Werze
Trådstartare
Nu måste jag få lite tips! Jag har en halvblodsvalack som jag vill träna dressyr med. Inga jättehöga krav, utan jag rider på lätt nivå (knappt) och vill att han ska gå i form i alla gångarter och samla sig en aning. Problemet är att han är jättesvår att få lösgjord vid ridning, man får ofta rida lösgörande arbete i 30-45 min, ibland går det inte alls utan han liksom står emot alla försök till inverkan på olika sätt. I mitt huvud har det då fastnat en tanke: att han inte VILL tränas öht.
Jag känner mig olustig när jag kräver och kräver och inte riktigt vet om det ÄR så att han tycker det är pest och pina, eller om han bara är lite lat.....kan tillägga att han har lite dålig bjudning även när man ska rida ut i skogen, konstigt nog. Han skrittar som en snigel de första 10 min tills man övertygat honom om att han måste gå. Sen kan det gå bra.
Just nu rids han av en duktig medryttare 4 dagar per vecka, vilar 1 dag och så rider jag 2 dagar (bebis). Ute i skogen ofta, medryttaren tränar för tränare ca 1 g/vecka. Hoppas ibland, men inte regelbundet.
Men till min fråga: hur gör ni andra för att få hästen att tycka att det är roligt med dressyr? Eller har ni alla andra hästar som ställer upp varje pass med samma glädje och arbetsvilja? Detta börjar gå mig på nerverna (som man brukar säga
) och jag ifrågasätter mig själv som hästmänniska helt och hållet just nu! Tycker att jag haft lite samma problem med mina tidigare hästar också, just det här att hästen istället för att arbeta lägger ner energi på att slippa arbeta! Eller är det bara det att jag som ryttare inte är tillräckligt smart (duktig) och hästarna känner att de kan komma undan och då gör de det?
(Har kontaktat sadelutprovare för att kolla sadeln, och faktiskt även bokat tid på klinik för koll så att han inte har ont, så långt har tanken satt sig!)
Reflektioner?
Snälla moderator, låt tråden ligga kvar på dressyr, eftersom det är dressyrryttarnas reflektioner jag vill höra...
Just nu rids han av en duktig medryttare 4 dagar per vecka, vilar 1 dag och så rider jag 2 dagar (bebis). Ute i skogen ofta, medryttaren tränar för tränare ca 1 g/vecka. Hoppas ibland, men inte regelbundet.
Men till min fråga: hur gör ni andra för att få hästen att tycka att det är roligt med dressyr? Eller har ni alla andra hästar som ställer upp varje pass med samma glädje och arbetsvilja? Detta börjar gå mig på nerverna (som man brukar säga
(Har kontaktat sadelutprovare för att kolla sadeln, och faktiskt även bokat tid på klinik för koll så att han inte har ont, så långt har tanken satt sig!)
Reflektioner?

Snälla moderator, låt tråden ligga kvar på dressyr, eftersom det är dressyrryttarnas reflektioner jag vill höra...
Senast ändrad: