Morot, inte morot?

Ibland men aldrig förrän vi är inne i stallet igen.
Vill inte ha en häst som förväntar sig godis alltid, det ska räcka med beröm som inte går att stoppa i munnen. :rofl:

Har inte unghäst just nu, men gjorde det när jag hade en senast. Inte alltid, men ibland som uppmuntran, ffa om vi gjort något nytt.
Gör det även ibland med den vuxna hästen när jag krävt något extra svårt eller stort av honom. Han behöver inte alltid ha lyckats "perfekt" för att få godis, men att han försökt utföra det extra svåra kan ibland belönas med godis. Och han är inte tiggig eller bufflig för det.

Massor med beröm!!

Min gosse får massor med gottis. Särskilt de första gångerna han utför något jag ber om. Det är dock inte så praktiskt vid ridning :rofl: Därför har jag en speciell vissling som=beröm (som delfintränarna gör) Med hjälp av gottis och visslingar har han lärt sig en hel hop med konster. Nu när vi börjat rida fortsätter vi på samma sätt.

Ett ytterligare beröm är att sluta när hästen är duktig. Igår lyckades den lilla gossen fatta gálopp och hålla den ett helt var på den lilla ridbanan. Då ställde jag genast in honom och gav honom en (liten) extra portion havre. Då hade jag ridit i 15 minuter.

Jag håller helt med om att det kan vara odrägligt med hästar som tror att de skall få godis hela tiden.
Men för oss funkar gottis metoden. :d
Frassa

Re: Massor med beröm!!

Jag är nog i det hela ingen "godistant". Ingen av mina hästar får godis och den sista unghästen har varit utan både som liten och stor. Men nu står jag här med hans lillasyster som är nio månader och överväger att börja med denna "ovana". :)
Ja-a jag vet inte ja... Klurigt det där!

Jag ger mina hästar socker när jag tränar på bana, men bara just då och inte annars. Jag vill att de ska få en positiv inställning till arbete, dessutom stimulerar sockret saliven så hästen lär sig acceptera bettet snabbare.

Morot verkar lite svårtuggat med tränset på, tycker jag?

Jag ger unghästen jag rider verbalt beröm och en massa kärlek!Ibland när han har presterat extra bra kan han få lite havre eller annat gott! :d

Man har ju inte alltid bett i hästens mun. Framförallt inte när den bara är en åring. :)
För det är främst de riktigt unga hästarna jag menar.

Det är klart att småungarna (o även de vuxna ungarna :d ) måste få lite gott! Tänk själv ett liv utan godis...
Jag tycker det är en utmärkt hjälp, speciellt när det är något nytt och spännande... . En godisbit distraherar bra- när hästen ser något farligt men ändå sköter sig.
Sen ska ju hästen veta när det är bra och inte tigga, bra ledarskapsövning!

Vid oregelbundna tillfällen, framför allt vid longering - annars är det ju jäkligt svårt att motivera för en häst varför den ska springa runt runt på en cirkel.

Hej!

Nej, jag berömmer inte min unghäst med godis när han gör någonting bra. Detta pga att jag inte vill ha en häst som går och letar godis i fickorna i tid och otid(han vet precis vad orden "inte smaka" betyder.. :)

Däremot berömmer jag väldigt mycket med rösten. Det kan även hända att jag avslutar arbetet för dagen om han gör något bra. Det gör jag även om han bara har jobbat en liten stund.

Han får däremot alltid något gott i krubban när han kommer in i stallet efter ett arbetspass. Samt mycket kel och pussar förståts. :love:

Ha det gott!

Mvh Ulrika

Hästen jag rider brukar få en morot då och då efter passet, bara för gott, och så klart för att visa min uppskattning av hennes arbete!

Men ger jag henne ngt, blir det inget annat än en morot eller ett äpple.

Jag ger godis när jag klickertränar,, annars aldrig.. och jag ger något godis som de inte kan få hhål i tänderna av, typ några havre korn el pelets..

Min hästar får alltid ett äpple i stallet efter ett pass när man tränsat av och så.

Godis under träningen är jag sparsam med. Använder dock små miltongodisar vid arbetet vid hand eftersom båda jag och hästen kan bli ganska förvirrade (jag är inte så duktigt (kass)) och då blir det en tydlig "hjälp" att nu förstod vi varnadra. Det håller uppe motivationen när jag inte lyckas göra det genom att arbeta hästen korrekt :crazy:

Fick faktiskt hem en unghäst (3 i juli) förra veckan men vi har inte hunnit med anant än en promenad än så länge. Hon kommer dock inte få något godis annat än i nödsituationer (efter extrem förvirring i arbete vid hand). Hon är så extremt positiv och läser kroppspråket och berömet så bra, hon kommer liksom nästan själv på att hon är duktig när hon vågar gå tätt förbi hemskheter utan att jag hinner berömma henne ;)

Min häst, som nu är 7 år, har jag haft sedan han var unghäst, och jag har ridit in honom själv. Han har aldrig fått godis ur handen. Belöningen i "normala" fall är eftergift, en klapp, verbalt beröm och en liten stund på långa tyglar. Har han gjort något RIKTIGT bra sitter jag av med en gång och avbryter träningen för dagen. Oftast får han lite havre eller morot i krubban när vi kommer in efter träningen (oavsett hur "duktig" han varit för dagen).

Ja hade jag aldrig börjat äta godis som liten hade jag varit ack så glad idag. :D

Så... om jag nu börjar ge den minsta godis (för de vuxna får gott klara sig utan)och det går åt skogen... då skyller jag på er. ;)
Skämt å sido.

Men. Finns det verkligen inte en enda människa här som uppfostrat sin häst utan godis? Jag är chockad! *s*

Jo, jag har uppfostrat min häst utan godis. Havre/morot får han EFTER att jag slutfört uppfostran, dvs i stallet. Han har ALDRIG fått godis ur min hand, och kommer aldrig att få det heller. Och det har inte varit det minsta svårt att lära honom saker utan godis...

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 586
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
488
Senast: Sirap
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder... 2
Svar
26
· Visningar
2 691
Senast: mily
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka