Bukefalos 28 år!

Mögel i krukväxter

Sedna

Trådstartare
Inte för att jag någonsin haft gröna fingrar men nu har det verkligen gått överstyr.

För ett par veckor sedan upptäckte jag att nästan alla blomkrukor inne var täckta med mögel. Anledingen var rätt självklar, övervattning, det är jag bra på. Jag skrapade bort det översta lagret och la på med ny jord. Har vattnat sparsamt sedan dess, ändå har möglet kommit tillbaka i ett par krukor. Måste jag plantera om växteran helt för att bli säker på att bli av med möglet?

Idag upptäckte jag att det möglade även i Orkideen i badrummet, som definitivt inte vattnas för mycket och dessutom alltid genom vattenbad, möglet var ovanpå barken. Kanske att vi duschar för ofta och för länge ur luftfuktighetsynpunkt? Jag planterade om orkideen i ny "orkideejord". Då upptäckte jag att det på rötterna satt små bitar som såg ut som skumgummi? Vad är det? Det har jag aldrig sett förrut.

Dessutom upptäckt jag idag att det i krukan med kryddväxter på balkongen finns det också någon form av mögel eller svamp på jorden/stälkarna. Krukan står under tak, men det ha regnat mer eller mindre de senaste 10 dagarna och varit relativt kallt, har dock vattnat sparsamt men trots detta så dyker alltså detta upp.

Hur undviker man dessa problem på bästa sätt.
Mindre vatten och låta jorden torka ut mellan gångerna är väl det bästa sättet, men när jag inte ens lyckas fastän jag försöker vad gör jag då för fel?
 
Sv: Mögel i krukväxter

Det kan ju vara någon typ av ohyra du har fått, får man på en brukar det spridas. Googla o se om det finns något som liknar det du har på dina krukväxter. Om det är nåt sånt e det (oftast) tyvärr bara att kasta allihop.


Hoppas att det bara e lite övervattning..=)

Lycka till
 
Sv: Mögel i krukväxter

Den enda gången jag har haft problem med mögel i krukväxterna har varit när jag haft det för fuktigt inne. Jag behövde aldrig vattna, jorden var alltid funktig ändå :crazy: Möglet försvann när jag fick ner luftfuktigheten.

Annars får du nog plantera om, så du får bort även de osynliga mögelsporerna.
 
Sv: Mögel i krukväxter

Jag hoppas verkligen inte att det är någon ohyra, tror faktiskt inte heller att det är det, för när det har dykt upp har jorden alltid varit fuktig och nu när jag försökt hålla jorden torrare så är det bara på ett par blommor det kommit tillbaka. Samt att två blommot klarat sig helt och de är de enda som haft torr jord under hela tiden. Men tack för tipset!

På tal om ohyra. Upptäckte igår kväll att det rörde sig i hela orkideekrukan, såg säkert ett trettio-fyrtiotal löss som sprang omkring. De måste ju ha kommit med jorden?! De fanns då inte där på morgonen när jag planterade om den. Hoppas dock att det är döda nu...
 
Senast ändrad:
Sv: Mögel i krukväxter

Det är inte speciellt hög luftfuktighet i lägenheten, annan än i badrummet då, så tror inte att det är det som är probleme, annat än med Orkideen. Känns ju även som att det det är det som är problemet med mina kryddor på balkongen, vad man nu gör åt det, ber till väderguden?! :crazy:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har haft sådan otur i år med mina växter. Det har varit allt från hoppstjärtar (i och för sig inte skadliga) till sorgmyggelarver...
Svar
1
· Visningar
1 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp