Tips som alltid har funkat bra för mig oavsett häst.
För det första så skulle jag rekommendera en lång uppvärmning med skritt i ett högre tempo och sedan ganska lång igångsättning i jogging utan krav på form.
Under uppvärmningsjoggingen brukar jag alltid ha som regel att jobba mycket med serpentiner. Gärna 3st i början för att sedan öka till 4 och eventuellt 5st. Detta är ju beroende på storlek på banan. Var inte rädd för att då och då gå något varv på fyrkanten med tempoväxlingar.
För att sedan fortsätta mjukningen i sidorna så är volter i hörnen väldigt bra. I början kan de vara stora för att sedan minskas efterhand som hästen slappnar av. Gör inte bara en slängig volt utan stor koncentation krävs för att du ska kunna koordinera dina hjälper för att ge hästen den bästa förutsättningen för att kunna böja sig.
På vanliga volten kan du lite försiktigt överböja hästen men se då till att du inte bara böjer halsen utan att du formar hela kroppen. Annars gör den övningen mer skada än nytta. Jag föreslår att du jobbar mycket i ett lugnt travtempo och emmellanåt skrittar på lång tygel så att hästen får slappna av.
När du känner att hästen är tillräckligt uppvärmd så tycker jag att en av dom bästa övningarna för både dig och hästen är åttvolter i volten. Här blir då "volterna" i volten så små att du måste böja hästen kraftiare. Dessutom blir du inte hängande i dina hjälper utan måste hela tiden variera och byta hjälper. Här lossnar hästen oftast ganska bra och gymnastiserar upp sig bra. Det är mycket viktigt för hästens skull att hjälperna är ordentligt koordinerade så att hästen inte får chansen att gå på två spår eller slänga ut bogen. Oftast så är det vid bytet som hästen får balansen och böjligheten. Detta varvas naturligtvis med något varv i temoväxling på fyrkanten för att hästen inte ska spänna sig och bli ännu stelare. När hästen börjar att bli böjlig så kan du lägga in bogförflyttningar på volt och gärna öppna och sluta. Då ska det inte vara några mesiga öppna med bakbenet mellan frambenen utan här ska förflyttningen vara ganska kraftig. Denna övning är jobbig och onaturlig för hästen men den gymnastiserar hästen vid korrekt förflyttning mycket bra. Att jobba med slutor är också kanonbra böjande jobb.
I galoppen kan sidförflyttningar vara mycket bra övning. Rid längs med medellinjen och förök att förflytta hästen ut mot väggen (ingen kraftigt förflyttning) och byt sedan galopp för att göra samma sak igen. Detta kräver en del samling men får hästen mycket lösgjord.
Detta är några tips för att få hästen rund och fin. Det viktigaste är dock en god uppvärmning där du utan krav på form verkligen känner efter vart stelheten sitter. Varför är han stel i sidorna? Är han gammal eller kan det vara något tok med utrustningen. Oftast så kollar man detta och hittar man inget fel så är det bara ren gymnastik som gäller. Att rida serpentiner i trav runt koner är också en superbra övning för böjning. Gör inget avancerat utan låt hästen få den tid han behöver för att kunna böja sig ordentligt. Tillslut så lossnar det och du får förmodligen en gudomlig häst att rida