mobbad häst??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Just_me
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 298
J

Just_me

vad gör man åt de??
nya hästen är väldigt låg i rang och får aldrig vara med dom andra, och när jag kom igår efter en natt med dom andra hade han blivit sparkad å biten (inget allvarligt) men ändå. Ska jag sätta honom i en egen hage?
eller vad?
kramar :love:

Vänta ett par dagar, det kan ta ett tag innan dom har rättat in sig i rangordning... fortsätter det så får du nog tyvärr sära på dom, finns det inte någon den nya går ihop med som du kan sätta i samma hage?

Om det är precis i början och han inte råkat ut för något allvarligt tycker jag han ska gå kvar. Bara hagen är tillräckligt stor så han kan komma undan.

I min hästs flock (mestadels unghingstar, lösdrift) när dte har kommit nya pållar så har det varit mycket spring, mycket föltuggande och en del sparkar och bitande (rätt rejäla sår vid mankammen). Efter ett par dagar-en vecka eller så lägger sig det värsta, även om de ranghögre fortf markerar. Många skulle säkert ha särat på våra hästar efter att ha sett hur det går till. Ingen har dock blivit illa skadad och nu är de en harmonisk flock.

Hästarna klarar mycket! Igår när min häst skulle väcka en av de andra (som låg och sov) så sparkade han (med frambenen) rätt rejält på baken/bäckenet/ryggraden och den andra hästen reagerade knappt ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
2 065
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 093
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka