Ainon

Trådstartare
Hur förhindrar man mullvadarna att ge enns fina gräsmatta böldpest?

Ser hemskt ut :crazy:
 
Sv: Mullvadar

Finns det mullvadar i Norrland?

Jag trodde att det var en typisk grej för södra Sverige.
 
Sv: Mullvadar

Det är inte sork du har? Metallpinnar nedslagna i marken är effektivt mot sork, de ska tydligen ge någon form av vibrationer i marken som gör att sorkar (och mullvadar om det nu mot förmodan skulle vara det) tar sitt pick och pack och flyttar. Min sambos pappa prövade det i hans söndergrävda trädgård och det fungerade över förväntan.
 
Sv: Mullvadar

Finns det mullvadar i Norrland?

Jag trodde att det var en typisk grej för södra Sverige.

Nej men i skåneland där en del av familjen bor.
Här i Norr finns inga mullvadar, lite svårt att gräva och inte frysa ihjäl när tjälen sätter in.
 
Sv: Mullvadar

Det är inte sork du har? Metallpinnar nedslagna i marken är effektivt mot sork, de ska tydligen ge någon form av vibrationer i marken som gör att sorkar (och mullvadar om det nu mot förmodan skulle vara det) tar sitt pick och pack och flyttar. Min sambos pappa prövade det i hans söndergrävda trädgård och det fungerade över förväntan.

Öhmn, vi antog bara att det var mullvadar :o Gräsmattorna är som fulla med jordhögar ca 20-50cm i diameter

Låter som en enkel åtgärd :), är det meningen att man regelbundet ska gå och banka på metallpinnarna?
 
Sv: Mullvadar

Nej men i skåneland där en del av familjen bor.

Det förklarar saken!

Jag tycker att det är lite gulligt, nästan rörande, med de där små jordhögarna. Men kanske krävs det en viss distans till det hela för att de känslorna ska uppstå?

I min blålera trivs ju inte heller sådana där små grävare.
 
Sv: Mullvadar

Det förklarar saken!

Jag tycker att det är lite gulligt, nästan rörande, med de där små jordhögarna. Men kanske krävs det en viss distans till det hela för att de känslorna ska uppstå?

I min blålera trivs ju inte heller sådana där små grävare.

EN eller två kanske är gulligt men när trädgårdar har minst 1 hög per kvm i hela trädgården är det inte lika trevligt :crazy:
 
Sv: Mullvadar

är det meningen att man regelbundet ska gå och banka på metallpinnarna?

Det finns lite olika varianter. En är att banka ned ett par järnpinnar som sticker upp en bit ur marken. Längst upp så sätter man en propeller (som en vindsnurra). Då blir det automatiskt vibrationer ned i marken när det blåser.
 
Sv: Mullvadar

När jag köpte mitt hus så bodde det många effektiva sorkar där i jorden :cool: jag tryckte ner krossad vitlök i alla ingångar som jag kunde hitta och faktum är att jag inte haft en enda sorkhög på 10 år :D
 
Sv: Mullvadar

Dina vitlökar påminner mig om att sambons pappa även försökte att odla några lökväxter - blommor, inte matlök - i trädgården i syfte att mota bort sorken. Tydligen skulle rötterna i löken utsöndra någon odör som sorkar inte gillar. Sambons pappas sorkar hade dock inte hört talas om detta, utan åt glatt upp både lökar och de få blommor som överlevde.

Jag minns inte vad det var för växter, men det kanske inte spelar så stor roll med tanke på att det inte tycktes fungera.
 
Sv: Mullvadar

EN eller två kanske är gulligt men när trädgårdar har minst 1 hög per kvm i hela trädgården är det inte lika trevligt :crazy:

Kan det vara grävling kanske? De brukar vara duktiga på att perforera gräsmattor när de gräver. De brukar kunna identifieras på sina toalettvanor, gärna i anslutande område till där de gräver, då man kan hitta ett toalettområde med pluttar utlagda som om de var ett memoryspel. Grävlingar har viss förkärlek för att bosätta sig under hus, och när vi hade oinbjudna gäster fick vi av luttrade grannar veta att det fanns 2 sätt att bli av med dem;
1; Elda/röka ut dem med dieselindränkta trasor.
2; Agna grävlingsburar med något riktigt illaluktande ruttet typ surströmming. Ägg eller frukt är andra ej kattlockande alternativ. De första tre veckorna brukar man få plocka ut huskatten, grannens katt, och grannen en mil borts katt ur buren, men en vacker dag sitter där en ilsken grävling bara man har tålamod. Sen kan man transportera bort den fyra fem mil bort och släppa ut den, alternativt skjuta den enligt Enligt § 23 i jaktlagen är det skyddsjakt i det här läget.

/ honung - har stiftat bekantskap med många grävlingar.
 
Sv: Mullvadar

Dina vitlökar påminner mig om att sambons pappa även försökte att odla några lökväxter - blommor, inte matlök - i trädgården i syfte att mota bort sorken. Tydligen skulle rötterna i löken utsöndra någon odör som sorkar inte gillar. Sambons pappas sorkar hade dock inte hört talas om detta, utan åt glatt upp både lökar och de få blommor som överlevde.

Jag minns inte vad det var för växter, men det kanske inte spelar så stor roll med tanke på att det inte tycktes fungera.


Google är fantastiskt :angel:

Kolla HÄR vad jag hittade. ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 387
Tjatter Är det någon som också kollar på programmet Mullvaden på kanal 5? Vem är mullvad? Vem är det inte?
2
Svar
27
· Visningar
2 146
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Hellhound
·
Trädgård & Växter Fick en/ett prickblad av min mamma som inte mått så bra. Min gissning, baserat på hennes övriga växters status, är att hon vattnat den...
Svar
2
· Visningar
370
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp