Motionsköra fd travare

CA

Trådstartare
Jag vill börja köra min fd varmblodiga travare, men bara i lugn trav, han är väldigt pigg och jag vill inte att han ska dra iväg med mig!

Vilken sele ska jag harnär jag ska köra med rockard och vilket bett?
 
Varför inte en vanlig travsele som han är van vid och ett vanligt travbett eller tredelat.

Bomull i öronen och hjälm på skallen
 
senast jag körde en fd travhäst fick jag verkligen anstränga mig då han inte blivit körd på VÄLDIGT länge. även den hästen var väldigt pigg och ville helst springa jättefort.
jag körde med vanlig travsele och rockard. som bett hade jag hästens vanliga tränsbett eftersom han var van det.

för att få hästen att trava lugnt fick jag hela tiden sitta och passa honom, så fort hästen ökade takten fick jag ta tag i tömmarna och hålla tillbaka tills han travade lugnt igen. Då jag släppte efter tömmarna ökade han oftast farten direkt, men efter att ha "släppt och tagit" ett antal gånger lugnade hästen ner sig.

Det slutade med att vi lunkade hemåt i lugn trav på långa tömmar med en förvånad ägare sittande bredvid mig :D

förlåt om det blev lite rörigt, men du kanske förstår...
 
för att få hästen att trava lugnt fick jag hela tiden sitta och passa honom, så fort hästen ökade takten fick jag ta tag i tömmarna och hålla tillbaka tills han travade lugnt igen. Då jag släppte efter tömmarna ökade han oftast farten direkt, men efter att ha "släppt och tagit" ett antal gånger lugnade hästen ner sig.

Travarna är vana att ha en jämn förhållning i tömmarna hela tiden och inte som vid ridning förhållning - eftergift. Eftergift i tömmarna = öka tempot!
 
jag vet att travarna är tränade på ett sådant sätt, men även en travare KAN trava lugnt utan att man ska behöva sitta och hålla i "ordentligt"...
om hästen dessutom varit ridhäst ett tag har den lättare att förstå förhållningarna, anser det är bättre än att hålla mot hästen...
 
För att döva ner ljuden runt om kring lite.

På en del behövs det ingenting, en del kan behöva huva, men jag kör alltid med bomull när jag är efter vägarna
 
Jag har oxå nästan alltid bomull el en sån flughuva som hopphästarna ibland har. Speciellt om jag ska köra efter en väg där det sprätter upp mycket grus som då låter när det träffar vagnen.

Men numer har hon lugnat sig så pass mycket att det går att köra henne utan. Jag tycker dock att du ska prova ha det åtminstone första gången eftersom hästen antagligen är van vid det.
 
Vanlig travsele eller bröstsele kanske... men tycker kanske att du ska rida pållen innan så att ha inte är lika pigg... :D men bomull i öronen tycker jag du ska skippa... kör hellre på ett ställe som är lungt... Har träffat såååå många travare som är rädd om öronen därför att man har stoppat bomull i öronen på dem... hellre en luva isf om du ska ha nått på öronen...//Johanna
 
Lustigt att du träffat många som är rädda om öronen pga bomull. Jag har inte träffat en enda.

Det viktiga är att man inte har för stora tussar och att man inte trycker ner dem för hårt. Det är billigare än att köpa en huva.
 
nänä.... ja det är ju smartare att köpa huvor tycker jag också... även om de du har träffat inte varit rädd om öronen så kan det ju inte vara så trevligt att få en bomullstuss i örat...
//Johanna :)
 
Säger inte att det inte finns de som är det men jag tror inte att det är så vanligt iaf.

Men till en början innan hon vet om hon behöver ha tussar så är det ju bättre med vanlig bomull istf att lägga ut flera hundralappar på en huva.

Personligen tycker inte jag att det är obehagligt med öronproppar. :D
 
nä men så är det ju ingen annan som petar in dem heller... :D/7johanna
 
halvhalter!

saffran värda ;-)

ha en van medhjälpare som du känner dig trygg med sen en fungerande utrustning som är hel.
Hellre ta det säkra före det osäkra och börja med bomull i öronen.. glöm inte hjälmen :) & lycka till.
 
För det förtsa så reagerar jag att ni tjaffsar om bommul i öronen är han van att vara utan rider du utan låt bli,
för de andra börja med att TÖMKÖRA honom,
när du sedan ska köra honom så ha med medhjälpare som kan hjälpa dig till rätta.

Lycka till!
 
det låter ju inte direkt likadant när du rider som när du kör... :smirk:

sen vet jag ingenting i fråga om hästen behöver eller inte behöver bomull.
 
Hej.

Naturligtvis låter de inte lika när man kör som när man rider,men oftsat kan hästen bli mer stressad över att INTE höra, men de är min åsikt.

Jag tänker först å främst på säkerheten när jag ska köra (el göra nått annat)

Råd till din som ska börja köra din häst,tömkör långa sträckor korta sträckor känn dig för hur din häst reagerar,låt rockraden stå ute så hästen kan se den den kommer att förstå.
Ha alltid hjälm på dig! tänk först av allt på säkerhet är du osäker så be nån att följa med dig,bättre att be om hjälp än att stå där själv.
Palera din körning berätta för andra de kanske kan hjälpa dig.

Om du väljer att ha bommul i öronen se till att de helst är fetvadd så de inte fastnar nått kvar där inne.
Kör på vägar där hästen är van att gå till en början.

Hoppas att de kommer att gå bra!

Lycka till!

Mvh anna
 
vill bara lägga till en liten grej, travarna är väldigt vana att amn lugnar dom med rösten, lika mycket som amn låter dem öka tempot med rösten, glöm inte att använda rösten i stället för bara tömmarna.gå till travbanan o lyssna på kuskarna så förstår du nog vad jag menar :D
 
Jo fast det är rätt kul när man är ute och kör och smackar åt hästen och inget händer, tills man kommer ihåg att man har tussar i öronen på den :D

Förr hade jag alltid tussar i öronen, hon var tokhet utan dem. Jag ljuger inte nät jag säger att jag ibland fick ligga raklång i vagnen för att få stopp på henne. Sen allt eftersom honm förstod att vi inte ska slå värdsrekord varje gång vi är ute och kör så lugnade hon sig. Numer kan jag köra utan utan större problem. Hon ligger på lite mer, speciellt på vägar där det sprätter mycket upp på vagnen. Vi har aldrig använt tussar vid ridning, det är för henne helt olika sker.

Men hjälm ska man alltid ha. Och helst oxå en medhjälpare. Åtminstone de första ågngerna till man vet hur hästen funkar i vagnen.
 
jo visst, emn ajg menar om man inte ha tussar, att man använder rösten
Hjälmen tycker jag hör till vanligt folk/hästvett*men ajg e väl väldigt vettig :D :devil:*
Men du har absolut i det du säger :)
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 555
Senast: Bison
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 605
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp