Monoflap (Amerigo Vega)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 435
M

md5krist

Idag har "krångelhästen" återigen varit på sadelprovning och hon hade ändrat sig lite i ryggen sen senast. Då, för ca ett halvår sedan, passade Amerigo DJ bäst. Nu hade hon ändrat sig lite som sagt och vi provade åter igenom Amerigos olika varianter och även några andra sadlar, exv. Prestige.

Nu så var det Amerigo Vega som låg bäst. Det var den enda som hon gick helt avslappnat med. De andra konstrade hon lite med i galoppen, det krävs nämligen inte mycket för att den här hästen ska protestera...

Nåja, det var ju utmärkt. Hästen gillade sadeln och den var billigare än de övriga modellerna. Jag tyckte också att den kändes helt ok. Jag provred en monoflap och funderar nu på om jag vill ha en sådan eller en vanlig med dubbel kåpa. Det är en hoppsadel det handlar om.

Det var kalvskinn i monoflapen och den var finare än den vanliga. Men finns det några nackdelar med sådan kåpa? Hur sätter man fast vojlocken? Är det jättesvårt att hitta sadelgjordar med hopplatta i sådan kort variant som då krävs? Kan det vara andra nackdelar med sadelgjordsspännet nedanför kåpan?

Nu kanske det finns en "dubbelkåpad" i lager och då känns det mer frestande att ta den, som jag får ganska omgående i så fall, än att vänta flera månader på en monoflap. Men om vi ska beställa en måste jag ju bestämma mig... :p Åsikter?

Någon med erfarenheter av Amerigo Vega? Är den bra? Är fästet hyfsat även i de Amerigosadlar som inte är i kalvskinn (mer än i sits och vulster)?

Sv: Monoflap (Amerigo Vega)

Tänk på att kalvskinn är mer ömtåligt än deras vanliga läder. Det är väldigt mjukt och rivs sönder ganska lätt.
Jag tycker inte det är sån megaskillnad mellan sadlar med enkelkåpa oh vanliga, close contact känslan ligger främst i sätet tycker jag.

Amerigo Grattis!!

Det var inte Anneli SRB som provade ut den??

Jag har en Prestige Paris K som hoppsadel (enkelkåpa) Jag tycker ju att man kommer närmare hästen med enkelkåpa. Man fäster schabraket i stiglädren eller så struntar man att fästa "stropparna" lite mer krångligt men, men Prestige har korta sadelgjordar med magplatta om nu inte Amerigo har det?? Det är kalvskinn i min sadel och jag har inte fått några direkta repor men som sagt det är mjukare finare läder!!!

Jodå, det var hos Anneli, SRB.

Jag har redan en sadel med kalvskinn, så jag vet att det är känsligare. Men jag tycker samtidigt att det är bra grepp i sådant skinn och den här hästen som ska ha Amerigosadeln är väldigt svår att följa över hinder, så det känns som att jag behöver all hjälp jag kan få. Men jag vill ju å andra sidan ha sadeln så snart som möjligt. Nu går hon med en Wintec CC, vilken är helt ok för att vara en syntetsadel, men det är ju ingen kanonsadel direkt och jag vill gärna ha den nya sadeln snabbt. Velig... :p

Nja, det är kalvskinn i sits och vulster på den med dubbelkåpa, men inte i själva kåpan.

De öppnar fabriken den 1/9 och sedan är det nog 8-12 veckors leveranstid tyvärr. Så finns den med dubbelkåpa kvar i lagret så får det nog bli den. Jag får väl köra med sadelklister på kåpan om det är för "halt". :crazy:

Eller köp såna långa chaps som täcker hela benen.

Jag hade inte väntat så länge på en sadel bara för att få den i kalvskinn....
Men det känner du ju själv, om du behöver en sån sadel. Men tris att behöva vänta SÅ länge...

Är de svåra att hoppa i, hur är de annars??

Jag har en amerigo dressyr och är lite sugen på en hopp också eftersom prestigen inte ligger hundra...

Nej, de är nog inte svåra att hoppa i. Men jag har ibland svårt att följa den hästen som ska ha sadeln. Hon hoppar väldigt högt och ibland lite "kantigt".

Det var dock lättare att hänga med i Amerigon än i nuvarande syntetsadeln (tror jag, hoppade ju inga direkta höjder på sadelprovningen).

Gillar du Amerigos dressyrsadel så borde väl även hoppsadeln passa. Jag tyckte som sagt att den kändes helt ok, även om jag kanske ännu hellre hade sett att hon kunnat ha en Equipe, som jag har till min andra häst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka