Mobil till 9-åring

Michellan95

Trådstartare
Äldsta barnet fyller snart 9-år och vi funderar på att göra ordning min gamla iPhone 6 till henne.
Tanken är att mobilen ska vara hemma på skoltid till en början och användas på fritiden när hon är ute och cyklar, åker till kompisar osv.

Men vad ska man ha för abonnemang? Vill ha något billigt men bra och kanske något vi föräldrar enkelt kan styra över? Är kontantkort ointressant i dagens samhälle?

Finns det andra saker som är bra att tänka på när barnen har egna mobiler? Skärmtidslås? Andra begränsningar?
 
Jag har valt Vimla till min flicka. Det har fria samtal till ett rimligt pris. Jag skaffade telefonen till henne när hon skulle börja gå själv hem från skolan.
 
Mitt barn, som är omkring samma ålder, har Halebops kontantkort.

Tillägg: alla köp/hämtningar av appar måste godkännas av förälder. Kommer en ping i telefonen när hen begärt att få hämta hem något.
 
Vi har abonnemang hos Fello till barnen. Bra pris och bra täckning (Telias nät) här på landet. Kontantkort tycker jag är ointressant när det finns så billiga och bra abonnemang. Skönt att slippa hålla ordning på att det finns pengar kvar osv.

De har androidtelefoner som jag styr via Google Family Link, med den så ställer jag in tid på dygnet som telefonerna är låsta för allt annat än samtal, maxtids användning per dag, tillåtna appar mm. Samt att telefonerna kan spåras via den. Kanonbra tycker jag.
 
Äldsta barnet fyller snart 9-år och vi funderar på att göra ordning min gamla iPhone 6 till henne.
Tanken är att mobilen ska vara hemma på skoltid till en början och användas på fritiden när hon är ute och cyklar, åker till kompisar osv.

Men vad ska man ha för abonnemang? Vill ha något billigt men bra och kanske något vi föräldrar enkelt kan styra över? Är kontantkort ointressant i dagens samhälle?

Finns det andra saker som är bra att tänka på när barnen har egna mobiler? Skärmtidslås? Andra begränsningar?
Våra barn har fått börja med mobiler av antingen lågprismodell eller äldre varianter, så att de är typ ointressanta som stöldobjekt.
Vi har valt att ha abonnemang till dem, just för att de inte ska bli stående med "inga pengar på kortet" om/när de behöver ringa hem eller på annat sätt få kontakt med någon.
Vad gäller abonnemang så har vi valt Vimla, som är Telenors lågprisalternativ. Hela familjen har det, faktiskt. Och vi har valt det pga att det är Telenor som fungerar bäst just där vi bor.
 
Min åttaåring har egen mobil för att ha när han är hos kompisar och ute och cyklar. Han får bara ha den i fickan och inte använda den utomhus (givetvis svara om det ringer). Han sköter det väldigt bra, den ligger i skåpet annars. Hade det missbrukats hade det fått bli mer regler, men det har inte behövts.

Han har ett Comviq kontantkort i den.
 
Det blev ett Comviq abonnemang för 95kr, 2000 sms/mms och 200 samtalsminuter. Vi får se hur långt det räcker. Är ju ingen bindningstid så vi kan byta till annat om vi inte blev nöjda och de är medvetna om att hon är minderårig.
Har suttit en stund nu på kvällen och ställt in skärmtider och att jag måste bekräfta apphämtningar/köp osv.

Superbonus är att mobilnumret slutar på samma som hennes fyra sista i hennes personnummer :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 184
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 552
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 536
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 302
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp