Moderkakan i underkant

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare saltahajen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 051
S

saltahajen

Fick i dag veta att jag måste göra ett UL till (har gjort det första i v 18 nu) pga att mig moderkaka är placerad i underkant!
Undrar om det är någon fler som haft det? Hur gick det för er? Flyttade den sig?

Sv: Moderkakan i underkant

Jag hade också så och fick göra ett till UL i v.32. i nästan alla fall så växer den med upp när livmodern växer. Min gjorde det så det gick bra och jag slapp snitt.

En kompis var i samma situation, pa UL i slutet av graviditeten hade den vuxit med upp och hon födde normalt. Men moderkakan lossnade inte efter förlossningen sa hon fick operera bort den, men om det har ngt samband med att den lag lagt fran början har jag ingen aning om.

Vid vecka 32 tror jag det var hade den flyttat så födde normalt.

Vid min första graviditet så satt moderkakan 3 mm från öppningen. Den flyttade inte på sig och i v 27 så gjordes ett extra ultraljud. Blev då sjukskriven och sängliggandes.

I v 32 så släppte den i kanten och blödningen gjorde att jag tappade 2 liter blod innan det gjordes ett katastrofsnitt.........

Vid andra graviditeten så hände nästan samma sak: moderkakan satt alldeles för långt ner och det blev ett akutsnitt i v 30.

Det här hände för 11 & 14 år sedan så jag tror att kontrollen är lite bättre idag.

en väninna till mig hade den i underkant och fick gå på 2 extra UL, den växte med upp och hon kunde föda normalt

Min låg långt ner när jag gjorde UL i v 18 men jag fick ingen extra koll. Innan de skulle sätta igång mig gjorde de en extra koll och den låg inte för så jag fick föda vanligt :)

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 172
Senast: Roheryn
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 647
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Om allt går som det ska blir vi en till i familjen till hösten :heart Jag har två traumatiska förlossningar i bagaget, så även om det... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka