad stommen i sandwichkonstruktionen består av på Christs alusläp, men kompisens häst hade sparkat hål i väggen på deras Ume-släp och den stommen var inget vidare... Hål efter en spark på det släpet.

Säkert bra med ventilationslucka. Jag tycker det fungerar ok med standardfönstren, även om jag åkte bak ngn gång innan för att hitta rätt sätt att ha dem öppna.

Edit: Ang sadelkammare har jag gärna prylarna i vår stora kombi och får utrymme o vikt till hästen i stället. Skönt att ha gott om plats där framme i släpet. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 454
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈