tinissen

Trådstartare
jag satt o klickade på våran lokala annonssida och det som fick mig att klicka in på annonsen var priset

annonstexten lyder:

mops!
Registrerade / registreras, nuvarande vaccinationer, veterinär undersökning, hälsointyg, hälsa ursprungsgaranti
Ytterligare information: CKC reg mops valpar 4000.00lt män. Mycket
lekfull och kärleksfull...

pris 3000kr

ligger de verkligen så lågt i pris, anar lite ugglor i mossen och får inte riktigt grepp om någonting alls.

vad tycker ni ska framgå i en hundvalpsannons?
och vad tycker ni gränsen för oseriös går??(överlag för alla anonnser)

Sv: mops...

Registrerade / registreras framgår inte vad de registreras i (förutom senare då CKC reg) Men så länge det inte är SKK (om det är i Sverige) så räknas de ju som blandrasvalpar. (Om de inte är som amstaffarna och har altenativa rasregister typ).

Men annars... En seriösare annons innehåller väl typ mamman och pappans reg namn / nummer så man kan kolla hälsostatus hos föräldrar/syskon/släkt. Om det är renrasig skk reg parning då. (Även om valparna av någon underlig anledning inte reggas). Och sen våga ta betalt för valparna, i synnerhet om de är renrasiga reg och hela konkarongen.

*halvt kl*

Jag tycker inte att priset är det som gör dig seriös. Om du tar 1 krona eller 10 000 kr spelar ingen roll, det viktigaste är att djuren är hälsotestade, meriterade och sålda till rätt hem.

Tycker d låter som att dom översatt nån annons från Puppyfind... CKC är väl Kanadas kennelklubb, å om inte forex har helt fel, så kostar en registrerad valp (i akc och omvandlat från US-dollar) inte mer än runt 3500 och uppåt :o

Halvsant men vågar man inte ta betalt för de valpar man föder upp sänder man ju ut signaler att man inte riktigt bryr sig var de hamnar. Man ska våga ta betalt för djuren för då är chansen att de hamnar rätt mycket större. Impulsköp minskar drastiskt om valparna säljs för 11000kr istället för 3000kr.

Håller faktiskt inte med. Jag köpte min första hund för 3500kr och hon har ett bra hem hos mig. Ett av hennes syskon vet jag hamnade fel och blev såld till uppfödarna igen.
Min andra hund som jag köpte för 12000kr hade ett syskon som trampades ihjäl av ägarna. En annan blev såld tillbaka för att de inte kunde aktivera hunden.
Jag har sett väldigt många renrasiga hundar som blir dåligt behandlade. Speciellt hundar utav mindre ras.
Så för mig skulle jag inte se det som en kriterie, att seriositet beror på hur mycket valpen kostar. Utan det beror på personen, för även idioter har pengar..

Jag kan som uppfödare i framtiden tänka mig att sänka pris eller köra på avbetalning om människan känns rätt. Hellre än att ta ett högt pris på valparna faktiskt.

Är du i Litauen? Eller vad är lt för valuta?

CKC för mig är Continental kennel Club, vilket är en organisation som inte lyder under FCIs paraplyorganisation, dvs kan inte valparna reggas i SKK vid import.

nej sitter i lilla ljungby i djupaste småland, antar att man inte får länka till annonssida men stadens namn + torget.se är adressen...

jag har aldrig ens stött på blandrasvalpar- planerade eller ej för de priset så det fick mig att undra vad det var för fel när renrasiga mops skulle säljas så billigt...

ett lågt pris för en omplaceringshund skulle jag inte reagera på
men att sälja valpar för priser som uppfödaren nästan går back på??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka