Bukefalos 28 år!

Mollusker på barn

Miks

Trådstartare
jag behöver lite pepp känner jag!

Mollusker. Sonen har mollusker. Många. Just nu är det 16 st som är inflammerade, ilsket röda, ca 3mm stora med var i. De gör ont! :arghh: :cry:

Vi har plåster som andas (mepore) med microcid på. Vi byter varje kväll. Det är en kamp med avdragande av plåster, tvättning, påsättning av nya plåster. När det är riktigt hemska mollusker så försöker vi trycka bort dem men det är verkligen barnplågeri :cry:

När försvinner skiten??? Han har haft i drygt ett år nu. Kan vi göra något annat?

Goda råd, peppande tillrop, solskenshistorier, andra historier som gör att jag får perspektiv!

Ikväll grät sonen och jag ikapp över de satans "prickarna" :cry:

Mvh Miks
 
jag behöver lite pepp känner jag!

Mollusker. Sonen har mollusker. Många. Just nu är det 16 st som är inflammerade, ilsket röda, ca 3mm stora med var i. De gör ont! :arghh: :cry:

Vi har plåster som andas (mepore) med microcid på. Vi byter varje kväll. Det är en kamp med avdragande av plåster, tvättning, påsättning av nya plåster. När det är riktigt hemska mollusker så försöker vi trycka bort dem men det är verkligen barnplågeri :cry:

När försvinner skiten??? Han har haft i drygt ett år nu. Kan vi göra något annat?

Goda råd, peppande tillrop, solskenshistorier, andra historier som gör att jag får perspektiv!

Ikväll grät sonen och jag ikapp över de satans "prickarna" :cry:

Mvh Miks
När våra barn hade mollusker "klämde" vi ut dem när de blev stora och röda, och tvättade sedan rent runt om. Då läkte de fort sedan. Men det var ju just dessa, det fanns ju alltid andra. Tror båda våra killar hade mollusker i något år innan de försvann helt. Vi svor också mycket över dem.
 
När våra barn hade mollusker "klämde" vi ut dem när de blev stora och röda, och tvättade sedan rent runt om. Då läkte de fort sedan. Men det var ju just dessa, det fanns ju alltid andra. Tror båda våra killar hade mollusker i något år innan de försvann helt. Vi svor också mycket över dem.
Men alltså klämde ni bara? Ungen skriker av smärta och jag började störtgråta idag :cry: Det känns f-n inte ok! Accepterade dina klämmandet?

För jag håller med. Efter att man väl fått ut det vita så läker just den "pricken" på ett par dagar!
Kanske är enklare att klämma om man sticker med en nål först?

Edit: Man ska tydligen helst låta dem vara http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Mollusker/
Jo jag vet att det står att man ska låta dem vara. Vi provade den taktiken ganska länge. Det har gjort att han ätit penicillin (heracillin) 3 gånger sedan i mars. Nu har vi kunnat hålla det lite mer i schack med plåster och kräm. Framförallt smittar de inte lika hysteriskt till andra delar på kroppen.

Nål är för övrigt helt uteslutet. Då skulle jag någ behöva söva sonen eller något först :nailbiting:

Mvh Miks
 
Men alltså klämde ni bara? Ungen skriker av smärta och jag började störtgråta idag :cry: Det känns f-n inte ok! Accepterade dina klämmandet?
Nja, ibland var de OK med det och ibland inte fullt så OK. Men då har de varit så irriterade att det ändå känts som den bästa lösningen. Mina barn var så pass stora när de hade sina mollusker att det gick att resonera med dem.
 
Vi lät dem bara vara, inga plåster, inget kläm ( jo en, men den gjorde så ont att vi aldrig upprepade experimentet). Höll i sig i ca ett år innan de mystiskt nog försvann. Eller rättare sagt hoppade över på tvillingsystern som sedan fick stå ut med dem ett år också.
 
Vi lät dem bara vara, inga plåster, inget kläm ( jo en, men den gjorde så ont att vi aldrig upprepade experimentet). Höll i sig i ca ett år innan de mystiskt nog försvann. Eller rättare sagt hoppade över på tvillingsystern som sedan fick stå ut med dem ett år också.
Åh! Vi har inte haft en enda som försvunnit så där snällt och beskedligt. Alla är förjävliga innan de försvinner. Vissa ännu mer än andra :cry:

Men det skulle vara sjukt skönt om de bara försvann! Tack för solsken :up:

Mvh Miks
 
  • Gilla
Reactions: Sar
jag minns inte precis hur det gick till för det var i 6-7årsåldern någonting, men jag hade inte i ett år, bara några månader. Åkte till vc som skar upp dem under bedövning, vill jag minnas, och massa tvätt, luftning, salvor och plåster. men det är säkert rätt omodernt, 15 år sedan.
 
jag minns inte precis hur det gick till för det var i 6-7årsåldern någonting, men jag hade inte i ett år, bara några månader. Åkte till vc som skar upp dem under bedövning, vill jag minnas, och massa tvätt, luftning, salvor och plåster. men det är säkert rätt omodernt, 15 år sedan.
Jag har frågat om det. Det är tydligen väldigt ovanligt att man gör det nu för tiden.

Tog de bort alla på en gång? Sonen har säkert 30st totalt. Det skulle bli en sjujäklarns massa bedövning!

Mvh Miks
 
Jag har frågat om det. Det är tydligen väldigt ovanligt att man gör det nu för tiden.

Tog de bort alla på en gång? Sonen har säkert 30st totalt. Det skulle bli en sjujäklarns massa bedövning!

Mvh Miks
jag minns inte riktigt, tror jag var där 2 ggr, första gången för de jag hade då och andra gången ett tag senare för "nästa omgång" och de läkte bra när de väl öppnats. men visst blev det ärr av en del av dem.
 
Min äldsta dotter hade också mollusker i drygt ett år. Hon hade massor, framförallt i knävecken där det blev mollusker ovanpå mollusker. När det väl gick över så försvann alla mollusker på ca en vecka, bara torkade ihop och försvann.
Lillasyster fick också mollusker men hon hade tur och blev av med sina efter några månader bara.
 
Senast ändrad:
När vi hade mollusker hemma så använde jag taktiken att sätta lite bephanten salva mitt på den och så ett plåster, så fort de visade sig. Jag lät plåster (tunn tejp, Micropore) sitta på från det att det börja synas tills den var borsta, jag bytte bara plåster om det lossnade av sig självt.
Det blev aldrig några stora bölder som gjorde ont vad jag kan minnas, de försvann efter ett knappt år.
 
Frågade barnläkaren om bonusens mollusker på fötterna i veckan och hon sa KLÄM/RIV ABSOLUT INTE för då sprider de sig. Man ska röra de så lite som möjligt och kliar barnet på dem kan man ha plåster för att skydda så de inte river sönder dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp