Bukefalos 28 år!

andningsproblem...

Fille

Trådstartare
... eller ngt liknande.
Det började igår. Jag var o släppte ut hästen. Väl ute i hagen andades min pålle (Dc) konstigt. Han tog ett andetag och när han blåste ut så lixom blåste han ut med hela kroppen. Och revbenen som syns i normala fall (då han är ett fullblod med typ toppkondition men som har haft lite sommarlov, men inte går upp i vikt ändå) syns ännu mer nu när han andas sådär. Men vi lät honom stå, jag tog pulsen. Det låg på ca 48. Eftersom jag inte visste vad normalpuls var just då så tänkte jag inte så mkt. När jag kom till skolan frågade jag mina lärare (eftersom jag går på naturbruksgymnasium med hästar som inriktning). Dom sa att en normalpuls låg på 28-40.
Så på em/kvällen åker jag ut igen med min mamma. Hon skulle rida för allra första gången på våran häst (har inte haft honom sålänge). Men det blev inget av det. För Dc andades fortfarande lika dant. Tog in honom tempade o tog pulsen igen. Jag har har inte "hunnit" tempa honom än så jag vet inte medeltemp. Men igår låg den på 37.8 och det är ju ganska normalt. Han var såg frisk ut för övrigt. Pigg, lekfull, pigga ögon, åt ordentligt osv. Men hans puls var typ ojämn så ja fick igen puls.
Vi ringde till jourhavande veterinär. Han trodde det ev kunde va nån allergisk chock och sa att vi skulle avvakta nån dag. Men han skulle bara få en tuss hö till kvällsmat. När vi lagt på kom vi på att halmen var slut och nån dag innan hade jag fyllt upp boxen med spån som var ngt dammig men jag vattnade den.
På morgonen idag så va jag inte där utan mamma och dom som äger stallet. Ingen såg nåt skumt och hans puls var imorse ca 30 och mkt jämn. Så han fick lite havre o fick sen gå ut.
På em när jag kommer såg det först normalt ut i hagen. Sen när jag tog in honom började han andas konstigt igen, men inte lika som igår. Det var bättre nu. Tog tempen och idag hade han 37.9 och det ska ju oxå vara ganska normalt. Samma idag pigg o fräch osv.
Det vi kom och tänka på om han kan vara allergisk mot spånet eller nåt i hagen? Men det är nedbetat i hagen och han började andas konstig igen i em o då hade han ju inte stått på nåt spån. Vet sa även att om det inte förvärrats idag skulle vi avvakta nån dag till.

Nån som känner igen detta? Är det nån som har en allergisk häst och hur reagerar den? Ett tag funderade vi på hjärtfel men hästen gick löp för ca 2 mån sen sist och det verkar vara mer som om det sitter i lungorna eller ev tarmarna.. :confused:
 
Sv: andningsproblem...

Vet var ute idag. Det var astma :( Han tycker att vi "ska lämna tillbaka" hästen till förra ägaren. Vi har bara haft honom i ca 2 månader och vet tror att han hade det här tidigare..
 
Sv: andningsproblem...

hon visste inte om det han fick sitt första anfall häromdan.. mamma har pratat med förra ägaren.. vi (eller mina päron ja klarar inte av att följa med) åker tillbaka med hästen imorrn o får pengarna tillbaka
 
Sv: andningsproblem...

Fille skrev:
hon visste inte om det han fick sitt första anfall häromdan.. mamma har pratat med förra ägaren.. vi (eller mina päron ja klarar inte av att följa med) åker tillbaka med hästen imorrn o får pengarna tillbaka
Nä, vad trist!! Usch! Jaja, så kan det gå. Hoppas hästen friskar på sig och att du hittar en ny (om det är det du vill). Lycka till iaf!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 835
Senast: emma-vsm
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 425
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 815
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp