Mossa? mot hosta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Annakarenina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 184
A

Annakarenina

Hjälpte till att fodra i ett grannstall nyligt, ägaren hade gjort iordning mat, så det var bara att hälla upp i krubborna. I en av hinkarna låg en bit mossa..?:o (såg ut precis som vitmossa) Vet att just den hästen har besvärats av hosta, och tänkte att det kanske var nån behandling för hostan.
Såg att mossa låg i de hinkar som hon gjort i ordning för resten av veckan också, åt just den hästen.
Någon som vet, vad det kan vara för mossa? Ägaren kommer inte hem förrän nästa vecka, så jag kan inte fråga henne.

Sv: Mossa? mot hosta

Det va inte några alger då? Alger och renlav är ju rätt likt. Förlåt om jag generaliserar och förutsätter att det är renlav du menar och inte vitmossa, alltför många kan inte lära sig vad som är vad...

Det såg ut som sån där mossa, som man har i julljusstaken! Vad den heter är jag inte säker på, trodde det hette vitmossa:crazy:.
Kan det vara alger?

Sån man har i ljusstaken på julen är renlav.
renlav.jpg

Torr och knastrig

uppdragen-vitmossa-jpg.jpg

Blöt som en svamp, går att vrida ur.

den såg ut som den övre ungfär och var inte knastrig.

Jag gissar fortfarande på nån slags alger. Alger används ibland till hosthästar. Googla så kanske du hittar nåt :)

Ja, jag får försöka googla. Hon kommer snart hem, så hittar jag inget, så får jag nog fråga vad det är för mossa/alg jag matat hästen med i flera dar.
Tack iallafall för hjälpen.:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 589
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen... 2
Svar
21
· Visningar
5 435
Senast: Happimess
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med... 2
Svar
21
· Visningar
4 002
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31