Motivation till att rida?

D

daysi

Hej alla!

Ibland tycker jag det känns lite motigt att rida, känner mig lite omotiverad vissa delar av året. Jag tävlar inte, så jag har inget att träna för, liksom...Dessutom rider jag alltid ensam, eftersom de andra hästarna i stallet inte rids. Annars kan ju det vara en motivation - att komma ut och rida med andra folk.

Hur motiverar ni er om ni har en "down-period"? Förutom till att träna till tävling?

Vore kul att få lite tips, inspiration och ideer!
 
Jag tänker på min alskling, att han måste få röra sig. Är jag inte ett dugg motiverad så rider jag ut för träna är ingen idé då.

Om det var länge sen han hade vila så lägger jag in en veckas helvila med lugn ridning före och efter. Då brukar suget komma.

Vem säger att man inte har något att träna för bara för att man inte tävlar??? Jag tävlade inte förut men jag tränade och tränade för att få hästen och mig själv att bli bättre. Att börja rida för en instruktör kan ge motivation och nya idéer.
Sätt upp mål för vad du vill uppnå under en viss tid. Då har du något att träna till ialla fall. ;) Något att sträva mot.

M.
 
Jo, jag tänker också så att damen mår bra av att få röra på sig, men ibland är det väldans motigt...Jag rider alltid ut, (ca 2 ggr om året på banan), och vissa delar av året (läs vintern) är det långtåkigt. Har svårt att sätta upp just vilka delmål vi ska ha, speciellt under vintern, eftersom vi mest mysrider. Till våren och sommaren är det lättare att finna inspiration, vinterdepressionen försvinner, det blir varmare, ljusare, bättre underlag, trevligare natur, man kan träna lite på banan etc...

Någon som har fler tips, konkreta idéer och tips på "promenadridningsmål"?
 
Variera ridningen med tömkörning. Det är rätt mysigt att ta en sväng med tömmarna. Börja på banan om hästen int eär tömkörd förut och ha någon med dig.
Du får mycket motion också om du tömkör, särskilt om det är trav och galopp ;)

M.
 
Brukade faktiskt ta en tur ut i skogen med tömmarna - men nu skulle jag slå ihjäl mig, det är svinhalt! Dessutom är jag lat som fasen. Funderar på att köpa lite körutrustning och köra henne! Hon är inkörd för länge, länge sedan, men jag vet inte vad hon tycker om det.
 
När motivationen är låg brukar jag ta en kravlös skogstur.
Det brukar hjälpa.
Utan motivation så fungerar ju inte träningen.
Under mina 4 år har jag bara haft en "down-period". Det var när första delfoderhästen avlivades.
 
Jag rider alltid kravlösa skogsturer...det kanske är enformigheten som är problemet för mig?
 
Vi har varit lite lata i vårat stall, men nu har alla tagit sig i kragen och återfått lite motivation! :) Vi har helt enkelt gjort så att man får poäng för olika aktiviteter med hästen och den som samlat på sig flest poäng är månadens stora vinnare. Nu är alla flitiga igen! :banana:
 
Kul idé!
Synd att jag är ensam i stallet - dvs ensam som rider....
 
Förra helgen tänkte jag att nu j**lar skall jag börja rida min häst efter några låga år med dräktig häst och matte. Var ute på lördagen jätte kul tyckte både jag och hästen, söndag hästhalkar i hagen skrapar upp kronranden hb svullen långt upp på skenan ,tisdag benet ej svullet besämmer ridtur på onsdag .Onsdag matte vaknar med feber och förkylning.Detta är inte första gången detta scenario utspelar sig :( skall kanske betäcka henne igen och lägga ner ridningen suck. Aldente utan motivation :(
 
Jo, det är ju en fördel när man är flera och kan peppa varann...

Är hästen inkörd? I så fall kan du kanske släpa med dig ngn ut så du har sällskap, då kan ni sitta där och surra i vagnen och ha allmänt trevligt. :idea:

Läste visst slarvigt... :o Låter som en bra idé med körutrustning, bra att kunna variera körning och ridning.
 
Kan du inte gå in på t.ex. remont.se och hitta lite träningstips? Träna på ngt som du inte brukar? Det kan vara skoj, ibland blir man bara så enformig, kör på samma gamla hela tiden liksom.

Jag kom ihåg när jag hade häst när jag var yngre så hade vi eget stall och jag red jämt ensam. Kunde vara astrist ibland, speciellt när vädret var trist. Men på ngt sätt så tyckte jag ändå det var skönt att vara ute med pållen. Men ngt som verkligen lyfte det hela var när jag började träna för en tränare. Då blev det oxå roligare! Så det tycker jag du ska göra - träna för ngn! Och ännu bättre om du har möjlighet att åka iväg och träna. Då blir det omväxling för både dig och hästen och aldrig fel att träna lastning! ;) :)

Hoppas motivationen kommer tillbaka snart! :)
 
Tack för alla tipsen! Visste inte om remont.se, dit ska jag gå in och kolla!
 
När det är höst/vinter och mörkt och kallt tycker jag oxå det känns riktigt tungt att ge sig ut och rida ibland.

Men jag brukar tänka att snart kommer våren/sommaren och då vill jag ha en häst som är frisk och i kondition så att jag kan utnyttja de härliga årstiderna till max :D
 
hej!jag vet precis hur du känner dej..har oxå haft såna perioder..rider oxå alltid själv..ingen att rida med..olika tider o så..men nu har jag tänkt att nu jäklar ska vi komma i form..skrittar långa runder,tömkör o lite så nu när det e så trist underlag..nu ska jag dessutom byta stall o få skönare omgivning med bättre ridvägar o många ridkompisar!kul..men håll ut..pyssla lite extra med hästen..kanske bara gå en runda o busa lite.nu när man kanske bara kan skritta så ta vara på tiden o jobba på hästens skritt,så har du en kanon skritt i vår!! :). Å du kommer få en upp period oxå, så småningom! :bump: :bump:
 
Jag har haft en sån " down period" för inte så länge sedan, Jag hade också ridit själv länge m.m Men sen började jag träna med det jag älskar-->Hoppning och ska köra iggn med tävling nu. Men jag försökte att gitta på olika/nya saker att jobba med, t.ex. NH variera min ridning så att det inte bara blir ritter i skogen hela hela tiden. Lek med hästen m.m Och det som absolut har fungerat för mig är att jag har fått hjälp med att lägga upp ett träningspass som jag följer. Det är jätte kul.

Hoppas motivationen kommer tillbaka och att jag var till lite hjälp iaf :)
 
Jag förstår precis hur du menar. Iof så tävlar jag men nu under vintern så kan man känna sig lite "off". Jag brukar ta fram gamla videos på mig när jag rider. Eller inspelningar från tex Globen, Falsterbo, WM.Det är alltid inspirerande att se fina hästar och duktiga ryttare. Finns det inget stall/anläggning i närheten som du kan åka till och kolla på när de tränar?Jag brukar åka upp till min tränare ( hon bor bara iof bara en 0.5km i från mig) och sitta och glo på henne ett tag.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 313
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 906
Senast: grodan21
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp