Min absoluta go to vid envis mugg som fungerat för mig iaf.
1. Klipp rent området ordentligt. (Bara vid envis mugg som inte ger sig, provar ofta utan att klippaförst. Vid "mild" mugg behövs det inte)
2. Tvätta ordentligt, Hibiscrub när det är som värst (typ första, andra tvätten), sedan övergå till ngt mildare, jag gillar grumme såpa.
3. Försök pilla (försiktigt!) bort så många krustor som möjligt när huden är blöt UTAN att det börjar blöda.
4. Tvätta igen se nr 2.
5. Klapp-torka (dutta med ren handduk) helt torrt, viktigt!
6. Smörj in med idomin på kvarvarande krustor, Manuka honoung på om de är några som ändå börjat blöda.
7. Dränk en binda i olja och lägg över muggen, bandagera över natten.
Om möjligt upprepa steg 2-6 på morgonen innan utsläpp. Om inte låt bindan sitta 1-3h iaf och gör sedan steg 2-6.
Upprepa tills mugg helt borta. Försök fasa ut tvätten så snart alla krustor är borta, sluta även med olja bindan.
Brukar räcka med att göra det i 2-3 dagar. Därefter fortsätt smörja huden tills all muggen är helt borta. Se över foder, hage och box, försök hålla benet rent och torrt för och undvika återfall.
Har muggen precis dykt upp och är mild räcker det ofta med att göra steg 2-6, en till max två gånger så försvinner det.
Både Axel och Zarre hade lätt o få mugg, hann prova många varianter. Denna har fungerat absolut bäst och snabbast.
Tror jag fick med allt korrekt nu