Mugg, solbränd... Eller!?

Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Alsikeklövern är svår att skilja från vitklövern i vissa fall, och kan ändra lite färg under sommaren, dessutom så kan hästarna ha ätit upp blommorna så att ni inte ser den alls längre. Hade en kompis vars häst fick yttre symptom av alsike, men ingen leverpåverkan, dock påverkade allmänt.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Jag hade plockat bort hästarna från hagen tills jag kollat om det finns giftiga växter. Om svullnaden går ner efter hagbyte så är det ju sannolikt att något finns i hagen som ger reaktionerna. Alzikeklövern är mer som rödklövern i växtsättet dvs. förgrenade själkar inte som vitklövern som bara har en själk. Blomman är som en mix av röd o vitklöver. Vit med svagt rosa ton.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Hittade Alsike... Har rivit bort alla blommor. Räcker det?? Nå annat finns inte. :) Det är praktiskt taget bara kort kort betat gräs och nånstans där de har skitit har det vuxit upp lite längre gräs som inte äts och där i hittade jag alsiken.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Hittade Alsike... Har rivit bort alla blommor. Räcker det??
Då har du nog hittat roten till det onda...

Jag brukar regelbundet gå igenom mina hagar med en trädgårdsspade i högsta hugg för att dra upp hela plantan med rot o allt för jag vill utrota skiten. Sen kastar jag rubbet i soptunnan för att inte det ska fröa av sig. Men jag har inte särskilt mycket Alsikeklöver i hagarna så det är överkomligt att rensa, nån enstaka planta här o där. En del har ju massor och då kanske det är bättre att plöja upp och så om. Hos mig växer de i de fuktigare områdena i hagen, nära diken osv.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Usch ja, jag har själv bränt mig på den tidigare, tog flera månader att läka blåsorna! =(

Min häst har också fått lite mugg på sina vita bakben, kan det inte vara vildpasternackan? Om de drar med benen genom växterna och saften kommer åt karlederna? Där är ju också känslig hud, precis som det rosa på mulen?

Hur som helst, vi överväger att spruta hela betet mot allt utom gräs nästa sommar. Trist, men vad gör man?
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Enligt min veterinär så hade de haft väldigt många fall av det i sommar, så "de" verkar inte vara helt okunniga utan det är väl som vanligt individuellt.
 
Sv: Mugg, solbränd... Eller!?

Nu är veterinärerna ändå ganska upplysta. När min häst stod på klinik för "mugg" för 7 år sedan var det väldigt mycket spekulationer hit och dit. Jag hade lite tur med en tysk/svensk veterinär som läst i en tysk tidskrift om problemet och sedan fick jag forska ganska mycket själv. Buke gav lite, då framförallt axel som fått samma bekymmer på sin häst där vi spånade, provade och exprimenterade vilt för att få såren att läka.

Men visst, tar man ut en ambulerande veterinär är det inte säkert att de har så stor kunskap, men klinikerna har koll numera skulle jag vilja säga.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp