Morotsfärgad urin, inte helt ovanligt??

S

Sliver

Ja jag har en liten fundering på urinen hos hästarna.

Jag har nämligen nu under vintern upptäckt att samtliga hästars urin är morotsfärgad. Då vill jag poängtera att de har inte korsförlamning. Det började typ i mitten av vintern alltså omkring dec-jan. Det var då jag började slänga in granar som de skulle få gnaga på eftersom det tyvärr inte finns några träd i hagen. De började gnaga på stallet istället då jag har stänslat mot det. Men slutat med det efter grantillgången.

Tittat på då halvblodet kissar, gul och fin färg, men efter några timmar då det har legat i snön så har det blivit orange.....

Någon som har en aning om detta??
 
Sv: Morotsfärgad urin, inte helt ovanligt??

Så ser det ut när våra kissar i snön också. Orange nästan rött blir det efter ett tag. Och de äter inga granar.
 
Sv: Morotsfärgad urin, inte helt ovanligt??

jag skulle inte tro att det är något fel på hästen, skulle snarare tippa på att antingen är det pga nåt hästen ätit (jämför med att människor kissar rött när vi ätit rödbetor) eller så är det bara att kisset är mera koncentrerat, hästen kanske inte druckit tillräckligt, så är det ju för oss männsikor med.
 
Sv: Morotsfärgad urin, inte helt ovanligt??

va? blir urinen röd när man äter rödbetor?? inte på mig i a f... elelr man måste äta minst 1 kg åt gången för att det ska synas eller?
:confused:
 
Sv: Morotsfärgad urin, inte helt ovanligt??

det är lika dant med min häst, när han kissar är det ljus och fint men nästa dag är det helt mörkt. Han är kärnfrisk så jag tror inte det är något konstigt.
 
Sv: Morotsfärgad urin, inte helt ovanligt??

goamarie skrev:
va? blir urinen röd när man äter rödbetor?? inte på mig i a f... elelr man måste äta minst 1 kg åt gången för att det ska synas eller?
:confused:

ja, det blir den! kanske inte om du äter pyttipanna med 4 skivor rödbetor till men om man äter mera (mamma brukar laga rödbetsbiff typ som pannbiff med malda rödbetor i färsen och när man ätit ett par tre såna så blir kisset rött och bajset med... spännande info va!? :rofl:
 
Sv: Morotsfärgad urin, inte helt ovanligt??

Nej det är inte ovanligt, vissa färgämnen från det hästen ätit utsöndras med urinen, en del av dessa ämnen oxiderar och får sin färg först efter att ha varit i kontakt med luften ett tag.

Därför ser man ofta på vintern att det är rött i snön där hästen urinerat dagen före.

I en del sorters klöver finns dessa färgämnen, till exempel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp