Frågor om Beauceron

Asko

Trådstartare
Hej alla! Jag skriver lite på en fiktiv berättelse som innehåller en beauceron under andra världskriget i strid. Det är fiktivt så jag överdriver säkert vissa situationer men jag vill ändå försöka få det vara så realistiskt som möjligt, så jag har lite frågor som jag skulle gärna vilja få svar på om rasen. Men ett par frågor är mera om hundar i allmänhet så alla svar uppskattas också!

1. Jag vet att de har använts under WW2 (och WW1) av franska militären som budbärare till frontlinjen vilket gör att det känns passande med den rasen. Jag hittade även denna info: "Beaucerons were also used to pick up trails, detect mines and support commando activity." De två första förstod jag, men har ni några tankar på vad den tredje kunde innebära i praktiken? I strid? I attacker mot fienden?

2. Användes Beauceronen som en herdehund av franska bönder under den här tiden? Alltså, var det en ras som även den "vanliga" bonden kunde ha, eller var de få redan då? Eller samlades in till armén? Detta handlar om norra Frankrike om det spelar någon roll.

3. Kyla, hur väl tål rasen kyla? Då menar jag även riktig kyla, ibland ned till -28 grader om nätterna. Och vad för tecken skulle en brukshund/herdehund ge för att visa att den fryser på riktigt, skakningar, något mer? Skulle tassarna skadas främst (och öronen antar jag)? Är det känt att brukshundar kan ignorera smärta för att fortsätta att jobba?

4. Detta kan mycket väl vara lite för fantasifullt men jag skulle gärna vilja höra era åsikter, tror ni att en sådan hund skulle kunna skilja på vän och fiende i en strid på så vis att de försvarar eller attackerar fienden? Då menar jag att hunden har träffat och vet vilka de på ens sida är, medan fienderna är okända människor (med vapen). Jag har läst mig till att rasen är en väldigt intelligent ras så jag tar på mig friheten om det låter för fantasifullt :D

5. Jag har läst på om rasens egenskaper, men de källor jag har läst har handlat om dagens hundar. Det är visserligen en gammal ras men har den förändrats något sedan början på 1900-talet? På så vis att beskrivningen av dagens Beauceron skulle vara en lite felaktig beskrivning av en hund under 30-40-talet. Den användes i strid under den tiden så den var ju tydligen användbar, men tänker om någon känner till att någon egenskap eller liknande har förändrats under åren sedan dess.

6. Kuperade man rasens öron i ren allmänhet på den tiden?

7. Om någon av er kan möjligen franska, är det helkorkat att man möjligen kallar/kallade sin hund för "chien"? Typ som i "Bon chien." Eller säger man "Bon le chien"? Tänker som att man kan kalla sin hund för doggy på engelska eller liknande.

Tacksam för all hjälp!

Om jag får tagga så tror jag att det är @Åsa A som har beauceroner? Utifall du har möjligen några svar på frågorna ☺️
 
För nöjes skull så hittade jag en fin gammal illustration av rasen under tiden som jag googlade info :love:
beauceron.jpg
 
Som svar på första frågan. Till stor del skyddsarbete.
Commando: soldater.
Alltså stödja/skydda soldater under kriget.
Andra användningsområden militärhundar används till i sitt arbete med soldaterna är exempelvis att säga till om någon är i närheten, dvs varna soldaterna att en ev fiende är i deras närhet. Man skickade oxå in hundarna först i byggnader när det ansågs för osäkert för soldaterna och liknande arbeten.
 
Som svar på första frågan. Till stor del skyddsarbete.
Commando: soldater.
Alltså stödja/skydda soldater under kriget.
Andra användningsområden militärhundar används till i sitt arbete med soldaterna är exempelvis att säga till om någon är i närheten, dvs varna soldaterna att en ev fiende är i deras närhet. Man skickade oxå in hundarna först i byggnader när det ansågs för osäkert för soldaterna och liknande arbeten.
Glömde det där om att varna soldaterna, det såklart! :up: Bra tips det där med byggnaderna också.
Stödja/skydda soldater låter ju som att de borde ju ha kunnat skilja på vän och fiende bra även i strid 🤔

Tack för ditt svar!
 
Glömde det där om att varna soldaterna, det såklart! :up: Bra tips det där med byggnaderna också.
Stödja/skydda soldater låter ju som att de borde ju ha kunnat skilja på vän och fiende bra även i strid 🤔

Tack för ditt svar!
När det kommer till mindre enheter typ 6-10 soldater så låter man hundarna lära känna deras dofter när de är lugna, umgås och bondar med hunden och får lära sig att skydda dem precis som de skyddar sin förare om en "buse" kommer o attackerar. Så viss skillnad på folk o folk kan de lära sig absolut.
Skulle däremot föraren säga åt hunden att ge sig på en "vänlig soldat" som den känner sedan innan så gör den det oxå.

Detta görs iaf idag på vissa hundar åtminstone men ingen aning om det gjordes förr. Men det är fullt möjligt att lära hundarna vilka som är med i samma lag så att säga, i alla fall i mindre skala med ett fåtal personer.
 
Fin!! En ras som inte förändrats SÅ mycket under årens gång, vilket är positivt :-) Fysiskt alltså. Mentalt har de blivit bättre.
Skulle vilja säga att de va bra mentalt före krigen och blev sämre efter krigen. En hund med dålig mentalitet hade inte kunnat användas till det de gjorde, alltså måste i alla fall en stor del av rasen ha bestått av hundar med bra mentalitet som vågade springa trotts kraftig eldgivning, funka i skyddsarbete under ordentlig belastning eller klarade av att söka av för minor/bomber i timtal.

Men de bra hundarna användes ju och många om inte till och med de flesta dog medan de med tveksam eller rent ut dålig mentalitet inte användes och levde vidare.
Så istället för att de bra hundarna gick vidare i aveln som man vanligtvis gjort så stod man kvar med ett sämre urval som man tvingades använda för att rädda rasen, vilket man sedan sakta återhämtat sig ifrån.
 
Är väldigt förtjust i Beauceron, dessvärre kommer jag aldrig orka med en sån hund. Det finns en jättefin Beauceron i byn där jag bor, ser den ofta när jag kör till och från jobbet. Så lugn och harmonisk, men det krävs nog en del träning för att komma dit.
 
Är väldigt förtjust i Beauceron, dessvärre kommer jag aldrig orka med en sån hund. Det finns en jättefin Beauceron i byn där jag bor, ser den ofta när jag kör till och från jobbet. Så lugn och harmonisk, men det krävs nog en del träning för att komma dit.
Varför tänker du så? Vad jämför du med?
 
Åhå? Var de mentalt annorlunda förr?
Svarar även @Eithinoa

När Beauceronen "gjordes om" till brukshund från att ffa ha varit en vaktande arbetande vallhund i hemlandet - och även arbetat i kriget - var det bitar som inte fungerade. Där fanns mycket skärpa i kombination med osäkerhet och reservation och det är inget bra recept för en brukshund idag. Man har jobbat hårt med att få bort sk "oacceptabelt beteende" och jag tycker man har lyckats rätt bra. Vill man ha en Beauceron ska man, fortfarande, vara noga vid val av uppfödare och kolla mental status långt bakåt hos föräldrarna.
 
För att det är en brukshund som kräver mer än jag kan erbjuda. Min borzoi är lagom, bara han får springa varje dag är han nöjd. Det krävs lite mer än så för att göra en Beauceron nöjd är jag rätt övertygad om.
Jo, absolut. Vet inte exakt vad en Borzoi kräver faktiskt om jag ska vara ärlig. Jag upplever bara inte beauceroner som nått EXTREMT på nått vis. Sålänge man gör saker för att aktivera regelbundet så tror jag det går alldeles bra.
 
Jo, absolut. Vet inte exakt vad en Borzoi kräver faktiskt om jag ska vara ärlig. Jag upplever bara inte beauceroner som nått EXTREMT på nått vis. Sålänge man gör saker för att aktivera regelbundet så tror jag det går alldeles bra.
En borzoi är som regel glad om den får springa ordentligt regelbundet. Vissa är roade av hjärngympa, andra tycker det är slöseri med tid.
 
Jo, absolut. Vet inte exakt vad en Borzoi kräver faktiskt om jag ska vara ärlig. Jag upplever bara inte beauceroner som nått EXTREMT på nått vis. Sålänge man gör saker för att aktivera regelbundet så tror jag det går alldeles bra.
Det tycker inte jag heller. Men de är väldigt aktiva hundar som vill vara med på allt och gärna hela tiden. Men extrema skulle jag inte säga att de är - kanske om man är van vid en loj soffpotatis men gillar man aktiva supersociala alerta hundar så är Beauceronen supertrevlig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp