Bukefalos 28 år!

Motröstning 2014: Vilket parti ogillar du allra mest?

Vilket parti ogillar du allra mest?

  • Socialdemokraterna

    Röster: 3 1,4%
  • Moderaterna

    Röster: 6 2,8%
  • Kristdemokraterna

    Röster: 5 2,3%
  • Vänsterpartiet

    Röster: 17 7,9%
  • Folkpartiet

    Röster: 0 0,0%
  • Sverigedemokraterna

    Röster: 154 71,6%
  • Feministiskt initiativ

    Röster: 26 12,1%
  • Miljöpartiet

    Röster: 4 1,9%
  • Centerpartiet

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    215
  • Omröstning stängd .

sjoberga

Trådstartare
I den andra tråden har vi diskuterat motröstning och att det faktiskt är möjligt att rösta mot ett parti i valet, om man inte kan bestämma sig för att rösta för ett parti. Inom nuvarande system.

Metoden är att ta ALLA valsedlar, sortera bort de mest ogillade, och sedan lotta bland de återstående och lämna in den rösten. Så kan man, som tydligen många svenskar säger om tidigare val, med gott hjärta säga att man inte vet vad man röstade på - utom att det i alla fall inte var XYZ-partiet.

Det här sättet ger din röst ett värde i demokratisk anda, mot det parti du valt bort. Istället för att blankrösta eller soffligga som ger exakt noll effekt och räknas som ogiltig röst respektive finns inte alls.

Vilket parti vill du allra helst inte ska ha något inflytande över vår riksdag?

Så får vi se hur vi ligger till i förhållande till Nettokrati-artikelns siffror.
 
Jag tror det är en ganska stor skillnad mellan vilket parti personer ogillar mest och vilket de hade motröstat på. Motröstning, mer än förröstning, tror jag leder till taktikröstande.
 
Kan någon förklara vad är motröstning :confused;??

"Metoden är att ta ALLA valsedlar, sortera bort de mest ogillade, och sedan lotta bland de återstående och lämna in den rösten. Så kan man, som tydligen många svenskar säger om tidigare val, med gott hjärta säga att man inte vet vad man röstade på - utom att det i alla fall inte var XYZ-partiet."
 
Jag tror det är en ganska stor skillnad mellan vilket parti personer ogillar mest och vilket de hade motröstat på. Motröstning, mer än förröstning, tror jag leder till taktikröstande.

Jag är inte så säker. Den uppenbart bästa strategin att stödja ett parti eller block är givetvis att rösta FÖR dem. Det är de som inte kan komma fram till ett parti att rösta på som kan motrösta för att ändå få ett värde av sin röst. De är nog inte så intresserade av politiska rävspel och taktikröstande. En motröst - som funkar i dagens röstsystem - blir kraftigt utspädd i sin effekt jämfört med en röst för ett parti, ska man komma ihåg. Men den har ett demokratiskt värde vid mandatfördelningen, till skillnad från att ligga hemma på soffan eller blankrösta.
 
Det värsta med Sd är att dess existens gör att Kd framstår som ett helt rimligt och normalt parti, tycker jag.

Jag blev också väldigt förvånad över Nettokrati-undersökningen där KD inte fick nästan något ogillande alls trots deras ultrakonservatism. Men förklaringen är nog helt enkelt att det finns ett parti som är ytterligare lite konservativt och dessutom är ogillat av minst en stark anledning till.
 
Märkliga alternativ. De partier jag ogillar mest finns inte ens med att välja på.

Röstningen nu blir ju inte "vilket parti ogillas mest", utan "vilket parti av de som gillas mest ogillas mest". Vad ett sådant resultat visar har jag faktiskt ingen aning om.
 
Märkliga alternativ. De partier jag ogillar mest finns inte ens med att välja på.

Röstningen nu blir ju inte "vilket parti ogillas mest", utan "vilket parti av de som gillas mest ogillas mest". Vad ett sådant resultat visar har jag faktiskt ingen aning om.

Jag tog samma partier som Nettokrati-artikeln. Dvs de som har en chans att komma in i riksdagen vid valet. De andra behöver inte motröstas, det klaras av ändå.
 
Ja, motviljan mot Kd sammanfaller ju med motviljan mot Sd ideologiskt, men så är Sd dessutom rasistiskt. Samhällskonservatismen har de ju i stora delar gemensam. Så det är väl samma personer som starkt ogillar båda, antar jag.
 
@Breaktown Jag tycker snarare att det är en del av problemet att massmedia i så hög grad nu skjuter in sig på tex Svenskarnas Parti som Det Värsta Partiet. Om jag trodde på konspirationsteorier, skulle jag tro att det är för att man vill bidra till att göra Sd mer rumsrent.
 
Eller så kan man göra som min kusin, hon tog SDs alla valsedlar och la i sin handväska under EU-valet, och gick lugnt ut efter att ha röstat. Så ja, det blir ju typ en motröstning då.
Att sabotera andra partier vid val är ett kart lagbrott om inte annat så visar det vilken respekt man har för demokratiska processen.

Om alla gjorde så, så skulle det ju knappast finnas några röstsedlar oavsett vilket parti du vill ha sedlar till för din egen röst.
 
I den andra tråden har vi diskuterat motröstning och att det faktiskt är möjligt att rösta mot ett parti i valet, om man inte kan bestämma sig för att rösta för ett parti. Inom nuvarande system.

Metoden är att ta ALLA valsedlar, sortera bort de mest ogillade, och sedan lotta bland de återstående och lämna in den rösten. Så kan man, som tydligen många svenskar säger om tidigare val, med gott hjärta säga att man inte vet vad man röstade på - utom att det i alla fall inte var XYZ-partiet.

Det här sättet ger din röst ett värde i demokratisk anda, mot det parti du valt bort. Istället för att blankrösta eller soffligga som ger exakt noll effekt och räknas som ogiltig röst respektive finns inte alls.

Vilket parti vill du allra helst inte ska ha något inflytande över vår riksdag?

Så får vi se hur vi ligger till i förhållande till Nettokrati-artikelns siffror.

Det värsta är att jag har flera partier i "skulhinken" Några nationalistiska och några internationalistiska.

Sedan anser jag att SD, V och FI ska sitta i utvisningsbåset...Ä fan det är bättre att rösta på det parti jag gillar, då är det bara ett att hålla reda på.
 
Min spontana tanke blir alltid Kristdemokraterna, jag blir verkligen på dåligt humör av att se personer från det partiet i media osv. Sverigedemokraterna ogillar jag också starkt, men de skrattar jag mest åt eftersom de inte känns som ett ordentligt parti.
 
@Petruska
Jag har nog bara stött på Svenskarnas parti en gång i media, i svd-artikeln med Soran Ismail. Jag tycker inte direkt att den artikeln satte SD i godare dager. Men det kanske är så att massmedia i hög grad fokuserar på Svenskarnas parti bara att jag har missat det.Nu var iofs Svenskarnas parti bara ett av ett gäng partier jag anser vara värre än SD..

Jag tyckte mest att frågeställningen var märklig. Det som efterfrågas är ju snarare "Vilket parti av de som idag har en hyfsat realistisk chans att komma in i riksdagen gillas du minst".
 
Att sabotera andra partier vid val är ett kart lagbrott om inte annat så visar det vilken respekt man har för demokratiska processen.

Om alla gjorde så, så skulle det ju knappast finnas några röstsedlar oavsett vilket parti du vill ha sedlar till för din egen röst.
Ja, jag skulle inte gjort så eftersom det inte går ihop med min demokratiska tro. Men hon gjorde så.
 
@Petruska
Jag har nog bara stött på Svenskarnas parti en gång i media, i svd-artikeln med Soran Ismail. Jag tycker inte direkt att den artikeln satte SD i godare dager. Men det kanske är så att massmedia i hög grad fokuserar på Svenskarnas parti bara att jag har missat det.Nu var iofs Svenskarnas parti bara ett av ett gäng partier jag anser vara värre än SD..

Jag tyckte mest att frågeställningen var märklig. Det som efterfrågas är ju snarare "Vilket parti av de som idag har en hyfsat realistisk chans att komma in i riksdagen gillas du minst".

Fast det är ju inte ett obskyrt och ovanligt urval vi pratar om. Det är samma urval som media har gjort hela året och kommer att göra fram till valdagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp