Mörkrädd?

Netted

Trådstartare
Är det någon här som har en mörkrädd hund? Är det vanligt?
Misstänker att min hund är just det. Även när mamma & pojkvännen kommit in från kvällspromenader har båda sagt precis samma sak; "hon är mörkrädd va?".

Sv: Mörkrädd?

Mörkrädd vet jag inte, däremot låter det snarare som om hon ser dåligt och därför kanske inte vill gå ut när det är mörkt. Har ni kollat upp synen?

Precis som M_S skriver så låter det mera som om det är fel på synen. Min gamling (15 år i november) har de senaste åren visat obehag att gå i mörker. Hon går långsamt och gärna nära mig.

jag har haft det i tankarna..
hunden ifråga är två och jag har haft henne på foder i en månad nu, på prov. Det ska inte vara några fel på henne, hon ska vara helt frisk!

Hon är inte sån att hon måste vara nära mig, men hon trippar väldigt mycket, som att hon är spänd. Och ser hon människor i mörkret eller att hon hör något blir hon ännu mer spänd och måste stanna upp och kolla. precis som en häst ni vet. Och har hon sett något blir hon gärna stressad.

Hon är inte alls sådan på dagarna, fast även då kan hon bli spänd om hon ser en människa tex.. förstår inte vad det är som är så farligt med bara en människa dock :p

Min Loka kan tolkas som "mörkrädd". Det lustiga är att hon bara är det när hon är ute med min sambo och han är definitivt inte mörkrädd. Med mig ute är hon lugn, kan gruffa till om hon ser nåt på håll men är inte så spattig och spänd som min sambo beskriver henne.

Min sambo är hundens bästa vän och lekkamrat, hon älskar honom och ska klänga jämt jämt jämt. Hon gillar honom, men hon ser honom inte som sin ledare/beskyddare eller vilket ord man nu vill använda. När jag är ute med Loka litar på hon på att jag tar hand om "spökena" och är därför lugnare.

Kan tro att er hund är lite osäker eftersom ni inte haft den så länge. :) Jobba lite på relationen så hon känner sig tryggare med er så kommer troligtvis "mörkrädslan" att lägga sig också.

Är de riktigt illa kan man ju kolla upp synen på dem så man slipper oroa sig för det.

Det låter mest troligt att det är så :) Har ju inte ens haft henne i två månader! Och att min mamma och kille har sagt så kanske inte är så konstigt när jag tänker efter, hon lyssnar absolut inte på någon av dem när det gäller grejer hon ska göra..

så jag får avvakta och se! :)

Min son har en doberman/lab X som är mörkrädd. Hon är en allmänt nervös och osäker hund som definitivt inte tycker om mörker. När hon hälsar på hos mig och min mycket självsäkra rottis är hon fortfarande osäker och mycket nervös när det är mörkt. Hon hoppar högt för minsta prassel i buskarna varesig hon är kopplad eller lös. (Jag har en hästgård med ungefär 2 hectar innanför staket så hundarna kan springa löst... men rådjur, rävar, och annat rör sig där på nätterna också)
Men visst finns det mörkrädda hundar...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 544
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 345
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: tanten
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 312
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Kattbilder #10