Multivariat analys/logistik regression

Neko

Trådstartare
Kort och gott, jag jobbar med min forskning (medicinsk) som är tänkt att bli några artiklar.

Det är 2 grupper där ett typ av ingrepp varit framgångsrikt eller ej. Det finns ett gäng variabler insamlade och tanken är att hitta nån/några som skiljer grupperna åt. Typ hitta felet :D och nu är jag fast! :wtf:

Pratade med min handledare som klämde ur sig "multivariat analys", problemet är att han lämnar bort alla sina beräkningar = föga hjälp :banghead: jag ska sitta med SPSS (senaste) och göra nått vettigt. Funderar på T-test rakt av men det blir galet många uträkningar. Hittade en artikel som är nära mitt område och de hade använt sig av logistik regression. Vad är det?? Vilka kriterier behöver vara uppfyllda?

Kanske ingen som kan hjälpa mig... Behövde gnälla av mig! Jag är kliniker, sitta hamra på en dator är typ asså inte det jag tycker är kul :p
 
Sv: Multivariat analys/logistik regression

Kontakta någon på den där Statistiska institutionen som säkert finns i krokarna?
 
Sv: Multivariat analys/logistik regression

Gå några statistikkurser?
Samarbeta med någon som kan?
Betala någon att göra jobbet?

Men får du hjälp här så hoppas jag du nämner Buke i Acknowledgements!

Lycka till!
 
Sv: Multivariat analys/logistik regression

jag kommer inte ihag hur man gor det i SPSS pa rak arm da jag framst anvander R, men jag kan kolla boken nar jag kommer hem :) (kanner mig ocksa lite dalig da jag har lart en massa universitets studenter hur man anvander SPSS :o ) jag skyller pa att det roligare att leka i R an SPSS for da kan du gora model improvements pa sanna har grejer :angel:

Problemed med regressions ar att du kan fa "co-linearity", att en variabel visar sig som signifikant/osignifikant for att den ar linjar med en av dem andra variablerna. Darfor bor du gora en multivariate analysis forst for att se vilka variabler "vikten" ligger pa. Dvs vilka som ar viktiga att ta med i regression analysen. Daremot ar tolkningen av multivariates valdigt subjektiv, det ar darfor bra om man har med sig nagon mer erfaren som kan titta pa resultaten.

data behandlingen ar ju det roligaste :p det ar ju da du far veta om allt arbete var vart det :D
 
Sv: Multivariat analys/logistik regression

Åh, svar! Det är jäkligt många med i mina acknowledgements, men det finns plats för buke också :D

Databehandling har jag ett minne av att det är kul, men efter att ha suttit och tittat på datorn i flera timmar så gick jag hem. :sneaky: jag har inte en lika flashig budget som professorerna så det ligger på min lott att genomföra allt själv. Pratade med statistik-gubben för 1 år sedan men det är som att prata med en korsning mellan Morgan & Ola-Conny :o får hoppa på han en gång till, om han inte är på semester!

Har till slutet på september på mig, känns som om jag vill få det gjort. Nu! Kommer drömma om SPSS inatt tror jag O_o
 
Sv: Multivariat analys/logistik regression

Jag älskar Buke delvis tack vare dessa trådar. Någon ställer en för mig helt obegriplig fråga och det finns människor som kan svara.
 
Sv: Multivariat analys/logistik regression

Du skulle kanske kunna få hjälp med statistikdelen av någon doktorand i statistik mot att denne får stå med på uppsatsen? Då skulle ni även kunna ta med ett avsnitt där ni beskriver den statistiska analysen lite utförligare.
 
Sv: Multivariat analys/logistik regression

det ar kul nar man forstar det :) det ar ju helt vardelost att sitta och analysera om man inte forstar varfor man gor sakerna :)

Far man fraga om du jobbar vid Linkopings univeristet eller? (lite kul om du gor det, for att jag skickade dem ett e-mail idag och kolla om dem har nagot jobb till mig :D (fast inom ekologi/bevarande biologi snarare an)
 
Sv: Multivariat analys/logistik regression

Kort och gott, jag jobbar med min forskning (medicinsk) som är tänkt att bli några artiklar.

Det är 2 grupper där ett typ av ingrepp varit framgångsrikt eller ej. Det finns ett gäng variabler insamlade och tanken är att hitta nån/några som skiljer grupperna åt. Typ hitta felet :D och nu är jag fast! :wtf:

Pratade med min handledare som klämde ur sig "multivariat analys", problemet är att han lämnar bort alla sina beräkningar = föga hjälp :banghead: jag ska sitta med SPSS (senaste) och göra nått vettigt. Funderar på T-test rakt av men det blir galet många uträkningar. Hittade en artikel som är nära mitt område och de hade använt sig av logistik regression. Vad är det?? Vilka kriterier behöver vara uppfyllda?

Kanske ingen som kan hjälpa mig... Behövde gnälla av mig! Jag är kliniker, sitta hamra på en dator är typ asså inte det jag tycker är kul :p

Jag minns inte mycket av detta längre, men min bästa vän är doktor i statistik. Pm:a om du vill att jag ska förmedla kontakten, det är inte otänkbart att hon kan hjälpa dig som en del i sitt jobb. Hon skriver en himla massa papers.
Eller så kanske hon har en doktorand som behöver en uppgift.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp