Modereringen av Dagbok

mandalaki

Trådstartare
Jag får sannolikt inget svar på det här men ...

Vi har fått veta att på Dagbok modererar ni inte, eftersom TS själv kan moderera där. Och jag tycker att det är fel. Det är möjligen rätt från TS perspektiv, men inte för den som missköter sig. Den får ju härja fritt om inte TS tar bort inläggen.

Just nu är det två personer som varit enormt elaka mot en person som mår pyton. Och de får likes av fega påhejare. Att inläggen får ligga kvar visar ju bara dem själva och alla andra att det är tillåtet att bete sig hursomhelst här, så länge TS inte själv gör något åt det.
 
@mandalaki: Jag tycker också att det är knepigt. Forumets regler ska ju gälla överallt på forumet. Att sedan kanske låta dagboksdelen vara lite lösare modererad är väl en sak.
Precis så. I det här fallet gäller det ju dessutom två personer som redan brukat vara elaka. De ser ju att det är okej för dem att vara det, bara det är på Dagbok.
 
Det finns ingen regel om att moderatorer inte får moderera i Dagboken.
Men eftersom det för närvarande är möjligt för trådskaparen att moderera är vi lite mer försiktiga med det.
Jag har nu modererat lite i tråden. Vissa beter sig mindre bra, andra säger emot och kan vara rätt tuffa, men på ett mer korrekt sätt. När någon är otrevlig brukar ett antal användare påpeka detta. Att då ta bort ett inlägg eller mängder av inlägg känns inte så vettigt. Då helhetsbilden försvinner.
Ibland anser jag det är bättre att klumpiga/dumma inlägg får ligga kvar då de säger en hel del om användaren som skrivit det och det kan ibland vara bättre än att ta bort det.
 
Då skulle jag önska en lite mer enhetlig linje i modereringen. Din moderering verkar skilja sig från moderatorernas. Det verkar dessutom väldigt svårt att att få en enhetlig linje kring vilka inlägg som ska få ligga kvar för att de säger en hel del om användaren som skrivit dem. För mig låter det lättare, inte minst pedagogiskt sett, att moderera efter forumreglerna så att otrevliga inlägg tas bort oavsett vem som skrivit dem.
 
Jag tycker reglerna i dagbok ska vara lika som överallt annars. Men att dagboksägaren kan moderera fritt annars.

Det är inte lätt att ta bort inlägg som är elaka när man själv mår dåligt, det brukar komma känslor ''ja men jag förtjänar det nog'' så låter man dem ligga kvar.
 
Jag tycker reglerna i dagbok ska vara lika som överallt annars. Men att dagboksägaren kan moderera fritt annars.

Ja precis. Reglerna bör vara lika överallt när det gäller personangrepp och otrevlighet. Däremot kan ju TS gripa in själv om tråden spårar ut i sidospår, t ex.

Samtalstonen formas av en praxis om hur det brukar gå till på forumet. Då blir det helt outgrundligt varför man skulle få vara elakare i dagboksforumet än på de andra avdelningarna.
 
Jag skulle t.ex. gärna vilja utse ett par stycken som kan få frihet att radera kommentarer i min dagbok om de råkar se något som är uppåt väggarna. Det är ju ett antal användare jag har satt på Ignorera, då de har en historik av att vara stolpskott. Jag vill inte läsa vad de skriver, men det vore bra om deras inlägg raderades men inte av mig, då jag i så fall blir tvungen att se inläggen. Är det tekniskt möjlig?
 
Jag får sannolikt inget svar på det här men ...

Vi har fått veta att på Dagbok modererar ni inte, eftersom TS själv kan moderera där. Och jag tycker att det är fel. Det är möjligen rätt från TS perspektiv, men inte för den som missköter sig. Den får ju härja fritt om inte TS tar bort inläggen.

Just nu är det två personer som varit enormt elaka mot en person som mår pyton. Och de får likes av fega påhejare. Att inläggen får ligga kvar visar ju bara dem själva och alla andra att det är tillåtet att bete sig hursomhelst här, så länge TS inte själv gör något åt det.

Jag håller med, det skrivs en del gräsliga saker där. Med lite tur ignoreras det av den som äger dagboken, men jag som läser vet inte vilka ts ignorerar och inte. Att det är ok, oavsett var på forumet, är helt uppåt väggarna. Särskilt om man lägger samman vad som skrivits på olika forumdelar.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 626
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 570
Senast: Hedinn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 896
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp