L

LyckaCamilla

hej,
jag tänkte höra om det finns någon som håller på med monté och kanske kan hjälpa mig med lite funderingar. jag har ridit in och ridtränar en travhäst. han har kvalat men inte kommit till start än, men det kommer i vår/sommar.

så nu är jag väldigt nyfiken på monté. jag har tittat lite på vad som krävs för att ta licensen på solvalla. och i beskrivningen så står det att man ska ha kört "snabb" jobb på banna under 1 års tid. jag undrar vad dom menar med det eftersom att du inte får köra/rida på bana utan att ha licens. räknas det om man har ridit på banor hemma och har en trännare som kan intyga detta? hur ska "snabb" jobben vara upplagda?

det står även att man ska ha god häst/kör/ridvana. jag som är helt ny inom travet har aldrig kört en travhäst. men jag har god rid och hästvana då jag har ridit sen jag var mycket liten och jobbat som hästskötare i england. min mamma har även häst. så inom själva häst världen är jag inte ny.

går det att ha en häst som startar i både vanliga lopp och monté lopp? såg någonstans att man bör ha en reservhäst oxå. ska man ha 2 hästar med sig på kursen varje gång då eller är det bara i fall hästen skulle bli halt eller dyl?
är det någon som vet om kurserna på solvalla brukar gå på veckodagarna elelr helgerna? dagatid eller kvällstid?

tacksam för alla svar :)
 
Sv: Monté

så nu är jag väldigt nyfiken på monté. jag har tittat lite på vad som krävs för att ta licensen på solvalla. och i beskrivningen så står det att man ska ha kört "snabb" jobb på banna under 1 års tid. jag undrar vad dom menar med det eftersom att du inte får köra/rida på bana utan att ha licens. räknas det om man har ridit på banor hemma och har en trännare som kan intyga detta? hur ska "snabb" jobben vara upplagda?

Du får rida och köra på en bana utan licens, men hästen måste ha en licensierad tränare för att få vistas på banan.

det står även att man ska ha god häst/kör/ridvana. jag som är helt ny inom travet har aldrig kört en travhäst. men jag har god rid och hästvana då jag har ridit sen jag var mycket liten och jobbat som hästskötare i england. min mamma har även häst. så inom själva häst världen är jag inte ny.

Ring och prata med Karl-Erik Nilsson på Solvalla!

går det att ha en häst som startar i både vanliga lopp och monté lopp? såg någonstans att man bör ha en reservhäst oxå. ska man ha 2 hästar med sig på kursen varje gång då eller är det bara i fall hästen skulle bli halt eller dyl?
är det någon som vet om kurserna på solvalla brukar gå på veckodagarna elelr helgerna? dagatid eller kvällstid?
Kursen brukar vara på vardagkvällar, reservhäst är i fall din ordinarie är halt sjuk osv.
Hästarna kan tävla i både monté och sulky om de är inkvalde för det.
 
Sv: Monté

ok, tack så mycket. jag visste inte att man fick vistas på bannan utan licens. hästen har en tränare med licens. måste hästen ha kvalat in för monté innan man kan ridträna på bannan?

vad kan Karl-Erik Nilsson svara på? är det han som håller i kurserna?
 
Sv: Monté

Hästen behöver inte ha kvalat i monté för att ridtränas på banan, det är som sagt endast krav på att den är uppsatt på en tränares lista.
 
Sv: Monté

tack så mycket. får se om det blir någon monté ryttare av mig så smånningom då :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 922
Senast: shia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 429
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 843
Senast: tex
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp