Mod att våga starta en relation

Jag har haft en relation likande din när jag var ung. Visst storknar man när man tänker på att man ändå stannade, genom allt. Men du, hur tusan skulle man kunna veta? Ung och kär, och med bristande erfarenhet av hur kärlek ska vara. Det är inte vårt fel, det är deras.

Jag hade ytterligare en svår relation efter det och när jag träffade nuvarande så var ALLT med honom fel, och skavigt. De som följde dejtingtråden på den tiden vet. Jag tror att du är en bra bit på vägen, du verkar ha god självinsikt. Jag tror att det är bra att acceptera hur det är, och vilka ärr man har, och fortsätta testa sig fram i livet med små steg. Förr eller senare kommer kanske någonting, eller någon, att kännas riktigt bra.

En nära vän till mig läste samma bok som du och tyckte också att hon kände igen sig mycket. Nu dejtar hon en man och det är svårt, men går långsamt framåt. Hon har berättat om sina problem och nu läser han också boken för att förstå henne bättre. Som någon annan skrev, du måste inte träffa en man. Livet kan vara helt underbart ändå. Men om du VILL det så kan jag lova att det finns en hel del bra män där ute, som aldrig skulle behandla dig som ditt ex gjorde.
 
Länge sen jag skrev nu. Det har hänt så otroligt mycket, men jag kände bara för att skriva en uppdatering.

Jag har haft min värsta och min bästa vår någonsin. Jag har fortsatt gå till kuratorn och det har varit otroligt tufft, men bra. Vi har pratat en hel del om min tidigare relation förstås, och hur det påverkat mig.

Vad jag blev mest chockad och ledsen över var insikten av hur fruktansvärt låg självkänsla jag har när det kommer till förhållanden. I alla andra avseenden så har jag en väldigt bra självkänsla. Jag har många bra vänner, en stöttande familj, fantastiska och stöttande kollegor - lätt för att känna mig värdefull helt enkelt. Men när det kommer till kärlek så har mitt tidigare förhållande totalt sabbat mig. :cry: Jag kan helt enkelt inte tro eller lita på att någon skulle kunna tycka om mig som jag är, vilket är en helt obegriplig inställning när jag inte alls känner så i andra delar av livet.

Det gör förstås att det är väldigt svårt för mig att ha ett vettigt förhållande. Oavsett vad min partner tycker om mig så kommer mina egna negativa tankar om mig själv alltid spegla hur jag TROR att han tänker om mig. Ingen vill ha en person med ett konstant behov av att få bekräftelse. Därför har jag förstås försökt jobba på det, och det är inte lätt. Tillsammans med kuratorn har vi pratat om mina olika strategier för att hantera det och jag har fått många bra råd. Men att komma vidare är SVÅRT!

Till saken hör ju som sagt också att mannen jag träffat har ett ännu tyngre bagage själv där han förlorat sin tidigare partner. Eftersom jag gick in i förhållandet med den vetskapen har det varit viktigt för mig att respektera hans behov av att sörja och läka, så jag har vetat att det skulle bli tufft. Men hur svårt det skulle bli hade jag inte kunnat föreställa mig... Att behöva slåss med mina egna tankar samtidigt har varit stundtals outhärdligt, och en riktig känslomässig berg-och-dalbana.

Men, som jag skrev, så har jag heller aldrig varit lyckligare. :heart Det finns väl ingen vars liv är riktigt detsamma nu som för ett par månader sen, men för mig har corona förändrat allt. Hux flux blev vi "coronasambos" och vi bor tillsammans ute på hans landställe (inte långt hemifrån, så oroa er inte för eventuella restriktioner...). Här kan vi ägna oss helt åt våra gemensamma intressen och vara med varandra. Det är magiskt vackert och vi spenderar förstås väldigt mycket tid ihop. Dessutom gör ju krisen sitt till att forma förhållandet. Det har fungerat långt över förväntan bra att bo ihop, vilket nog ingen av oss riktigt hade trott.

Det har inte varit lätt för någon av oss. Han har många väldigt jobbiga minnen knutna hit och vissa perioder har vi båda mått väldigt dåligt. Vi har pratat om det, men det är inte alltid det gjort saken bättre. Hans tunga perioder har tryckt på mina ömma punkter och det har blivit som en ond spiral där jag inte vet hur jag ska våga eller orka satsa på detta. Samtidigt så har jag aldrig träffat en person som jag älskat så djupt. Han är en helt fantastisk människa, så omtänksam, klok, vacker och kärleksfull. Jag hade inte kunnat önska mig något mer.

Jag har sakta men säkert lärt mig hur jag ska undvika att trigga mina orimliga och dumma tankar. Att leva i nuet har verkligen varit en nyckel - jag är expert på att oroa mig för framtiden. När jag flyttar fokus på alla katastroftankar kring vad som kan hända, till att tänka på vad jag har just nu, så är det som natt och dag. Från att ha gått och tänkt "jag kanske inte kommer vara här om en månad" och i princip bara gått och väntat på att förhållandet skulle krascha, så har jag börjat säga saker som "det ska bli kul att se det i höst" eller "det kan vi göra nästa år". :love:

Första gången jag råkade kalla detta för "hem" så blev jag lite rädd. Jag frågade honom om det kändes konstigt, och han svarade med att fråga mig om jag tyckte det kändes konstigt. Han är så bra. :heart

Vårt förhållande blir bara bättre och bättre för varje vecka. Nu har jag inte haft någon riktig svacka på säkert en månad. Det är overkligt, men fantastiskt. Jag börjar faktiskt våga hoppas nu... :love:

Konstigt nog så är det största orosmolnet på min himmel just nu att coronaperioden ska ta slut. För jag vill inte tillbaks till mitt liv som det var innan... Det blir min nästa puckel att ta mig över.
 
Konstigt nog så är det största orosmolnet på min himmel just nu att coronaperioden ska ta slut. För jag vill inte tillbaks till mitt liv som det var innan...

Men varför ska du gå tillbaka till det då? Det här är ju ditt nya liv. Lev det som du vill. Ta språnget. Fast du är ju redan där, så låt bli att gå tillbaka helt enkelt.
 
Men varför ska du gå tillbaka till det då? Det här är ju ditt nya liv. Lev det som du vill. Ta språnget. Fast du är ju redan där, så låt bli att gå tillbaka helt enkelt.
Hade det varit möjligt hade jag förstås gjort det. :) Blir en lång förklaring nu, men huset vi bor i nu ligger för långt från våra arbetsplatser för att det ska vara rimligt att pendla sen när hemmajobbandet är slut och vi måste börja ta oss till jobbet igen. En komplicerande faktor är att vi båda två har katter som inte kommer överens. Just nu fungerar det för att vi har möjlighet att dela av så att katterna har halva huset var, men det går inte i min bostad, och i hans blir det väldigt svårt. Dessutom måste han flytta därifrån inom ett år.

Med tanke på hur nytt vårt förhållande är och att vi båda två har våra läkningsprocesser som behöver få ta tid så är det kortsiktigt inte ett alternativ att flytta ihop i någon av våra nuvarande bostäder alltså. Och att omplacera min katt eller sälja min nuvarande bostad är inget jag tänker göra innan jag är säker på att det är så det ska bli.

Långsiktigt hoppas jag förstås att vi köper en ny bostad tillsammans och flyttar dit ihop, men innan dess väntar en vardag med pusslande att fixa kattvakt, resa mellan våra bostäder etc. Det är därför jag fasar för att coronaperioden ska ta slut.:o
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 748
Senast: Whoever
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 252
Senast: Shaggy
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 742
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp