Mockning av hagar.

bigganl

Trådstartare
Hyr gör ni i ert stall med mockning av hagarna? Jag vill få till en bra rutin för det och vill gärna veta hur ni andra gör. Jag har hagar som inte är så stora och vill hålla undan lera så mycket som möjligt samt hålla nera parasittrycket. Det är 3 hästar som använder hagarna.
Fram med alla ideer på bra rutiner:)

Sv: Mockning av hagar.

Kanske låta en skottkärra med grep i stå utanför hagen som en påminnelse? Har man en stund över och vädret är fint så kan man ta en repa.

Jag har hyfsat stor hage för att vara vinterhage (c:a 1 ha) och kör en storstädning varje vår, när det hunnit torka upp lite men innan gräset hunnit växa upp - typ som nu. Då mockar och krattar jag ur all skit ur den. Sedan mockar jag ur lite till när hästarna släppts på betet. Under betesperioden (juni - oktober c:a) får hagen vila, och jag tycker detta har fungerat bra. Egentligen är det ju iofs bättre att mocka oftare, men jag hinner inte det.. :angel:

Hyr gör ni i ert stall med mockning av hagarna? Jag vill få till en bra rutin för det och vill gärna veta hur ni andra gör. Jag har hagar som inte är så stora och vill hålla undan lera så mycket som möjligt samt hålla nera parasittrycket. Det är 3 hästar som använder hagarna.
Fram med alla ideer på bra rutiner:)

Jag har så att man mockar sin egen hästs hage 1 ggn/ vecka. Är det fler hästar i samma hage så mockas den så många ggr. Minimalt med skit och lite parasiter. Funkar jättebra för det tar inte många minuter.

Vad duktiga ni är allihop, trodde inte det var så många som mockade sina hagar:D

Min sommarhage mockar jag ett par dagar i veckan, plöjer även upp den vart 4:e år för jag bruka ta föl då:bump:

Vinterhagen är jag lite slöare med :D mocka det mesta fram på vårkanten, de andra hagarna som ligger längre bort mocka jag inte alls, hästarna betar bara ca 4-5 veckor om året på dem;)

En liten fråga bara...

Jag har haft funderingar på att mocka "min" vinterhage nu under våren, pga att Elvira eventuellt planterade Stora Blodmasken där förra året (mockade hagen då, men man vet ju aldrig...:crazy: ).

Men det finns ju aldrig något att mocka ut, allt är ju nedvänt i leran och det finns inte en hel hög att ta bort.

Hur löser ni det, ni erfarna hagmockare?:D

Jag brukar mocka vinterhagen, ca 1/2 ha, vid den här tiden på året. Fixade hälften i helgen som gick, och ska ge mej på resten till påsk.

Egentligen ganska onödigt arbete eftersom mina tre hästar har tillräckligt med mark att röra sig på (4 ha sommarbete) och de enligt träckprov är helt fria från parasiter för andra året nu. När vi flyttade hit hade det inte gått hästar i hagarna sedan 50-talet.

Immer

Tja, vi kör rutinen att mocka både ligghall och hage på utsatta ställen dagligen. Det är egentligen inte konstigare än att man mockar boxar.

Det behövs verkligen att hålla undan, annars blir det bedrövligt efter ganska kort tid runt ligghall, foderhäck och vattenplats.

Vi har inte varit så noga med mockningen av hagarna förut men nu har jag ju tänkt få snurr på det. Min tanke var att om vi som har hästar där. 3 st, mockar ut minst en kärra var varje vecka så borde det bli ganska bra. Vad tror ni om det? Är det att kräva för mycket av de som är inackorderade?
Att ta en jättemängd vid få tillfällen känns jobbigare. Bättre att få till en bra rutin och så håller vi hagarna fräschare hela tiden.
Skönt att läsa att det inte bara är jag som varit slö med hagmockning i alla fall.:angel:

Vi har inte varit så noga med mockningen av hagarna förut men nu har jag ju tänkt få snurr på det. Min tanke var att om vi som har hästar där. 3 st, mockar ut minst en kärra var varje vecka så borde det bli ganska bra. Vad tror ni om det? Är det att kräva för mycket av de som är inackorderade?
Att ta en jättemängd vid få tillfällen känns jobbigare. Bättre att få till en bra rutin och så håller vi hagarna fräschare hela tiden.
Skönt att läsa att det inte bara är jag som varit slö med hagmockning i alla fall.:angel:

enligt veterinären och annat ska man mocka ur hagarna minst 1 gång i veckan, mest för att få väck parasiterna osv, annars lönar det sig inte att avmaska pållisarna. :angel:

Vi brukar mocka en gång i veckan, men under höst och vår när det är lerigt funkar det inte. När vi flyttat över hästarna på bete tar vi traktor med skopa och karar av dyngan. Ett stall i närheten sprider ut sin dynga på vårkanten i sommarhagarna, för lite extra gödning eller vad det nu kan vara, är det verkligen så klokt?

Vi mockar en till två gånger i veckan, och vintertid när det går. Tidigare träckprov har visat 0 EPG, så det känns som det lönar sig :)

En kärra i veckan känns dock klent, men det beror på hur länge hästarna är ute också. Beroende på övriga ök/ slantar inackorderingarna betalar tycker jag inte det är nåt konstigt - det är ju bra för ALLA att hagarna är parasitfria eller åtminstone någotsånär, såvida man inte har så mycket mark att man kan lägga delar i vila.

Uj uj vad duktiga alla är! Hur gör ni som har riktigt stora hagar? Våran vinterhage är på nästan 3 hektar. Jag har resonerat som så att skiten förmultnar ju ändå och blir till jord :angel:

Fast ju större hage desto mindre risk för att hästarna betar vid träckhögarna.

Vi har där vi bor i dag begränsat med mark och enbart två hästar, så för oss har det varit en medveten strategi från dag 1. Dessutom får man bra koll på att det inte är nåt skräp i hagen, stängslen kollas osv.

Vi mockar vinterhagarna ordentligt en gång i veckan, men brukar ta bort skiten vid höet och insläppet i stort sett varje dag(om inte skiten är helt frusen för då går det ju inte).

I sommarhagarna mockar vi bara vid insläppet och krattar bort hörester.

Trots att vi inte alls mockat hagarna förut och trots att hagarna förut var ännu mindre har träckprov visat att endast en av hästarna hade lite maskägg som han avmaskas emot. (Den hästen har bara stått här i ett halvår och de andra i flera år.) De andra två behöver vi inte maska alls, så i och med att vi nu börjar mocka hagarna borde parasittrycket bli obefintligt i fortsättningen.
Varsin kärra i veckan när underlaget tillåter verkar som en bra lösning.
:) Tack för alla svar!

Mockar min hage på knappt en hektar dagligen. Det blir minst en kärra på två hästar. Om dagen alltså!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 683
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 371
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 256
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka