Motion till Svenska ridsport förbundet

Sv: Motion till Svenska ridsport förbundet

Jag är ingen ridsportsmänniska, men som russmänniska tycker jag att det vore oerhört synd om den redan låga åldern för att rida B-ponny skulle sänkas ytterligare. Mycket få barn börjar tävla riktigt tidigt, utan det är i kanske 10-årsåldern man börjar. Få köper en ponny för att tävla bara 1 eller 2 år.

Alla som tävlar nationellt har inte ponnyer för miljoner. Mina döttrar tävlar några nationella varje år och det är en höjdpunkt på säsongen för dem att mäta sig med "eliten" trots att vi har helt vanliga ponnyer. Skulle denna möjlighet försvinna skulle vårt tävlande bli mycket tråkigare. Utan bredd ingen elit.
Vi gillar våra ponnyer och tänker hålla på tills 18års-gränsen infaller.
Jag tror att man kommer tappa många intresserade på vägen, man stannar i sin utveckling när man inte får komma vidare upp i klasserna och testa svårighetsgraderna på banorna i högre tävlingar. Motivationen att förbättras försvinner.
Ponnyuppfödningarna i Sverige täljer inte pris guld med träkniv som det är idag och detta förslag kommer inte att förbättra läget precis.
Mindre antal ponnyryttare = mindre antal ponnyer, man får ju hoppas att beslutet isåfall ligger några år fram i tiden så vi hinner avveckla uppfödningen under ordnade former.

För de som vill rida på elitnivå anses de väl i senaste laget att gå över till stor häst efter 16 års ålder. Iaf om man aspirerar på SM/NM/EM.

Fast tittar man på åldern på vår elit verkar man ha rätt gott om tid på sig på stor häst;)

Jag tycker att det bara ökar pressen ifall man sänker maxåldern på antingen SM eller ponnytävlingar i allmänhet. Är man 15 år och tror att man har en ponny som kan gå hela vägen upp till SM, hur stressat blir det inte då om man har max ett år på sig? Istället för att under flera år utvecklas i sin egen takt. Den här exempelryttaren kanske är en vanlig dödlig med normal ekonomi som fått EN ponny som möjligtvis har kapacitet, men för att ryttaren är 15 år ska h*n behöva sälja ponnyn och köpa en halvbra häst? Halvbra därför att duktiga hästar = svindyra hästar.

Fast tittar man på åldern på vår elit verkar man ha rätt gott om tid på sig på stor häst;)

Jag menade nog i första hand JR/YR;) Annars spelar det ju ingen roll, många av seniorryttarna har ju aldrig varit speciellt framgångsrika på ponny.

Och det är ju fortfarande valfritt, varför ska man tvinga fram det?

Jag kan prata som vanlig dödlig men som ändå har varit med i eliten på ponny. Det går att utbilda ponnyer själv utan att de behöver kosta multum. Jag tycker som Rumpnissen att förslaget är bra!

Alltför många b-ponny ryttare är förstora till sina b-ponnyer..

Ska du utbilda ponnyn själv lär det ta några å och då är du för gammal för att tävla din b-ponny.

Alltför många ryttare rider för stora hästar...

Liknande trådar

Körning Ja nu har nya TR kommit ut: TR V 2011 Har inte hunnit läsa allt än, men kommit så långt som till: :D Såå... Vad tycker ni om... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
18 130
Senast: Anna_
·
Fälttävlan Måste vi ju ha en :) Särskilt nu när det inte sänds på Tv :mad: aicha är på plats vet jag iallafall och någon mer om jag inte minns... 10 11 12
Svar
236
· Visningar
25 728
Dressyr Har kikat igenom nya TR som hastigast, tänkte om vi kunde ha en tråd om de nyheter och ändringar som kommit till. Lade särskilt märke... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 505
Senast: workahlic
·
C
Ekonomi & Juridik Någon som vet om det finns något av ovanstående gällande strömedel i en box? Har lite problem med några hästmänniskor i ett...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur