Motionera dräktigt sto??

B

**BORTTAGEN**

Jag ska börja rida ett dräktigt sto :love:och jag skulle vilja ha lite tips med hur jag ska motionera henne och hur mycket ungefär.. i skrivande stund vet jag inte när hon blev betäckt,men ska ta reda på det så fort som möjligt.. ev.idag..
Vad kan jag hitta på för att hålla henne så nöjd som möjligt? :love:
 
Man kan rida ganska mycket fast inte hård träning . Ända fram till månaden innan fölning. Då skrittade vi vårt sto
barbacka eller promenerade vi brevid
 
Vad mysigt :love: Okej,det ska jag lägga på minnet.. även om det är vinter och halkigt? Fast det kanske inte spelar nån roll lr?
:banana:
 
Spelar ju knappast nån roll om det är halt, ifall du broddar hästen...

När magen blir stor kan stoet få svårt att trampa under sig bak, och då bör man ju börja ta det riktigt lugnt, eftersom hästen då inte kan gå i helt korrekt form.

Annars tror jag att det är lika olika som med människor - en del är trötta och vill göra ingenting, medan andra är som vanligt och har gott om energi. Det viktigaste är väl att anpassa sig till just det sto man rider. Men att hålla igång lite lagom tror jag är nyttigt.
 
Mitt sto fölade sista april i år.
Jag red/körde henne precis som vanligt fram till i slutet på februari. Då började hon bli trött och flåsig efter bara en kort stunds motion, så det kändes bäst att sluta.
Dock var vi ute på små promenader vid hand de två sista månaderna. Strosade omkring och letade efter vårgräset! :D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 838
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
739
Senast: Mia_R
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 171
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp