Mjuk gummimundel på pelham

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 903
N

Nyrelski

Hej!

Jag vet att det inte är bra med delad mundel på bett med hävstång. Men hittade ett pelhambett med hel stång fast i mjukt gummi, det gick alltså att böja lite. Hur fungerar det, är det bättre än delat.

Min häst är rätt känslig i munnen och jag tänkte detta skulle vara bra då, någon som har erfarenhet av det?

Sv: Mjuk gummimundel på pelham

Min medryttarhäst har det, men så böjligt är det nog inte. Fast han verkar inte trivas så bra med det. Jag misstänker att det är aningens tjockt. det är ju i alla fall bättre än ett delat!!

*puttar*
Någon mer som har erfarenhet av detta bett?

jag har ridit på sånt å jag tycker att det funkar bra.....

Nyrelski skrev:
Hej!

Jag vet att det inte är bra med delad mundel på bett med hävstång. Men hittade ett pelhambett med hel stång fast i mjukt gummi, det gick alltså att böja lite. Hur fungerar det, är det bättre än delat.

Min häst är rätt känslig i munnen och jag tänkte detta skulle vara bra då, någon som har erfarenhet av det?
Varför skulle tvådelat pelham inte vara bra?? Min ft ponny har haft det i minst 10 år och de var utmärkt till han även i MSV A FT!!

Gummipelham e de inga fel på, har tävlat (och tränat) på de mycket å de va inga problem....

tvådelade bett m hävstång anses ha en "nötknäppareffekt" på hästens underkäke........

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 181
Senast: Emuliiaa
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka