Modellhästar!

F

Fozzie

Har vi några samlare här på bukefalos? :)
Jag är lite sugen på att börja, tittar främst på Breyer och liknande och har läst lite på modellhästföreningens hemsida om att samla mm.

Är väldigt nyfiken på att måla om en själv men det lär väl vara rysligt svårt, fast försöka skadar väl inte. :) Kanske låta någon göra om en så att den ser ut som min egen häst.

Min dröm är att en gång få äga en riktigt fin modell av en nordsvensk!
 
Sv: Modellhästar!

Det är inte jättesvårt att måla om en modellhäst. Det viktiga är att noga slipa av alla gjutskarvar på modellen först innan man börjar.

Man kan använda sån akrylfärg som man målar tavlor med. ( Finns billiga nybörjarpack med en massa färger i för ca 40-100:-).

Bra färger för att måla hästfärger med är, terra di siena , bränd umbra, guldockra, titansvart, vit, och någon skarp gul som använts blandat med guldckran för highlights i hårremmen.

I början kan man använda vanlig pensel när man målar, experterna har oftast airbrush, men genom att måla med pensel kan man tex imitera hur håren ligger i hästens päls, vilket kan vara trevligt om det tex är en ponnymodell.

Avsluta målningen , när fägren torkat helt med att lacka hästens ögon med klarlack (blank) och hästen hovar med halvmatt /sidenmatt lack.

Man ska måla TUNNT, dvs tunna lager. Hellre 4-5 tunna lager än ett tjockt.

Ett målningstips. Apelkastade hästar/tigrerade hästar. Då tar man och målar försiktigt ett par tre rundlar på tex hästens kors. Rundlarna ska vara relativt nära varandra. Sedan tar man fingret, en slät svamp eller en liten tygbit och duttar försiktigt över apelkastingarna på hästen. Dvs du stämplar hela området där apelkastningarna ska vara om och om igen med det färgrester du har på fingret. Det ger en mycket realistisk effekt.

Vill man sätta på hårman och svans på hästen eller ändra ställningar på ben och tex huvud blir det hela mer komplicerat!

Hästar i andra material än plast går också att måla om. Porslinshästar som tex har ett trasigt hoplimmat ben är mycket lämpliga till detta då man kan dölja skadan helt med färgen. Även om det fattas ett ben kan man fixa till det hela genom att bygga ett "lösben av tex plastic padding". Då tar man en bit ståltråd och virar så att det blir som ett skelettben, och så bygger man upp benet med plastic paddingen runt detta och när det torkat och härdat slipar man ner materialet till önskad form.

Det finns också något som heter Milliput och som används mycket när man bygger tex flygplansmodeller. Det är betydligt dyrare än plasitc padding men är jättebra om man vill skulptera smådetaljer som tex förlorade öron.

Milliput brukar finnas i specialbutiker för att bygga plastbyggsatser.

/KT

ps/ När det gäller att få färgen på hästen realistisk är det bra att ha ett foto att jobba efter. Har man ingen egen häst kan man klippa ut särskilt fina bilder ur hästtidningar eller köpa färgvykort och så sparar man bilderna i plastfickor i en pärm att ha som referens.

Japp jag har varit mycket aktiv med att bygga om hästmodeller för ca 20 år sedan. Sålde tom till USA vid ett par tillfällen. Så jag har en del vana i ämnet!
 
Senast ändrad:
Sv: Modellhästar!

Oh tack för ditt svar :) Mycket med bra information!!
Nu blev jag hemskt sugen på att försöka måla en själv, älskar pyssel. Bara hitta ett lämpligt objekt först, nåt billigt gammalt som behöver sig en uppiffning :D
 
Sv: Modellhästar!

Jag samlar och har gjort det i snart 10 år, superkul.....och plånboksförtunnande! ;) :D

Har både plast och resins men har i huvudsak övergått till att köpa resins, fast en och annan plast slinker in då och då.

Ska du prova att måla så kan du rådfråga några av våra duktiga remakers i föreningen om råd. Preppingen är oerhört viktig för ett bra resultat.

Gå gärna med i föreningen, är jättekul att få nya medlemmar! :laugh: Vi har ett faddersystem som gör att man som nybörjare kan få tips och råd, och lyckosamt nog så håller jag i faddersystemet, så hör gärna av dig. ;)

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag...
Svar
15
· Visningar
1 824
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp