Laa
Trådstartare
en annan tråd fick mig att börja fundera vidare kring morrningar i olika situationer, det gavs en förklaring om att en morrning kan vara tecken på osäkerhet i situationen, ett "sluta, det är otäckt" tex.
att en morrning mycket väl kan betyda "rör mig och jag biter" förstår jag, men det finns ju andra varianter också, en del hundar "pratar" ju med morrningar, det morras när det leks osv. min tanke är då: när är det något som ska korrigeras? (självklart på ett, för hunden, lämpligt sätt)
lite olika situationer:
1 hunden korrigeras på något sätt för något den enl föraren inte skulle ha gjort, morrar.
2 hunden står vid matskålen, katten går förbi, hunden morrar
3 matskålen igen, föraren tar bort maten (eller försöker) och hunden morrar
4 hund har ben, morrar åt djur och människor som närmar sig
5 hundmöte med okänd hund, morr kommer (med eller utan ragg, blir det skillnad i tolkningen?)
6 hund försöker få annan hund att leka, morrningar förekommer
7 hund står på tomten, morrar åt förbipasserande
8 hund och förare sitter i någon park, morrningar åt förbipasserande, människor och hundar
osv osv
ge mig gärna tankar kring situationerna, hur ni tolkar det hela, vad era tankar kring morrningar är. orsaker till beteendet? ja, vad ni än kommer att tänka på!
och: finns det några bra lästips?
att en morrning mycket väl kan betyda "rör mig och jag biter" förstår jag, men det finns ju andra varianter också, en del hundar "pratar" ju med morrningar, det morras när det leks osv. min tanke är då: när är det något som ska korrigeras? (självklart på ett, för hunden, lämpligt sätt)
lite olika situationer:
1 hunden korrigeras på något sätt för något den enl föraren inte skulle ha gjort, morrar.
2 hunden står vid matskålen, katten går förbi, hunden morrar
3 matskålen igen, föraren tar bort maten (eller försöker) och hunden morrar
4 hund har ben, morrar åt djur och människor som närmar sig
5 hundmöte med okänd hund, morr kommer (med eller utan ragg, blir det skillnad i tolkningen?)
6 hund försöker få annan hund att leka, morrningar förekommer
7 hund står på tomten, morrar åt förbipasserande
8 hund och förare sitter i någon park, morrningar åt förbipasserande, människor och hundar
osv osv
ge mig gärna tankar kring situationerna, hur ni tolkar det hela, vad era tankar kring morrningar är. orsaker till beteendet? ja, vad ni än kommer att tänka på!
och: finns det några bra lästips?