Bukefalos 28 år!

Motröstning 2014: Vilket parti ogillar du allra mest?

Vilket parti ogillar du allra mest?

  • Socialdemokraterna

    Röster: 3 1,4%
  • Moderaterna

    Röster: 6 2,8%
  • Kristdemokraterna

    Röster: 5 2,3%
  • Vänsterpartiet

    Röster: 17 7,9%
  • Folkpartiet

    Röster: 0 0,0%
  • Sverigedemokraterna

    Röster: 154 71,6%
  • Feministiskt initiativ

    Röster: 26 12,1%
  • Miljöpartiet

    Röster: 4 1,9%
  • Centerpartiet

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    215
  • Omröstning stängd .
Nej men det är ett diskussionsforum och det är företeelsen jag hänger upp mig på. Sen är det det jag uppfattar som ett försvar från din sida jag angriper.
Nja, snarare är det så att jag förklarar varför jag tyckte det var kul. Eftersom jag ser SD som totalt osympatiska. Sen försvarar jag inte hennes handlade, utan förklarade varför jag tyckte det var kul. Men inte rätt. Kan faktiskt inte se att jag en enda gång skrivit att jag tycker hon gjorde rätt.
Du däremot uppfattar det så, men jag har inte skrivit det.
 
När jag gick in i tråden och röstade kunde jag se statistiken över vilka som röstat, men nu funkar inte det längre :confused: Slutar det fungera när man röstar själv?!
 
Det är väl intressant? Att folk ogillar t ex svenskarnas parti och kristna värdepartiet goes without saying. Partier i marginalen väcker mer anstöt. I så fall hade jag velat kunna välja två eller tre alternativ.

Jag har väl inte sagt att det inte är intressant? Men det är väl egentligen en ickefråga. Det är väl lika mycket goes without saying att SD "vinner" alla omröstningar av denna karaktär :)
 
Eller så kan man göra som min kusin, hon tog SDs alla valsedlar och la i sin handväska under EU-valet, och gick lugnt ut efter att ha röstat. Så ja, det blir ju typ en motröstning då.

Vilket borde göra föga nytta eftersom de som övervakar det hela ska se till att det finns röstsedlar från alla (inte de allra pyttigaste men jag vet inte riktigt vart gränsen går) partier.
 
Jag har väl inte sagt att det inte är intressant? Men det är väl egentligen en ickefråga. Det är väl lika mycket goes without saying att SD "vinner" alla omröstningar av denna karaktär :)

På det sista. Nja. Det finns en uppfattning hos många som väljer SD och läser Avpixlat att de har ett mycket större stöd hos vanligt folk än vad opinionssiffrorna visar. Till och med brukar en vanlig utsaga vara, "så här tycker de flesta egentligen", när man kommer med nåt hatiskt eller rasistiskt uttalande. När det i själva verket är så att "vanligt" folk ogillar partiet i en mycket, mycket hög utsträckning.

Bukefalos tycks så här långt ligga i linje med folkopinionen i rangordningen av ogillandet, men lite mer tydligt anti-SD. Liknande undersökningar genomförda annorstädes brukar placera SD på 50-70 % ogillande och här är vi snarare uppe mot 75-80%.
 
Jag är inte så säker. Den uppenbart bästa strategin att stödja ett parti eller block är givetvis att rösta FÖR dem. Det är de som inte kan komma fram till ett parti att rösta på som kan motrösta för att ändå få ett värde av sin röst. De är nog inte så intresserade av politiska rävspel och taktikröstande. En motröst - som funkar i dagens röstsystem - blir kraftigt utspädd i sin effekt jämfört med en röst för ett parti, ska man komma ihåg. Men den har ett demokratiskt värde vid mandatfördelningen, till skillnad fr.

Fast jag trodde att det gällde nettodemokrati så som det beskrevs i DN, att varje väljare får två röster var. En för och en emot. Inte att man fick välja mellan att lägga en förröst eller en motröst.
 
Förutom att det skulle leda till taktikröstande, tror jag att det skulle kunna leda till att ngt ännu extremare parti kommer in i riksdagen. Risken är att något obskyrt parti som ingen lägger ngn motröst på lyckas skrapa ihop sådant stöd att deras nettoresultat blir förhållandevis stort (eller i vart fall tillräckligt stort).
 
Fast jag trodde att det gällde nettodemokrati så som det beskrevs i DN, att varje väljare får två röster var. En för och en emot. Inte att man fick välja mellan att lägga en förröst eller en motröst.

Nej, det jag beskriver är vad man kan göra inom dagens system för att utnyttja sin demokratiska makt även om man inte klarar att välja ett parti att rösta på. Det är annars absolut mest effektivt.

Blankrösteri och soffliggande är helt effektlöst. Då kan man istället motrösta på det sätt jag beskrivit, som ett alternativ. Redan i valet den 14 september 2014.
 
På det sista. Nja. Det finns en uppfattning hos många som väljer SD och läser Avpixlat att de har ett mycket större stöd hos vanligt folk än vad opinionssiffrorna visar. Till och med brukar en vanlig utsaga vara, "så här tycker de flesta egentligen", när man kommer med nåt hatiskt eller rasistiskt uttalande. När det i själva verket är så att "vanligt" folk ogillar partiet i en mycket, mycket hög utsträckning.

Bukefalos tycks så här långt ligga i linje med folkopinionen i rangordningen av ogillandet, men lite mer tydligt anti-SD. Liknande undersökningar genomförda annorstädes brukar placera SD på 50-70 % ogillande och här är vi snarare uppe mot 75-80%.

Har du några siffror som backar upp det?

Sifo har presenterat en opinionsundersökning som visar att 44% av svenska befolkningen tycker vi har tagit emot för många invandrare och 36% tycker att vi har tagit emot tillräckligt många. Alltså 80% stödjer en mer extrem invandringspolitik än den som SD idag för, vilket visar det löjeväckande att påstå att SD är extrema på något sätt.

10% anser att vi borde ta emot fler. 10% vet ej.
(svt.se)
 
Har du några siffror som backar upp det?

Sifo har presenterat en opinionsundersökning som visar att 44% av svenska befolkningen tycker vi har tagit emot för många invandrare och 36% tycker att vi har tagit emot tillräckligt många. Alltså 80% stödjer en mer extrem invandringspolitik än den som SD idag för, vilket visar det löjeväckande att påstå att SD är extrema på något sätt.

10% anser att vi borde ta emot fler. 10% vet ej.
(svt.se)

http://www.dn.se/valet-2014/svagt-stod-for-sd-och-fi-vid-en-nettokrati/

Tidigare siffror är tagna från de ogillande undersökningar som kallats SOM-undersökningar och där har SD ramlat in på 60-70% ogillande. Senaste är dock lite bedagad datummässigt, därför är det intressant med nya siffror.
 
Har du några siffror som backar upp det?

Sifo har presenterat en opinionsundersökning som visar att 44% av svenska befolkningen tycker vi har tagit emot för många invandrare och 36% tycker att vi har tagit emot tillräckligt många. Alltså 80% stödjer en mer extrem invandringspolitik än den som SD idag för, vilket visar det löjeväckande att påstå att SD är extrema på något sätt.

10% anser att vi borde ta emot fler. 10% vet ej.
(svt.se)

Självklart är SD extrema. Det är bara att läsa partiprogrammet. På mer än ett sätt. Ett ultrakonservativt, rasistiskt parti med en grundläggande skev människosyn som inte hör ett modernt samhälle till.
 
Självklart är SD extrema. Det är bara att läsa partiprogrammet. På mer än ett sätt. Ett ultrakonservativt, rasistiskt parti med en grundläggande skev människosyn som inte hör ett modernt samhälle till.

Hm även om, jag säger om SD är ett "Ett ultrakonservativt, rasistiskt parti" så ändrar det väl inte de uppfattningar som kommer i dagen i SIFOS undersökning, den OLDIE talar om.
Din inställning börjar passa det en tysk skrev för många år sedan: "-att folket förlorat regeringens tillit" "-Skulle det då inte vara enklare om regeringen upplöste folket och valde ett annat?"

Så länge vi inte objektivt tar tag i problemet, samt redovisar kostnaderna för varje alternativ
Och det på ett trovärdigt vis så kommer vi, dvs vi som stöder "de gamla" partierna att binda ris åt vår rygg.

Det verkar som att Reinfeld nu lättar lite på för-låten, frågan om han blir förlåten av media och kollegor i riksdagen.
 
Invandringsfrågan är inte den enda där SD är extrema.
SD är extremt konservativa och vill begränsa aborträtten och i övrigt driva en stark anti-feminism. (eller; "en feminism som inte har med jämlikhet mellan könen att göra". Suck! Hjärnsläpp, ordbajseri och noll koll.)
Tillsammans med att upphöja en viss religion som bättre än andra.
Och femton andra saker som väcker ganska starkt motstånd, helt oavsett invandringsfrågan.
Hyfsat likt KD, men mer extremt på nästan varje punkt.

Så motståndet är inte enbart koncentrerat till invandringsfrågan, även om en stor del är det, eftersom det blir som allra tydligast i den frågan vilken otäck människosyn som är drivkraften bakom politiken.

Faktum kvarstår, 50% av folket svarar SD på vilket parti de skulle vilja lägga en minusröst på. Nästa två på listan (Moderaterna och F!) väcker ett starkaste ogillande hos 11%. De är inte på samma skala när det gäller ogillande.
 
Invandringsfrågan är inte den enda där SD är extrema.
SD är extremt konservativa och vill begränsa aborträtten och i övrigt driva en stark anti-feminism. (eller; "en feminism som inte har med jämlikhet mellan könen att göra". Suck! Hjärnsläpp, ordbajseri och noll koll.)
Tillsammans med att upphöja en viss religion som bättre än andra.
Och femton andra saker som väcker ganska starkt motstånd, helt oavsett invandringsfrågan.
Hyfsat likt KD, men mer extremt på nästan varje punkt.

Så motståndet är inte enbart koncentrerat till invandringsfrågan, även om en stor del är det, eftersom det blir som allra tydligast i den frågan vilken otäck människosyn som är drivkraften bakom politiken.

Faktum kvarstår, 50% av folket svarar SD på vilket parti de skulle vilja lägga en minusröst på. Nästa två på listan (Moderaterna och F!) väcker ett starkaste ogillande hos 11%. De är inte på samma skala när det gäller ogillande.
Men det tråkiga är ju, att i verkliga livet så är det inte ogillande som räknas utan gillande i forma av avgivna röster och där hamnar väl SD på en 10 %
 
Men det tråkiga är ju, att i verkliga livet så är det inte ogillande som räknas utan gillande i forma av avgivna röster och där hamnar väl SD på en 10 %

Ogillande räknas i verkliga livet. Det är en stor anledning till att ingen vill ta i idioterna med tång, deras politik är starkt ogillad av folket. Därför blir de utan inflytande oavsett valresultat. Det är vad som gäller i verkliga livet.
 
Ogillande räknas i verkliga livet. Det är en stor anledning till att ingen vill ta i idioterna med tång, deras politik är starkt ogillad av folket. Därför blir de utan inflytande oavsett valresultat. Det är vad som gäller i verkliga livet.

Det skulle jag inte vara så bombsäker på alls.
Men som en fotnot så är det ju intressant att Reinfeldt medgav att invandringen medför kostnader, något som samtliga partier förfäktat i 20 år att den inte gör. Och dessutom ber folket att uthärda de umbäranden som kommer av detta. Det är ju intressant för alla sjuka, pensionärer, utförsäkrade, arbetslösa och Fas3 are att få veta att regeringen tänker skita totalt i deras situation. Hur det ska finansieras är ju intressant och sjobergas svammel i den andra tråden om finansiering får nog betraktas som snömos.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp