Bukefalos 28 år!

Motorvärmare vs miljö

Snubbelfot

Trådstartare
Min avdelning på jobbet (landsting) skall byta våra tjänstebilar/poolbilar. Ett skallkrav från beställarorganisationen är att det skall vara miljöbilar. Där har vi som användare nu fått avslag på våra önskemål om dieselvärmare i bilarna, eftersom det diskvalificerar en bil från miljöbilsstatus...
I verkligheten finns ingen möjlighet att använda elektrisk motorvärmare; bilarna används till och från många olika platser och inte någonstans finns motorvärmaruttag. I de befintliga bilarna finns dieselvärmare, vilket förstås är suveränt både ur komfort- och miljösynpunkt. Föreställer jag mig. Eller kan det vara så att (lagom) användning av diesel-/bensinvärmare faktiskt är miljömässigt sämre än att låta bli? Någon insatt?
(I praktiken kommer bilar utan dieselvärmare att stå på tomgång 5-10 minuter på vintermorgnar, vilket förstås tveklöst är sämre än att använda diesel-/bensinvärmare, men så långt tänker naturligtvis inte vår beställarorganisation.)
 
Bästa är kupéfläktar och motorvärmare, då är inte bilen kall när man startar den och drar inte så mycket bränsle. Det är snällare mot motorn också.
Synd bara att det inte finns uttag för det, annars hade det lätt varit det optimala i och med miljöbilar.
 
Bästa är kupéfläktar och motorvärmare, då är inte bilen kall när man startar den och drar inte så mycket bränsle. Det är snällare mot motorn också.
Synd bara att det inte finns uttag för det, annars hade det lätt varit det optimala i och med miljöbilar.
Absolut, frågan här var väl mer jämförelsen mellan el- och bränsledrivna värmare. :up:
 
Absolut, frågan här var väl mer jämförelsen mellan el- och bränsledrivna värmare. :up:
Tja, jag skulle gissa på att om elen kommer från miljövänlig tillverkning av el (vind, vattenkraft) är den nog mycket bättre än ett bränsledrivet alternativ. Dock tror jag inte att det är bättre om elen kommer från kärnkraft, kolkraft. Det är min spontana reflektion, vet inte om det finns källor på det som kan styrka eller motbevisa.
 
Bästa är kupéfläktar och motorvärmare, då är inte bilen kall när man startar den och drar inte så mycket bränsle. Det är snällare mot motorn också.
Bästa är kupéfläktar och motorvärmare, minus kupéfläktar - då miljön struntar i hur klimatet är i kupén, utan det är mer feelgood för föraren.
 
Min avdelning på jobbet (landsting) skall byta våra tjänstebilar/poolbilar. Ett skallkrav från beställarorganisationen är att det skall vara miljöbilar. Där har vi som användare nu fått avslag på våra önskemål om dieselvärmare i bilarna, eftersom det diskvalificerar en bil från miljöbilsstatus...
I verkligheten finns ingen möjlighet att använda elektrisk motorvärmare; bilarna används till och från många olika platser och inte någonstans finns motorvärmaruttag. I de befintliga bilarna finns dieselvärmare, vilket förstås är suveränt både ur komfort- och miljösynpunkt. Föreställer jag mig. Eller kan det vara så att (lagom) användning av diesel-/bensinvärmare faktiskt är miljömässigt sämre än att låta bli? Någon insatt?
(I praktiken kommer bilar utan dieselvärmare att stå på tomgång 5-10 minuter på vintermorgnar, vilket förstås tveklöst är sämre än att använda diesel-/bensinvärmare, men så långt tänker naturligtvis inte vår beställarorganisation.)

Finns det ingen möjlighet att montera motorvärmaruttag där bilarna har sin bas och utgår från?
Då slipper man i alla fall tomgångskörningen på morgonen.
 
Finns det ingen möjlighet att montera motorvärmaruttag där bilarna har sin bas och utgår från?
Jodå, praktisk möjlighet finns det nog men jag har svårt att se att det kommer att ske i verkligheten, åtminstone inte innan nästa leasingperiod är över. Landstingsorganisation.
 
Nu vet jag inte om jag missförstått frågan, men menar beställaren att det inte finns miljöbilar med inbyddg diselvärmare?
 
Nu vet jag inte om jag missförstått frågan, men menar beställaren att det inte finns miljöbilar med inbyddg diselvärmare?
Ja, det är tydligen så.
Åtminstone inte från de leverantörer (VW, Volvo) och de modeller som är upphandlade till oss.
 
Det blir en miljövinst att ha motorvärmaren på 1/2 timme innan start så fort temperaturen går ner under +5 grader.
Att det sedan blir en samhällsvinst om folk sätter sig i en väl uppvärm is & imfri bil.
Färre sjukskrivningar o färre olyckor.

Plus, att känslan av att kliva in i en bil som är 25 grader varm när det är 25 grader kallt ute är rätt go :)
 
Nästan ett måste att ha igång bilen under tiden man skrapar rutorna annars immar bilen igen från insidan när man startar den.
slå på ac;n, stäng av ingående luft, fläkten på 1/2 fart , defr. och veva ner en sidoruta ca 10 cm.
så driver bilen ut fukten mens du skrapar, ps med motorn igång ;)
 
slå på ac;n, stäng av ingående luft, fläkten på 1/2 fart , defr. och veva ner en sidoruta ca 10 cm.
så driver bilen ut fukten mens du skrapar, ps med motorn igång ;)

Fast man ska ju inte ha igång motorn när man skrapar rutorna :angel:

Det som gör att bilen immar igen är ju våran utandningsluft.... :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp