Motivera ungdomar till arbete / studier

Texaz

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, vilka medel kan man ta till för att motivera ungdomar att ta tag i sitt liv och inse att det finns möjligheter?

Nu tänker jag främst de som inte har någon fullständig gymnasieutbildning, och som av olika anledningar inte kommit in på arbetsmarknaden.

Det är helt fritt, alltså kan innefatta i stort sett alla slags aktiviteter....

Förslag?
 
Det finns ju en hel del jobb som inte kräver någon utbildning. Säljare, primärt, med usla villkor och lön men det är Något.
 
Ja, som rubriken säger, vilka medel kan man ta till för att motivera ungdomar att ta tag i sitt liv och inse att det finns möjligheter?

Nu tänker jag främst de som inte har någon fullständig gymnasieutbildning, och som av olika anledningar inte kommit in på arbetsmarknaden.

Det är helt fritt, alltså kan innefatta i stort sett alla slags aktiviteter....

Förslag?
Förklara hur livet kan komma att se ut som följd av olika val. Ge stöd i funderingar kring önskemål om framtiden, visa på möjliga vägar. Uppmuntra, stötta, belöna delmål och slutmål.
 
Ja, som rubriken säger, vilka medel kan man ta till för att motivera ungdomar att ta tag i sitt liv och inse att det finns möjligheter?

Nu tänker jag främst de som inte har någon fullständig gymnasieutbildning, och som av olika anledningar inte kommit in på arbetsmarknaden.

Det är helt fritt, alltså kan innefatta i stort sett alla slags aktiviteter....

Förslag?
Det är ju en väldigt bred fråga så svårt att ge bra allmänna svar. Men spontant skulle jag ta reda på varför ungdomen inte vill och vad det är personen inte vill.

Är det studier som inte funkar så visa på vägar som inte kräver tex gymnasiet.
Vill man varken jobba eller studera så skulle jag fråga varför. Mår personen inte bra? Saknar självförtroende? Hur tänker sig personen sitt liv i framtiden?
 
Ja, som rubriken säger, vilka medel kan man ta till för att motivera ungdomar att ta tag i sitt liv och inse att det finns möjligheter?

Nu tänker jag främst de som inte har någon fullständig gymnasieutbildning, och som av olika anledningar inte kommit in på arbetsmarknaden.

Det är helt fritt, alltså kan innefatta i stort sett alla slags aktiviteter....

Förslag?
Tvinga ungdomen att jobba med någonting riktigt själadödande ett år eller två. Inget jobb = inga pengar = ingen mat, el, tv, dator osv. Det är inget val utan så världen fungerar. Gå sen på mässor, besöksdagar för universitet/yrkesutbildningar och liknande där det framkommer att utbildning gör så att man både kan få ett jobb som är roligt och bättre betalt. Se till att personen sen får hjälp med studier, studieupplägg/teknik osv.
 
Ja, som rubriken säger, vilka medel kan man ta till för att motivera ungdomar att ta tag i sitt liv och inse att det finns möjligheter?

Nu tänker jag främst de som inte har någon fullständig gymnasieutbildning, och som av olika anledningar inte kommit in på arbetsmarknaden.

Det är helt fritt, alltså kan innefatta i stort sett alla slags aktiviteter....

Förslag?
Det finns nog lika måna svar som ungdomar.
Det finns ju alltid en anledning. Psykisk ohälsa, tappat hopp, ren lättja, oföretagsamhet - ja, nästan vad som helst.

Det kommunala aktivitetsansvaret gäller för ungdomar som hoppat av eller aldrig startat gymnasiet. Jag skulel kunna tänka mig att det finns statistik och erfarenheter vad som gett resultat i olika kommuner.
 
Ja, som rubriken säger, vilka medel kan man ta till för att motivera ungdomar att ta tag i sitt liv och inse att det finns möjligheter?

Nu tänker jag främst de som inte har någon fullständig gymnasieutbildning, och som av olika anledningar inte kommit in på arbetsmarknaden.

Det är helt fritt, alltså kan innefatta i stort sett alla slags aktiviteter....

Förslag?

Tror att frågan beror mycket på ur vilket perspektiv du tänker dig? Är det vad en förälder kan göra? En släkting? Kommunen? Samhället? Osv osv.

Utöver det så spelar det nog stor roll på vad ungdomen i fråga gör istället för att studera eller arbeta. Stirrar hen in i väggen hela dagarna? Spelar TV-spel? Rånar pensionärer och säljer knark?
 
Friheten i att tjäna egna pengar så att man kan styra sitt liv dit man vill?
Har motiverat många med det.

Jag informerade mina barn att sa lange de bodde hemma och/eller vi forsorjde dem sa hade vi ocksa sista ordet i vad de kunde och inte kunde gora. :) Det var en mycket bra motivation ... de har alltid varit valdigt hansynsfulla och accepterat vara regler (som, sa klart, varit reasonable) men jobbat pa for att kunna forsorja sig sjalva och bli helt sjalvstandiga.
 
Tror att frågan beror mycket på ur vilket perspektiv du tänker dig? Är det vad en förälder kan göra? En släkting? Kommunen? Samhället? Osv osv.

Utöver det så spelar det nog stor roll på vad ungdomen i fråga gör istället för att studera eller arbeta. Stirrar hen in i väggen hela dagarna? Spelar TV-spel? Rånar pensionärer och säljer knark?
Är mest ur ett samhällsperspektiv, handlar om ett ev jobb för att motivera ungdomar
 
1 - 2 år på folkhögskola, beroende på när hen hoppade av gymnasiet. Välj skola utifrån intresse, finns massvis med olika inriktningar. Själ gick jag musik/teater inriktning på Geijerskolan i Ransäter, Dalarna. det gav mig behörighet till högskola/universitet.
 
Så det finns alltså ingen framtid alls??? Jag är 54, och ser mycket som ger framtidstro.
Känner sorg över att du gett upp😢
Inget jag vill förmedla till inga människor som behöver motiveras 😮
Har för mig att du är djupt religiös, kanske din framtidsutsikt beror på det?
 
Är mest ur ett samhällsperspektiv, handlar om ett ev jobb för att motivera ungdomar
Alltså, det finns ju inget allmängiltigt svar, tricket är ju att hitta vad som får just den individen att gå igång. För en del är det att visa olika vägar till studier eller jobb. En del får man ösa pepp över för minsta framsteg, en del motiveras av att kunna dra in pengar till prylar andra för friheten och möjligheten att flytta hemifrån och kunna bestämma själva. En del behöver få starta etappsvis Och för en del krävs det en spark där bak och för vissa ligger motivation i att slippa mig...

Det är ju det roliga, att försöka hitta rätt...
 
En ungdom jag känner, som precis gått ut gymnasiet med bra betyg men som vill jobba ihop pengar till en lång resa, fick jobb dels hos hemtjänsten och dels i äldrevården. De jobben är lätta att få men är en rejäl ögonöppnare. Inte många tonåringar vill torka avföring varje dag och konfronteras med aggressiva senildementa. Jag är mäkta imponerad över hur denna tonåring håller ut, men det har också gett en rejäl motivation till att utbilda sig och verkligen satsa på en typ av jobb som hen vill ha. Ett wake up call.

(Jag är också mäkta imponerad och full av aktning inför de som viger sina liv åt jobb av det här slaget, det är extremt viktiga och betydelsefulla jobb, men inget vem som helst väljer som karriär. Ja, det är väl "mer" än en karriär...)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
20 624
Senast: Klara
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 891
Senast: Habina
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp