Bukefalos 28 år!

Motion utav 2st småhundar med energi???

I

icanfeelit

Hej min familj har 2st små hundar som är blandraser från spanien som har massor med energi , nu på lov så brukar jag springa och gå med dom och så när det inte är så varm och inte regnar , men jag har funderat lite kan man cykla med en unghund som inte har gjort det förut , och hur lär man dom att springa fint/bra brevid och inte kors o tvärs om det nu händer , jag brukar ut o gå med dom ungifär 5km någon gång i veckan men jag brukar försöka hina ut varge dag med dom när jag är hos mamma men fins det något mera sätt att roa våran 8mån hund än att gå ut på promenad hela tiden satt han inte tuggar sönder saker när man inte ser? han kan inte hoppa så bra en så agility är inget alternativ just nu men finns det något annat sätt man kan göra??

Kan man ha en hund lös och en hund i koppel som man håller i när man cyklar? villket sätt är bäst att göra , för som sakt ena är ett riktigt busfrö.
den andra som är 3år är hur lydig som helst satt han är inget problem.
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Fundera lite på andra sätt än bara de fysiska, dvs även lite gympa för hjärnan. Kanske lägga ett person eller viltspår, köra lite lydnad, gömma godis eller mat på väldigt kluriga ställen i skogen osv.
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Simma är ju bra för hundar, och det kan man ju passa på göra dom fina dagarn, då det är för hett för tex cykla/Springa med hunden
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Kan man ha en hund lös och en hund i koppel som man håller i när man cyklar?

Ja det kan man om man litar på hunden som är lös. Gör det själv, har den stora i koppel och terriern lös.

Men jag skulle inte cykla med den på 8 månader.

Mental aktivering gör en hel del för de också.
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Okej , jag har prövat att gömma lite godis inne i köket men dom förstår inte riktigt men det går frammåt , med lite träning så funkar det nog :)
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Ja valpen tycker om att bada han går gärna i själv men den andra är inte lika förtjust i det. men han åker på att bada han okså. :)
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

okej , jag brukade cykla med våran förra hund i koppel och våran 3år hund lös och det gick bra men hon var 5år , och van vid det.
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Jag hade nog undvikit att cykla med en såpass ung hund. Hade väntat till dess att den var över året innan jag introducerade cykel. Och när du väl gör det - ta bara med den unga hunden i koppel i början, så den inte får för sig att springa ikapp sin lösa kompis, kan bli duktiga vurpor på cykel om man har en hund i framhjulet
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Jag hade nog undvikit att cykla med en såpass ung hund. Hade väntat till dess att den var över året innan jag introducerade cykel. Och när du väl gör det - ta bara med den unga hunden i koppel i början, så den inte får för sig att springa ikapp sin lösa kompis, kan bli duktiga vurpor på cykel om man har en hund i framhjulet

Okej då ska jag pröva det när han är över 1år , ska vänja honom vid cykeln okså t.e.x stå brevid den en stund stillaståend innan jag ska börja cykla med honom , jag tror det är bra iaf att man gör så satt han står finnt brevid och förstår att han ska vara brevid den?.
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Du kan ju alltid gå ut och gå med cykeln och hunden, om den inte är dragig och "håller på". Så har jag gjort med min ett tag nu så han lär sig sin placering när cykeln är med. Har cyklat nån enstaka gång fram och tillbaks till affären (500 m tur och retur), och han har hållit sig där jag vill att han ska vara :)

Sen vad gäller annan aktivering så kan du ju alltid slänga ut en massa godis i gräset (eller i skogen), som någon annan redan föreslagit. Det tar ett litet tag innan dom fattar vad som ska göra ibland (för min tog det typ en månad att förstå varför jag kastade iväg hans favoritgodisar i snön.. :cool: )

Lär dom tricks, då behöver dom ju använda hjärnan mer än kroppen. Ibland är det mer uttröttande än fysisk aktivitet :)
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Okej , ska pröva det , kommer nog att ta ett tag för dom att lära sig;) men man får väl visa dom lite , det brukar jag göra ibland:rofl:
 
Sv: Motion utav 2st småhundar med energi???

Ett tips som jag har fått nu, förra veckan tror jag, är att jag inte ska låta min hund springa lös, eller göra särskilt mycket annat än vanliga koppelpromenader. Han får inte nosa på marken/buskar/vad som helst över huvudtaget, utan bara gå, gå och gå. Alltså inget som varvar upp honom och sätter igång nån slags outtröttlig demon inom honom.. Leker gör vi en liten stund på morgonen, annars är hans dagar ganska tråkiga nu för tiden, och han har lugnat ner sig otroligt mycket sen jag provat den här metoden.

Han går nästan inte få trött, spelar ingen roll hur länge man är ute, får han bara vila i 2 minuter så har han laddat om och sedan är han igång igen och kan hålla på i några timmar till (Som exempel, enda gångerna han varit ordentligt trött är när vi har varit ute på fjällen, 8 timmar om dagen - 5 dagar i rad.. ;) ) Så vi har fått bli tråkiga istället för "roliga matte/husse" och han har lugnat ner sig! Jag tränar lydnad och håller på att lära honom lite enklare agilityhinder bara för att han ska få använda hjärnan istället för kroppen hela tiden, och det fungerar för mig iaf.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 644
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 929
Senast: Zuzzi
·
Övr. Hund Bakgrund; vi fick honom för 5 år sedan - då var han en 2-årig jycke som inte ville bo i stan efter en flytt från de djupa skogarna. Hade...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 921
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp