Jag förstår vad du menar, men jag uttryckte mig nog oklart. Jag menar att jag uppfattar att den processen primärt drivs av utvecklare utifrån vad som sannolikt-kan-anammas-av-konsumenterna, snarare än utifrån definierad efterfrågan. Att vi idag "har det behovet" ser jag som en direkt följd av att möjligheterna har presenterats för oss, ofta som resultat av extremt medvetna affärsstrategier - sen lägger jag inte nödvändigtvis någon värdering i det orsakssambandet.
Om man tittar på de exempel på mobil funktionalitet som du nämner, att betala räkningar, maila, chatta, surfa och ta bilder, så har de ju funnits i flera år nu. Men jag tror ändå att det är lätt, framför allt om man själv är en early adopter, att överskatta penetrationen hos mobiltjänster.
Om man pratar om ökande minnesbehov i mobiler så ser jag två faktorer som driver det. Den ena är förvisso konsumentrelaterad och då tänker jag på foto och film, allt mer högupplöst i båda fallen. Men den andra handlar om att mjukvara tar mer och mer plats... eftersom det går. Det finns inget incitament att snåla. Bara iOS tar idag i storleksordningen 8-9 GB(!) på min 64 GB SE, förmodligen en bra bit mer på din mobil. Det är en fördubbling på bara ett par år, utan radikala tillskott i funktionalitet. Varje uppdatering av Facebookappen tar 250-300 MB, mot hälften för mindre än två år sedan.
Jag kräver inte mycket minne i min mobil.
Apparna som levererar den funktionalitet som jag vant mig vid kräver mer och mer, för bibehållna grundfunktioner. Och där tror jag att många är idag. Jag kan göra det jag vill (läs: "behöver") på min gamla iPhone 4 från 2011, ifråga om ren funktionalitet. Men OS:et idag stödjer inte hårdvaran, och apparnas nuvarande versioner stödjer inte det gamla OS:et. Hjulen måste rulla...