Morris & Nolan

Yayis

Trådstartare
Har testat en M&N 16" med bomvidd 33 idag. Hur tycker ni att den ligger? Själv tycker jag att den är för smal, men jag tror att den skulle legat bra med en bredare bomvidd? Och då tänker jag ganska mycket bredare, kanske till och med deras bredaste som är 36?

Kommentera gärna! :)

Sv: Morris & Nolan

Det är svårt att se då bilderna är tagna ur en sned vinkel, samt alldeles för nära. Utifrån dessa bilder så ser sadeln alldeles för smal ut, då den ser ut att ligga i kraftig bakvikt.

Håller med Pommery om bilderna. Sadelbilder är klurigt att få till, men man behöver nog se mer av hästens rygg för att få en bättre uppfattning.
Är sadelgjorden dragen på bilderna? (Om inte - dra den och prova igen.)

Jag tycker att sadeln ser ut att ligga i hyfsat kraftig bakvikt (dvs för smal). Bossornas form (bild nr 2) tycker jag spontant ser ok ut, och ser inte ut att ligga emot ryggraden (bild 3). Möjligt att en (betydligt) vidare bomvidd funkar, men det är svårt att säga när sadeln ligger i bakvikt.

Kanske får försöka ta bättre bilder imorgon om jag hinner. Men ja, precis som du säger ligger sadeln i bakvikt, men jag hoppas att det försvinner med en vidare bom. Efter att ha provat närmare 20 sadlar på bara några veckor där alla legat riktigt dåligt blev jag kanske lite över positiv när den här i alla fall låg lite bättre. Det kanske man inte heller kan se på bilderna då, men annars tyckte jag att den här var lagom rak i bommen för min ponny som är väldigt rak, någon mer som tycker det av vad man kan se?

Tack för kommentaren! Du tror alltså att jag skulle kunna testa en i 36? Även om det som sagt är svårt att se på dessa bilder och när sadeln dessutom inte ligger jättebra.

den här var lagom rak i bommen för min ponny som är väldigt rak, någon mer som tycker det av vad man kan se?

Jag håller med om att bommens form ser ut att passa hästens rygg. Det händer dock att bommens form ändras lite lite när vidden ökar/minskar, därför vågar jag inte säga att "Ja, det borde bli bra". Men det är absolut värt att prova.

Vet att åtminstone en i stallet har en M&N, som ligger bra på flera av hästarna/ponnyerna i stallet. Det intryck jag har fått, är att M&N är raka i bommen. (Dock ingen personlig erfarenhet.)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 617
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
696
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka