Mocka och tömma i container???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hemligisten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 537
H

Hemligisten

:( Vi har så dåligt sätt att tömma vårt "hästavfall" på.
VI har en container som står öppen på marken och allteftersom den fylls på så blir det svårare och svårare att komma upp för "plankan" som leder upp till högen med bajs..
Jag har sett vissa som har en container som står så att man kan fylla i den uppifrån (vi fyller nerifrån), men tyvvärr så kan vi inte ställa våran så att vi kan stå över den istället för vid sidan om den..

Någon som har något tips att dela med sig av??

Ryggen värker och man trampar igenom bajs när man försöker putta upp kärran för "högen" på plankan... :confused:

Sv: Mocka och tömma i container???

I det stallet jag hade häst i förut var det en naturlig nivåskillnad och vi ställde containern där det var som lägst och sedan så hade vi en "ramp" som passade jättebra till den lägre kanten på sidan av containern......som vanligt svårt att förklara i ord

Jo jag har sett att vissa lyckas lösa det så men tyvärr har vi inte den möjligheten.. containern är stoooor och lika hög på alla sidor fast ena kortsidan är öppnad hela vägen så man går liksom in och uppåt i den när man skall tömma skott kärran..

aha...ja då förstår jag att det blir tungt att få upp skottkärran mot slutet :(

Ja och plankan vilar alltså mot bajset vilket gör att allt eftersom högen växer så blir det slutligen en backe som är så brant att man måste ta sats för att komma upp i den *suckar*

Vi hade så på ridskolan där jag var förut. man körde in i containern, tippade av kärran och skottade upp det på högen.
Efter ett par år byggde de en ramp, en 'backe' upp till överkanten på containern och en 'platå' längs hela långsidan. Bara att köra upp och tippa och så småningom när man kom upp till kanten på den långsidan fick man ju förstås skotta över lite till andra långsidan så det blev jämnt. Containern var alltså bara öppen upptill. Alla 4 sidorna var stängda.
De som jobbade i stallet hade en 'deal' med företaget som tömde containern. De som körde ställde containern så nära det bara gick (för att mindre skulle falla mellan containern och platån) och de som jobbade i stallet såg till att containern var skottad jämn och inte överfull när de de kom för att tömma.

Senast ändrad av en moderator:

hmmmm...jadu jag vet inte vad jag ska säga. Kanske är lättare att komma med en lösning när man ser hur det ser ut i verkligheten. Alla de stall jag känner till verkar ha löst gödselbiten på ett bra sätt, de flesta har så man kan tippa ner innehållet i kärran. Ett stall jag har haft häst i hade dock bara en gödselhög på gården o det var jobbigt när den högen blev för stor, man skulle ju hellre bygga på den på höjden än o breda ut den mera!!

Är det någon av er som vet vad det kostar att ha container och att låta tömma den????

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 567
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till... 2
Svar
26
· Visningar
4 523
Senast: skuggi
·
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
2 073
Senast: Tummetott
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som... 2
Svar
22
· Visningar
2 816
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Linda ben
  • Lunginflammation

Hund, Katt, Andra Djur