montera paneler på torsion??

misan

Trådstartare
jag har haft en tråd om det förut en gång, men sen glömde jag liksom av hela idén.. tills nu!
har ju en torsion light som jag gillar, men det här med padden är lite bökigt alltså.. det är omständigt att byta padd då man först ska koppla loss den och sen ut med inlägg och i med inlägg osv. sen tycker jag det är lite svårt att lita på att padden, eller inläggen, ligger helt på plats under sadeln. dessutom tycker jag kanalen är aningens bred, det är gränsfall att sadeln kommer ner på ryggen baktill på en av hästarna.
då jag inte är någon vän av symaskiner så funderade jag på att fixa paneler på min sadel istället.:idea:
kaupre säljer ju lösa paneler till ett överkomligt pris och en av storlekarna borde passa min torsion på längden! MEN. jag har ju en undersida av sympanova.. går det att limma fast kardborre på det tror ni??
jag Tror (vill tro:angel: ) att det går få fast kardborren tillräckligt bra för att kunna sätta dit paneler som ligger stilla. så stort är ju inte "slitaget" så att de borde lossna? eller tycker ni jag förstör sadeln om jag gör såhär?
men tänk så sköönt att slippa denna padd, och kunna använda alla vanliga schabrak som inte kostar 700 att köpa nya..

Sv: montera paneler på torsion??

Du kan säkert fixa till det på något sätt. StarTrekks standardpaneler är 2 cm tjocka och jag tror det blir för tunnt. Så ska du beställa paneler så ta tjockare än standard.
// Linda

det var min nästa fråga..:)
men varför räcker inte det? alla som rider med dem då..?
jag har funderat på det där då jag på bild tyckt de sett lite tunna ut, men man kan ju inte lita på bilder..

Jag har absolut inga problem med min pad. Den ligger som en smäck. Dessutom är det en sån pad som man har under vanliga sadlar, så jag kan ha ett schabrak under.

polar2.jpg

Sy fast den mjuka delen av kardborren på undersidan vetja! Så kan du ju flytta dem om de råkar hamna fel :crazy:

Equitex är en av de padar som tillverkaren till Torsion rekommenderar (den andra är en ullpad som även finns specialskuren för Torsion light). Den har tre centimeter tjocka inlägg och kanal. Kanalen ser inte så himla märkvärdig, men jag red med en sån pad i åtta timmar i sommarvärme, och man såt tydligt på svettmärkena att kanalen lämnade ryggraden fri. Paden är stadig, den är i ett material som inte glider, den är anatomiskt skuren och inläggen är fasta. Lättvättad och torkar över natten. Måste tyvärr köpas från Tyskland.

Nu blandar jag mig i tråden...blev intresserad av din pad svea. Kollar på Equitex hemsida och hittar två paddar som ser ut som din. En "mit keil" och en "ohne keil" är det som jag tror att den ena har kanal för ryggraden och den andra inte eller? Den med kanal (om det nu är så) kostar 105 €, kan det stämma? Jag har dessutom en Barefoot Cheyenne men den bör väl kunna användas till dessa också va? Många frågor men det enda jag har saknat sen jag bytte till bomlöst är just att kunna använda schabrak så om en sån här pad kan lösa det problemet blir jag såååå nöjd! Måste förresten fråga vad frakten gick på från Tyskland...

Jag har utan kil. Paden är lite kortare än sadeln, själv ser jag det som en fördel eftersom min häst har kort sadelläge, det blir som att ha kortade bossor. Jag köpte min på plats i Tyskland, så jag vet inte vad frakten går på.

ok, så båda har kanal. Tack för att du svarade! funderar helt klart på en sån pad. Då kan jag ju shoppa schabrak på Euro-horse i Gbg ;)

carran

misan skrev:
det var min nästa fråga..:)
men varför räcker inte det? alla som rider med dem då..?
jag har funderat på det där då jag på bild tyckt de sett lite tunna ut, men man kan ju inte lita på bilder..
Torsion och StarTrekk är två olika sadlar. ST är väldigt stabil i sig själv. Torsion är mjukare.
Jag har två Skitopads och tycker det skiljer i hur ST paneler och Skitos ilägg känns och tryckfördelar.
Men varför inte göra två paneler av Equalizeriläggen i stället? Kapa av dem till lämplig längd. Sy ett överdrag som du har kardborr på. Vips så har du egna paneler för en billig peng.
// Linda

Tyvärr tror jag inte att man kan vara säker på att Sympanova håller för belastningen att ha kardborr för bossor fastlimmat. Det är ett rätt bräckligt material.

mahlmt skrev:
Torsion och StarTrekk är två olika sadlar. ST är väldigt stabil i sig själv. Torsion är mjukare.
Jag har två Skitopads och tycker det skiljer i hur ST paneler och Skitos ilägg känns och tryckfördelar.
Men varför inte göra två paneler av Equalizeriläggen i stället? Kapa av dem till lämplig längd. Sy ett överdrag som du har kardborr på. Vips så har du egna paneler för en billig peng.
// Linda

oj så fiffigt! att jag inte ens tänkt på det..:o :)
fast å andra sidan tyckte jag det var bra att ha två inlägg.. men egentligen behövs det nog inte några nya på ett bra tag, såpass lite som jag rider i den nu.
frågan är om man ska våga... iof kostar nya equalizer inte mer än paneler.

btw min torsion är stabil, den är inte som de vanliga sladdriga utan är stoppad med nåt ganska formfast ungefär som en lagom stor platta under.

förresten, kom på ett stort problem.. hur skulle jag bestämma formen på panelerna om jag skar till dem själv egentligen?? gud så svårt!

Senast ändrad:

svea skrev:
Tyvärr tror jag inte att man kan vara säker på att Sympanova håller för belastningen att ha kardborr för bossor fastlimmat. Det är ett rätt bräckligt material.

inte håller för belastningen, hur menar du då? tror du det spricker eller nåt?
men slitaget skulle inte vara större än att jag limmade fast kardborre och sen satte dit paneler (köpta eller hemmagjorda) och lät dem sitta där helt enkelt. ska ju inte hålla på och dra loss dem en massa, men trro du ändå inte det går?
undra vem man kan rådfråga.. kan syaffärer nåt om sympanova?

Du kan köpa lliknande material på större färgaffärer som säljer golv, och du kan säkert beskåda hur det slits om du kollar på ett par gamla benskydd. Det är ju som en sorts skumgummi med avtorkbar yta.

Jag har gjort ett par paneler till min Sports Saddle. De ligger i ett fodral bestående av ett gammalt dressyrschabrak och en fleecefilt. Jag delade schabraket, la iläggen ovanpå och gjorde fickor med kardborre av fleecefilten.
Dessa två knyter jag fast i sadelns olika ringar fram och bak. Det finns dessutom ett band längst ner som träs på de två lapparna som skyddar häst o mig från stigbygel- och gjordfästet (ungefär som öglan man sticker gjorden eller stropparna i på vanliga engelska schabrak). Panelerna sitter bra på plats. Jag har breddat dem fram och har smalare bak.
Man måste se till att knytpunkterna kommer på rätt ställe och gärna knyta i mer än en ring för att få en stabil fastsättning.
T light har väl ganska många ringar? Du kan ju också använda dig av en rem som du sticker gjordstropparna igenom. Sy den gärna tight så den sitter stabilt.
Nu har jag inget mer under eftersom det redan är ett schabrak jag använt mig av men du kan säkert komma på en lösning som fungerar för hur du vill ha det.
// Linda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka