Montera sparkplåtsproblem, bolla idéer med mig?

-Catherine-

Trådstartare
Så här är det:

Jag har precis köpt mig ett gammalt Kylingesläp. Det är mkt väl underhållet och genomgånget men det satt inga sparkplåtar i det.
Nu har jag genom vår lokale plåtslagare köpt plåt för det ändamålet och skall montera dem. Då upptäckte jag följande:

Bultarna som reservdäcket hänger på är genomgående, alltså igenom väggen från insidan och genom den galvade balken på utsidan. På utsidan är den sedan svetsad och går med andra ord inte att ta lös :(

Bulten är av vagnsbultstyp med en stor (tänk 5-krona) rundad skalle. Monterar jag plåten utanpå bulten utan att ta hål i plåten så blir det otroligt fult eftersom bulten hindrar plåten att ligga dikt mot väggskivan.

Alltså måste jag ta ur hål i plåten för bulten. Men...hur gör jag det på bästa sätt? Mäter (tanken på att mäta skrämmer mig en smula skall jag erkänna, jag har en låååång tradition av att mäta allting som skall mätas redigt tokigt) och sågar ur med vanlig hålsåg?
Finns det ngt enklare sätt än att mäta? Limma fast stift på bulten och trycka ut centrummåttet?

Brainstorma med mig snälla?

Sv: Montera sparkplåtsproblem, bolla idéer med mig?

Varför inte välja gummimatta i stället för sparkplåtar. Tipsades om det i renovera transporttråden. Jag hade lätt valt det framför sparkplåtar.

Därför att jag fick tag i plåten till bråkdelen av vad gummimatta skulle kostat. Dessutom är plåten ljus och fin :)

Kan du inte fån nån att med vinkelslip skära bort den gamla bulten och få loss den helt och hållet, få fast sparkplåten på väggen.
Sen borrar man rakt igenom plåten utifrån och sätter dit nya vagnsbultar för reservhjulshållaren. Bultarna till hållaren skall inte vara svetsad.

Men innan du fäster plåtarna på väggarna se till att göra rent väggarna ordentligt först, använd sedan ett bra monteringslim som finns på tub och läggs ut med silicone spruta, innan du skravar fast plåtarna.

Tack för tips & råd!

Jo, vinkelkap har jag själv (fick till och med en alldeles ny i morsdags-present iår :p) så kapa av bultarna kan jag faktiskt göra. Undras varför jag inte kom på den tanken själv...nästan lite pinsamt.

Att limma plåtarna hade jag inte heller tänkt på, men när jag nu tänker efter så är det ju helt logiskt att man så borde göra. Montagelim och spruta har jag ju också redan hemma :)

Bara att kavla upp armarna och gå ut och sätta igång alltså :D

Tack igen! Vilken vansinnig tur att det alltid finns kloka bukefalister att rådfråga!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21
  • Annonsera Mera VIII
Tillbaka