Munskydd vid mockning

L

Lampi

Jag köper det mest dammfria spånet jag kan hitta i Sverige men det blir ju trots allt dammigt i stallet ändå. Jag tar ut all bajs och det blöta varje dag så har alltså inte djupbäddar. Lägger in en skiva halm till hästarna på kvällen och vissa äter det men vissa lämnar lite och det bidrar till att det blir dammigt.

Har tänkt på det att det kan ju inte vara vidare hälsosamt och varje dag andas in spåndammet och att man borde egentligen ha munskydd på sig vid mockning och sopning. Emellanåt dammsuger jag stallgången för att få upp det fina dammet. Vet någon hur farligt det är att andas in spåndamm under flera års tid?
 
Sv: Munskydd vid mockning

Är det så att du funderar på hur farligt det är för dig den lilla stunden du hålls med det kan du ju ta och fundera på hur nyttigt det är för hästarna som står där varje dag i många timmar.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Jag har tänkt på det också, faktiskt. Försöker ha mina ute från tidig morgon till ganska sent på kvällen men på vintern är det ju inte alltid så lätt och ha hästarna ute största delen av dygnet.

Finns inte så mycket bra ströalternativ. Har hört att riven kartong ska vara bra men med tiden blir det ju också dammigt med halm och hö rester i.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Jag har kartong och jag tycker det fungerar bra. Man får städa bort gammalt hö om hästen inte äter upp det.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Men.... hur mycket damm kan det bli egentligen? Jag har också spån och har aldrig upplevt det dammigt i stallet. I mitt stall finns i och för sig bara tre boxar, men på ridskolan hade vi 50 stallplatser men det blev inte dammigt där heller.
Tycker en av spånets fördelar är att det inte dammar. Jag kan inte tänka mig att det lilla som yr lite är skadligt.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Jag märker det väl mest på förmiddagen när jag mockar för då skiner solen så fint in genom fönsterna. Mockar jag på eftermiddagen tänker man ju inte på det men som sagt på morgonen ser man det ju tydligt. Får väl mocka senare på dagen så ser jag inte det. Det man inte ser har man inte ont av.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Ja alltså totalt fritt från damm blir det ju inte. Det syns tydligt även hemma hos mig att det är damm i luften inne när solen skiner, även om det är städat. Damm i luften finns det väl alltid i viss mån. Tror ändå inte det är skadligt.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Fukta spånet!

Jag har alltid slangen framme och sprayar lite när det börjar damma för mycket när jag mockar.
På så sätt är spånet oftast lite fuktigt och det dammar inte så mycket alls.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Alla som jobbar seriöst med lantbruk (i djurstallar) använder andningsskydd, så du tänker helt rätt. Att hästarna står i spånet flera timmar om dagen är inget argument (de är inte i boxen under själva mockningen, samt de lever inte lika länge som en människa gör).

Jag skulle satsa på att gå till Granngården och säga precis vad du ska det till.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Jag har läst om lantbrukare som fått lungsjukdomen kol (tror jag det heter och stavas) efter flera års arbete i dammiga djurstallar. Kan munskydd göra så man slipper någon hemsk lungsjukdom i framtiden så kan det nog vara en bra idé. Ska åka till Granngården senare idag och göra en investering i något som är bekvämt att använda.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Man har på senare tid undersökt lungor/luftvägar hos personer som arbetar i stall... så gott som hela bunten hade nedsatt lungkapacitet m.m.

Det får med andra ord betraktas som rekommendation att man vid tex mockning och sopning bär andningsmask med filter typ ffp2 eller bättre i stallet.

Just spån/klenflis kan många gånger avge väldigt mycket fenoler, terpener m.m. - det är det som man många gånger tycker luktar "Fräscht" så undvik att stå i "spånångorna" och sniffa för det är inte nyttigt att göra så.

Jag har under senaste året använt halvmask när jag har sopat och städat höförråd etc (jobbar i stall...) och jag märker faktiskt skillnad - och skulle man nån enstaka dag glömma masken så märker man direkt hur mycket sämre det är att jobba utan masken.

Och just det... det är ju faktiskt så att stalluften inte är så särskilt bra för hästarna heller, så se till att dom verkligen får komma ut i hage merparten av dygnets 24 h och andas frisk luft.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Ska du använda skyddet på daglig basis så rekommenderar jag att du investerar i en riktig halvmask ("gasmask").

Dom är mycket lättare att andas i jämfört med ett enkelt "munskydd" så det är defintivt värt pengarna, dessutom blir det billigare i längden eftersom du kan ha samma mask i många år och mest bara byta förfilter.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Torv sägs också vara bättre än spån eftersom dammpartiklarna är större och inte kan leta sig ner i lungorna som spåndammet gör. En annan fördel är att det funkar bra till permanentbädd, nackdelen är att det är mörkt (man får svart snor av att sopa stallet :crazy:) och dyrt.
 
Sv: Munskydd vid mockning

*kl*

Räknar man med kostnaderna för gödselhantering så kan torv ibland vara billigare än spån... så det är lite av en myt att spånet är så billigt.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Det kan va en bra i´de att se över ventilationen i ett stall vilket alla typ glömmer lika viktigt som det är i en lägenhet/ hus är det ju för hästar att ha en bra ventilation i stallet det bidrar till bättre luft samt att det det inte bildas fukt och mögel lika lätt:grin:
 
Sv: Munskydd vid mockning

I mitt stall har jag ett riktigt ventilationssystem med fläkt men det blir ändå dammigt inne i boxen. Har ingen fukt eller mögel vilket givetvis inte alls vore bra.
 
Sv: Munskydd vid mockning

Ska du använda skyddet på daglig basis så rekommenderar jag att du investerar i en riktig halvmask ("gasmask").

Dom är mycket lättare att andas i jämfört med ett enkelt "munskydd" så det är defintivt värt pengarna, dessutom blir det billigare i längden eftersom du kan ha samma mask i många år och mest bara byta förfilter.

Tack för tipset, har nu införskaffat en sådan och som du sa så är det mycket lättare att andas i en sådan än ett billigt munskydd.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 347
Hästvård ... eller ngt liknande. Det började igår. Jag var o släppte ut hästen. Väl ute i hagen andades min pålle (Dc) konstigt. Han tog ett...
Svar
5
· Visningar
970
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp