Bukefalos 28 år!

Möglig orkide.

Zaria

Trådstartare
Fick en jättefin orkide av sambon. Dock var bladen lite fläckiga och när jag tittade närmare så visade det sig att det var grönsvart mögel,hela krukan luktade mögel.

Har tvättat bladen och planterat om den men den luktar fortfarande, har även en till från samma ställe där bladen inte är mögliga men lukten finns hos den med och de ser inte allt för välmående ut även om de lever. Möglet fanns nere i krukorna också. Har som sagt planterat om den och diskat krukorna.

Vad är det för mögel och kan man bli av med det? Smittar det?
 
Sv: Möglig orkide.

Hur har du planerat om orkidéen ?

Ytterkrukan ska vara så pass vid att du får plats med ett finger mellan, vad har du planterat i för något ?
 
Sv: Möglig orkide.

Prova att lufta rötterna och sedan plantera blomman i vitmossa, det ska tydligen läka Orkidéen och sedan får du planetar om den.

Ha gärna något luftig vid rötterna, bark eller stenar :)
 
Sv: Möglig orkide.

Skall prova med det,är det vanlig vitmossa från skogen eller någon specialare man köper i blomsterhandeln?
 
Sv: Möglig orkide.

jag vet att jag borde vara tyst i växttrådar, men men..

plantera den i vanlig vitmossa från skogen. gärna i en ganska liten genomskinlig kruka. den kan gott stå kvar i vitmossan i fortsättningen också.
jag vattnar mina varannan vecka, använder sparsamt med näring vid varje vattning. fyller krukan med vatten och låter det sen rinna av. dom har ingen ytterkruka.
 
Sv: Möglig orkide.

*kl*

Lite nyfiken på om ni menar vitmossa som i vitmossa eller vitmossa som i vitlav som ofta kallas vitmossa :laugh: :p
 
Sv: Möglig orkide.

Okej,blir det inte väldigt blött för rötterna då? Tänkte på om vitmossan inte suger upp väldigt mycket?

Kan vara värt att prova,fungerar det även för orkideer med dåliga rötter? Har ett par som pga kass blomjord och övervattning tappade alla rötter dock är de påväg att växa ut igen,sprayar rötterna på dem varje dag och de verkar ta sig, är vitmossa ett bra alternativ för dem?
 
Sv: Möglig orkide.

vid planteringen lät jag bli att vattna en månad nästan, hade dock plastpåse över för att höja luftfuktigheten ett par veckor, man får hålla lite koll på dom :)
en av mina hade då inga rötter, men har nu fixat det med rekordfart. de gamla delarna verkar dock inte skjuta några nya, utan det är de yngre delarna som står för tillväxten. antar att de gamla kommer dö såsmåningom.
 
Sv: Möglig orkide.

Tack så jättemycket för svaret,jo vissa av mina har tappat nederdelen men det börjar komma några små rötter längre upp på den friska delen,skall skaffa vitmossa imorgon och prova,det kan ju knappast bli värre iaf.
 
Sv: Möglig orkide.

Vitmossa som man plockar ute i naturen ;)

Zaria:

Poli har redan förklarat hur du ska göra för att rädda din orkidée så jag önskar bara lycka till :)
 
Sv: Möglig orkide.

Pojkvännen var skickad att köpa vitmossa på handelsträdgårnden och kom hem med en lite lustig variant som skulle funka på orkide.
Såg ut som en platt kaka man skulle blöta upp,so far so good,vred ur den så mycket jag kunde och satte faktiskt alla orkideer som jag planterat i den dåliga jorden i vitmossa. Märktes att orkideerna gillade vitmossan för rötterna har växt massor och några är på väg ut.

MEN,hur ofta skall jag vatnna dem? I så fall skall jag plocka upp all mossa,blöta,vrida ur och stoppa tillbaka eller hur gör man? Eller vågar man hälla vatten rätt på?

Bor i en supervarm lägenhet så blommorna torkar ut väldigt fort.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 509
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 760
Senast: Rie
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 730
Senast: Petrow90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp