Bukefalos 28 år!

lil-sis

Trådstartare
Min ponny trycker i sig ungefär dubbla sitt underhållsbehov, iofs växer hon fortfarande så hon kanske äter 1/3 mer än vad hon behöver.

Hur mkt måste jag motionera henne för att jobba bort det? Hon är i dagsläget inte tjock och går på lösdrift så hon gör ju av med lite mer än normalhästen på box.

Har inga möjligheter att begränsa maten då hon går på lösdrift med två stora hästar och tugga behöver hon.

Med den halm de trycker i sig så ligger protein/MJ på ungefär 7.5 och det behöver hon.
 
Hehe hade det inte påpekats om lite överhull på premieringarna, även fast det gick finfint där? :p

Vad är 1/3 av hennes behov då? I MJ alltså. Underhållsbehovet är hur många MJ? Och hur många MJ får hon då utöver det? Du kan ju på så vis räkna ut hur många % träningstillägg överskottet motsvarar.
 
Nopes, bara i våras på unghästutställningen som gick skit (33p) och då var hon tjock. Och det var det jag tänkte undvika.

På premieringen nu och i september var hon INTE tjock, går med betesreducerare på sommaren och är riktigt slimmad då.

Om jag går efter SLU´s häfte så behöver hon ca 45MJ/dag i underhåll och hon petar i sig omkring 105 som mest (15kg hösilage plus halm). Men iom att hon växer så behöver hon lite mer än 45 och de är väl räknade på stallade hästar och iom att hon går på lösdrift behöver hon ju lite mer nu när det är trist väder osv.

Så jag räknar på att hon får i sig ungefär 30MJ för mkt/dag och på sikt blir hon ju fet av det. Hur blir vi lättast av med dem? Det går som sagt inte att dra ner på maten och kraftfoder får hon bara Krafft Protein för att justera foderstaten.

Det är förmodligen sista året hon går såhär för det blir ohållbart i längden :( Om jag inte hittar annan lösdrift med ponnyer istället.
 
Med 30 extra MJ borde hon ju rulla fram kan man tycka.. :crazy: Fast det verkar som om hästar på lösdrift o fri tillgång, kan äta mer än de behöver utan att bli speciellt runda. Av ngn anledning.. *fundera*

Hur mkt får du motionera henne nu? Var det inte nåt med nån hälta, eller var det pga sträckt muskel? Hon är ju ung också så för mkt motion är ju inte bra.

Långa, raska skrittpromenader vid hand, klättra, löshoppa nån gång ibland, tömkörning, arbete över cavalettis, det är väl det som du får köra med..? Och så varva skrittpromenaderna med att du sitter upp ibland och kanske även travar då. Barbacka givetvis. :devil: För sadel ska hon ju inte behöva släpa på på promenaderna. Hehe.. Nejdå. Men det arbetet, säg 4-5 ggr i veckan (promenader vid hand kanske 3 ggr, på t.ex. 1 timme, eller mer ngn gång), tömkörning 1 gång- då kan du ju klättra också t.ex., och arbete på bana 1 gång. Eller nåt. Jag är inte så bra på att lägga upp veckoscheman som du kanske märker. ;) Men vet ju inte riktigt hur mkt du aktiverat henne innan, eller hur gammal hon är nu? 3 bara? 4? :crazy: Blir hon "trött" av att bli aktiverad 5 ggr i veckan, även om det då mest är långa mysiga promenader? För rask skritt måste ju bränna en del för henne. Men kanske du bara kan aktivera henne 3 ggr i veckan rentav? Psykiska delen spelar ju också in.

//MVH Nina som ådstakommit ännu ett rörigt inlägg. :crazy:
 
3,5 är hon. Hon har vilat mer eller mindre sen mitten av augusti :crazy: Har lagt på sig mindre än vad jag trodde.

Nu så tömkör vi i skogen ungefär tre gånger/vecka, 45min/gång ungefär. Löshoppar varannan för att hon inte ska ledsna. Springer lös på banan och så linlöper jag någon gång ibland för veterinären tycker jag ska göra det (med måtta).

Hennes sadel väger ingenting, värre med matte *s* Hon är väldigt väl musklad (kanske därför hon inte fettat på sig så mkt än, de tar ju energi att hålla i skick).

Får försöka utöka längden på passen i skogen.

Om vi inte lär in ngt nytt så jobbar hon gärna varje dag, mkt som rör sig i huvudet på henne så behöver tänka och röra på sig.

Hon gick ganska hårt(för att vara tre) runt fem dagar i veckan innan augusti då hon måste hållas i trim pga problemen med ischias. Då var hon fin i musklerna :love:
 
Okej men utöka till 4 ggr då iaf! :) Och eftersom du ju inte ska belasta ryggen för länge (vilket jag vet att du givetvis vet ;)), är ju långa promenader för hand- eller tömkörning - jättebra! Öka på tiden där också tycker jag.

En undran, tycker hon att det är samma "lilla" påfrestan för psyket, att bli tömkörd, som det är att gå promenad för hand?
 
Promenad för hand är DÖtrist. Hon blir mkt hellre tömkörd så hon får gå först. Och det verkar inte bekomma henne ngt, dvs hon blir trött i kroppen men inte i huvudet. Har vi gått mkt på nya stigar så blir hon ju trött i huvudet också men då säger hon till och då får hon vara ifred en dag.

När vi rider så står vi mest still så det räknar jag inte som arbete utan det lägger jag in efter ett pass, då hon är varm och mjuk så passar jag på att hoppa upp ett par minuter på ridbanan, ett varv åt bägge hållen typ.
 
OK. Även om ni kan jogga ihop, stanna/vända, flytta sidledes i skritt(fast det kanske hon inte kan?) osv..?

Men om hon tycker tömmen är roligare så är det ju klart att du ska köra på det..! Du måste ju vara en hejare på att hålla reda på tömmarna då, om du kör flera ggr i veckan!

Jag har tömkört 3 ggr eller 4, hade fullt sjå med tömmarna.. ;)
 
Jag kan tom hantera pisken samtidigt :D

Näh det där med promenader var kul när hon var liten (dvs förra året). Nu vill hon vara stor och klara sig själv :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 243
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp