Möss i stallet

fjordtokan

Trådstartare
Usch jag blir vansinig på de äckliga krypen! Förr om åren har jag sluppit dessa hemska djur i stallet på grund av att vi haft så mycket stallkatter men nu har vi bara en som dessutom är vild vilket innebär att han är bara i stallet om han måste.

Råttgift och fällor är utlagda men vad finns det mer man kan göra? Vi har haft fullkomlig invation men nu ser jag bara ett par möss om dagen. Fler katter går inte då vi har 2 kattätande hundar.

Finns det något hopp om att försäkringen täcker skadegörelse? Just nu har de förstört ett nytt BoT täcke och en fårskinspad. Jag har tagit in mina värdefulla saker men det är lite träligt att släpa fram och tillbaka med allt.
 
Sv: Möss i stallet

Vi har en teori om att mössen kanske drunknar ute pga allt vatten. Vi har extremt blöta marker och mer möss än nånsin.

Vi skaffade två kattungar av stallkatt-uppväxt, vana att jaga... Jag vet inte hur många de fångat, minst två, men de "visar inte upp" sina byten. Iaf har mängden muslämningar minskat betydligt! Innan har vi förlitat oss på grannens katter, men iår är det som sagt extremt! O mössen går inte i fällor, de måste va extremt små...

wpid-img_20121008_180102.jpg


O jag tycker inte ens om katter så det är en uppoffring...

Kanske ni får skaffa ny stallkatt som är lite mer aktiv?
 
Sv: Möss i stallet

Där sa du något! Vi har också ovanligt blöta marker (översvämning i somras sen har det inte riktigt återhämtat sig).

Tanken finns på en till katt men det tar emot att skaffa fler katter då 2 blivit överkörda när de varit unga. Vi har en 90-väg inte långt ifrån stallet.
 
Sv: Möss i stallet

O vi har 20m till en 70-väg (o lång inbjudande raksträcka) från stalldörren. Man får försöka låta bli känslor för katterna... Och ju "vildare" katt ju större chans att de överlever vägen.

Änsålänge har vi haft kattungarna instängda i sitt rum på dagtid och så får dom vara lösa i stallet nattetid. Funderar på att fortsätta med det så blir dom typ innekatter fast i stallet. Vi har ändå aldrig några stalldörrar stående öppna nattetid. Kattungarna verkar accepteraatt sova i sitt rum på dagarna... Det där med att inte få känslor för dom är ju svårt har jag insett ;) så man vill ju skydda dom...
 
Sv: Möss i stallet

Är ett riktigt rått- och musår i år, så de eländiga djuren är MÅNGA!
Saker som du är rädd om är lätt att vika ihop och lägga i stora plastbackar med lock. Finns många varianter både på I**A, B******A, R***A och liknande affärer. Då slipper du släpa sakerna fram och tillbaka till stallet.
 
Sv: Möss i stallet

Skriv hellre ut namnen så folk fattar vart dom ska kolla! Jo det är tillåtet. ;)

*kl*

Jag investerade i såna där apparater man sätter i eluttagen och som sänder ut elimpulser, ultraljud och ultrajoner. Jag upplevde att den fungerade kanon första vintern, ALLA möss försvann (och vi var invaderade!!!), men nu har större skogsrådisar flyttat in istället så det verkar som att apparaten funkar på vanliga möss men större bryr sig inte eller vänjer sig.
Men de stora funkar fällorna på så vi ska komplettera med det i år.

http://www.skadedjurskontakt.se/pest_repeller_ultimate_at.htm
 
Sv: Möss i stallet

Jag är inte heller någon kattmänniska men det är ju ändå djur så man blir fäst vid dem :)

wrangler Jag har inte hittat något som garanterar att ljuden inte stöd hästar eller hundar så jag vågar inte använda mig av såna apparater även om jag tror att det är effektivt :)

glimfeather Min hund tycker möss är söta men jakthunden käkar dem gärna men tror inte det är så hälsosamt för dem faktiskt ;)
 
Sv: Möss i stallet

wrangler Jag har inte hittat något som garanterar att ljuden inte stöd hästar eller hundar så jag vågar inte använda mig av såna apparater även om jag tror att det är effektivt :)

Jag var också orolig för det men dels har jag studerat både hästarna och hundarna NOGA och de har inte visat minsta reaktion på att de hör dessa. Och hundarna vistas i stallet mycket, sover medans jag mockar osv.
Jag hade definitivt märkt något om någon av djuren hade reagerat.

Jag har även en kompis som hör ALLT sådant i vanliga fall, och hon har fått testa -hon hör ingenting heller. Så jag känner mig lugn på den fronten.
Men jag var inte alls säker på att det skulle funka i början.

Det jag gillar mest med dessa är att de skickar elektromagnetiska impulser i väggarna, jag hade mkt problem med möss i väggarna runt sadelkammaren bla.
 
Sv: Möss i stallet

Min brukar döda dem och sedan byta mot en torrfoderkula ;) annars blir det ju gratis barf! Man får bara avmaska emellanåt. Katterna äter dem ju!
 
Sv: Möss i stallet

Råttgift och fällor är utlagda men vad finns det mer man kan göra?
Se till så att allt foder är oåtkomligt.

Och sen en arg katt. Alternativt en Jack Russell. Alla mina JRT jag haft genom årens lopp har bara dödat och lekt med mössen, aldrig ätit upp dem.
 
Sv: Möss i stallet

Så gör min jrt-blandis också. Bara ätit möss som redan varit döda och lite halvätna ;) Katten tar in en jäkla massa möss, gärna levande, och sedan tröttnar hon på dem. Hunden dödar dem snabbt och effektivt.
 
Sv: Möss i stallet

Jakthunden är för snabb och äter upp den innan man hinner med. Katten har jag inte i sängen så han får gärna äta möss ;)
 
Sv: Möss i stallet

Fy sjutton vad äckligt det är! Idag hittade jag en mus som drunknat i min hästs vattenhink i boxen och de tar sig på något sätt även in i sadelkammaren för där hittar jag musbajs lite titt som tätt, usch! Har aldrig upplevt att det varit så mycket möss som i år. Och inte hjälper det att ha stallkatter heller. De föredrar hellre kattmat, tyvärr :/
 
Sv: Möss i stallet

Här har vi också möss i stallet! Försöker så gott det går att hålla dem på avstånd, men men... det lyckas inte så bra. Har själv en katt, men hon är mer intresserad av broiler (småfåglar) till mat än av möss. Som "tur" är så har det dykt upp en halvvild katt här i stallet, som brukar sova i höet då jag kommer ut på morgonen ;) och den tar gärna mössen. Har sett den med flera möss inne i stallet och ute på gården. Ska kolla om någon granne äger den, om inte får den gärna flytta in i stallet för gott :D
 
Sv: Möss i stallet

Usch ja! Vi har dagligen möss i någon av vattenhinkarna. Det anser jag vara ett stort problem! Nu ställde jag en vattentunna i stallgången och hoppas på att de druknar i den istället!

Såhär små är våra raringar :S

023.JPG
 
Sv: Möss i stallet

ingen tvekan att det är mus och rått år...

i sommras när alla grannars katter försvann spårlöst dansade både råttor och möss fritt i vårat stall... de var så många! de var överallt.. de sprang runt fötterna och kunde sitta på boxväggarna och titta på mej när jag var där.

sen flyttade min kusin in på gården och hennes katt levde i paradiset. det låg råttot och möss döda överallt. och nu har de blivit skyggare men jag ser fortfarande spår efter dem ibland.


och på tal om möss! igår hörde jag någon som gnagade innanför insrumentbrädan i nya bilen, sen såg jag att den nya biltema katalogen som låg i bilen var helt sönder biten och stora blad var bort rivna.
sambon fick ta och gå på mus jackt :D dock fann han inte musen men bot som den höll på att bygga med katalogen och jag hitade dens toa... i handsfacket..
 
Sv: Möss i stallet

Fast att ha både råttgift och katt är ingen bra idé, det är vanligt att katter dör av att tugga på förgiftade gnagare. Och så är råttgift fruktansvärt hemskt också. Löser upp dem inifrån...
 
Sv: Möss i stallet

Ja men tyvärr kan jag inte göra något åt det. Vildkatten tillhör ett dödsbo intill och enda anledningen att han fortfarande finns kvar är att de inte fick tag i honom när resten avlivades. Måste de inte äta väldigt stora mängder för att det ska göra skada?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp